Pagina 1 van 3

Turqoise JP- eend gaat opgeknapt worden

Geplaatst: za 8 mei, 2010 08:38
door bartje2212
Eindelijk is het zover: ik heb een sleutelruimte gevonden en kan nu de eend weer een helemaal gaan opknappen ipv oplappen. Vandaag ga ik van start; foto's volgen!

Wat zijn de plannen: eerst maar eens alles uit elkaar en vooral de koets lassen. Daarna chassis waar nodig lassen en opnieuw tegen roest behandelen. Het blokje schoonmaken en eventueel reviseren want dat heb ik in het verleden (2004) niet kunnen doen wegens tijd- en ruimtegebrek. Het blokje loopt ook nog steeds prima (haalt 120 wel) en heeft geen olieverbruik (zelden bij hoeven vullen).
Welke kleur hij wordt weet ik nog niet.

Geplaatst: za 8 mei, 2010 09:00
door Punky
suc6 met de restauratie. Als het blokje goed loopt, dan zou ik het zeker niet gaan reviseren. Alleen de koeltunnel een likje verf geven ofzo. Maar de cilinderkoppen enzo lekker laten zitten.

Geplaatst: za 8 mei, 2010 10:15
door Jeroen-citroen
Succes en maak een leuke foto reportage voor ons.

Waarom je blokje reviseren als het prima loopt :?:
Ik heb altijd geleerd dat je pas iets reviseerd als het niet meer werkt :wink:

Geplaatst: zo 9 mei, 2010 13:36
door bartje2212
Zo de eerste dag sleutelen zit erop.

hier een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding

details van roestige plekken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de bodem valt mee:
Afbeelding

Na ongeveer een uurtje:
Afbeelding

ventilator mag ook wel vernieuwd worden:
Afbeelding

de ergste roestplekken:
Afbeelding
Afbeelding

het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Het chassis lijkt vooralsnog goed te zijn!

Geplaatst: zo 9 mei, 2010 13:45
door Rossero
Dat ziet er uit als een effectief dagje! :|
mooie ruimte ook ;)
Heel veel succes, ik ben benieuwd naar je verhaal!

Geplaatst: zo 9 mei, 2010 15:38
door AZL57
Hij is bijna even oud als die van mij ook een JP..... ;-)
En even rot zij het op andere plekken. Maar hij is inmddels helemaal weer nieuw opgebouwd. Succes

Geplaatst: zo 9 mei, 2010 16:44
door dyane_maniac
leuk kleurtje! blijft ie zo?

ik zou idd zeker niet het blok reviseren als ie goed loopt. ik heb inmiddels wel geleerd: don't fix it if it ain't broken! ik had ook een jp (22-sv) heb daarom een zwak voor jp eendjes/dyanes

Geplaatst: zo 9 mei, 2010 17:52
door bartje2212
Het blok zal ik eerst maar eens goed schoonmaken en controleren op speling op krukas e.d. Eigenlijk is het wel logisch om het blokje verder zo te laten als er niks mee is. Eerst alles maar eens goed schoonmaken.
Wat de kleur betreft: ik denk dat ie wel zo blijft, al wil ik hem wel opnieuw lakken/spuiten (deze keer niet met roller en kwast). Grappig dat er meerdere "JP's" zijn!

De ruimte huur ik samen met een maat die zijn kever (geel) aan het opknappen is. Het is dus een beestenboel, zeker als ik de hond mee heb :P

Geplaatst: ma 10 mei, 2010 08:41
door Bertje Beige
Suc6 met de restauratie, mijn eerste Eend was ook een JP Eend, JP-74-HS, het kenteken leeft nog.......
Dus ook ik heb een zwak voor JP eenden :wink:

Geplaatst: ma 10 mei, 2010 08:47
door bartje2212
Ha, zal ik de titel maar veranderen in "JP-eend wordt opgeknapt"... ;)

Geplaatst: ma 10 mei, 2010 08:50
door Bertje Beige
'Turqoise JP eend gaat opgeknapt worden" :?: :wink:

Geplaatst: ma 10 mei, 2010 08:53
door bartje2212
Ik vind 'm mooi! Done!

Geplaatst: do 7 jun, 2012 15:23
door bartje2212
lang niets gedaan aan de eend; dat heb je met gezinsuitbreiding :)

De werkruimte gaat na de zomer plat, dus moet ik nu toch echt elk weekend een dagje klussen, oh wat erg ;)

hier werd ik minder blij van...

Afbeelding

en dit:
Afbeelding

dus maar aan de slag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zaterdag weer verder met lassen (en oefenen!)

Geplaatst: do 7 jun, 2012 19:09
door duck-tuc
mooie werkjes!!!
is het eigenlijk veel werk om de carrosserie van t chassis te halen?
ik heb het zelf nooit gedaan,

Geplaatst: do 7 jun, 2012 20:35
door bartje2212
neehoor; er staat al een draadje in topic plaatwerk e.d.

in het kort: alle bedrading (kabelboom) los van het motorblok, kachelbediening, pedalenset en remcylinder (systeem moet leeg) sparscherm achter eerst de tankdop en vulbuis los maken en vergeet ook niet de stekker van de tankvlotter. Daarna de bouten in de bodem (rand langs bodemplaten) nog n paar in de bodemplaten boven de veerpotbevestiging en onder de achterbank.
Dan ben je een heel eind.

Oh ja, deuren eerst eruit; dan is ie lichter en kom je overal beter bij.