Pagina 1 van 3

Wijziging Regelgeving betreffende Chassiswissel

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 10:45
door thomaaas
Hallo medeforumleden.

Ongeveer twee maanden geleden heeft mijn vader met zijn BMW-eend de grote stap genomen naar de RDW te gaan voor een wijziging op kenteken van het motortype. (voor degenen die hiervan niet op de hoogte zijn; wij hebben in samenwerkin met Leen de Both een BMW R1150 motorfietsblok in een eend gebouwd ;) ).

Aanvankelijk werd de auto goedgekeurd, totdat een medewerker over het niet originele chassis viel (gemonteerd is een Franzosechassis)... Bealve het feit dat dit nummer niet via de RDW was ingeslagen, is volgens de huidige regelgeving dan tweederde van het voertuig gewijzigd, en dit is niet toegestaan. De auto kreeg een WOK registratie en er is anderhalve maand vergaderd over de toekomst van de auto :(

Resultaat van de moeite die gedaan is (onder andere is het originele chassisnummer aan de RDW overhandigd waardoor het chassis in ieder geval nu legaal onder de auto zit), is de RDW tot de conclusie gekomen dat bij 2cv's en afgeleiden het verwisselen van een chassis een reparatie is, soortgelijk aan reparaties van ander plaatwerk. Bovendien worden er geen chassis meer door citroën gemaakt, waardoor originaliteit niet voldoende te waarborgen is. Omdat het bij het speciale geval van de 2cv bovendien erg vaak voorkomt dat een chassiswissel noodzakelijk is, heet de RDW besloten alleen voor de 2cv de regelgeving om chassiswissels te herzien, waardoor waarschijnlijk in de toekomst een chassiswissel niet meer onder het wijzigen van eenderde van het voertuig valt. Hierover valt nog niet veel met zekerheid te zeggen.

Ik denk, ik zal het verhaal hier even melden ;)

Ondertussen hebben we op deze manier de BMW-eend teruggekregen met goedkeuring voor het chassis én het aangepaste motorblok.

Eigenlijk zijn het meestal nog niet eens zo slechte lui bij de RDW ;)

groetjes
Thomas

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 11:12
door WillemT
[Omdat het bij het speciale geval van de 2cv bovendien erg vaak voorkomt dat een chassiswissel noodzakelijk is, heet de RDW besloten alleen voor de 2cv de regelgeving om chassiswissels te herzien, waardoor waarschijnlijk in de toekomst een chassiswissel niet meer onder het wijzigen van eenderde van het voertuig valt]

Dus? Geen schouwing meer? En mag je het chassisnummer gewoon zelf inslaan/repareren?[/quote]

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 11:25
door Punky
Chassisnummers zullen altijd moeten worden ingeslagen door de RDW, daar zul je niet aan ontkomen. Ze zijn alleen milder geworden in de eisen van het nieuwe chassis. Een nieuw chassis, wordt niet gezien als een wijziging aan het voertuig, maar als vervanging van een onderdeel. Dit heeft met name voor kitcarbouwers een voordeel.

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 11:59
door backfire
ook voor een chassiswissel is dat een voordeel, alleen ik neem aan dat je het toch even moet melden via VIN, voordeel is dan voor mij dat wisseling naar VISA blok tegelijkertijd kan :D

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 12:30
door Eminence Grise
lees ik het dan goed..?

als het chassis gezien wordt als een onderdeel/plaatwerk kun je er dus ook een chassis onderzetten zonder RDW keur.?
Niet elk onderdeel of plaatwerk dat vervangen wordt heeft een rdw keur...toch??

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 12:39
door backfire
Njeen, want je mag eigenlijk ook geen ongekeurde uitlaat monteren, dus ik neem aan dat dit voor chassis (ivm veiligheid) zeker het geval is.

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 13:20
door Punky
Ik meen dat het chassis wel een keurmerk moet hebben. Is het niet volgens de RDW, dan volgens de TUV ofzo. Maar zeg nou zelf je wilt het liefst toch een veilige basis voor je gebakje. Hoe goedkoper de chassis, hoe kreukgevoeliger ze zijn.

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 13:40
door thomaaas
Neen, je mag geen chassis monteren zonder inmenging van de RDW, maar een chassiswissel is geen kenmerkend onderdeel van de identiteit van de auto meer. Dat komt er dus inderdaad op neer dat je zowel je koets als chassis mag vervangen, of een nieuw chassis en een ander motorblok oid, dit mocht voorheen officieel niet ;)

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 14:26
door Captain Krimson
Punky schreef: Hoe goedkoper de chassis, hoe kreukgevoeliger ze zijn.
of juist niet kreukgevoelig! Een beetje kreukelzone is zo gek nog niet.

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 18:17
door bartje2212
mocht ook wel eens dat ze wat realistischer 2cv's beoordelen dan enkel vasbijten aan regels.

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 19:11
door backfire
Ik denk dat wat punke bedoelt is kreukelen in de zin dat de achtergordels bijvoorbeeld bij de voordeur uitkomen in plaats van te blijven zitten.

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 20:06
door Chinco
Dan mag je toch op je blote knieën hopen dat ze ook de Ami, Dyane en Mehari in deze versoepeling meenemen.

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 20:16
door Willem2
D'r staat ook "2cv's en afgeleiden"

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 20:46
door Chinco
JIj en ik weten dat "afgeleiden" betekend Dyane, Ami en Mehari. Welke keurmeester weet dat ook? Ik bedoelde eigenlijk dat, wanneer deze types niet letterlijk genoemd worden, ik het somber inzie.

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 20:50
door Tom Duckpower
Waarom zouden ze dat niet weten bij de RDW? Ze zijn niet geheel achterlijk daar :?