Pagina 1 van 2

niet willen starten bij sneeuw

Geplaatst: ma 17 mei, 2010 11:37
door karsten2cv
een hele tijd geleden, had het heel hard gesneeuwd, en terwijl was de wasmachine kapot in de garage.. terwijl ze moest gemaakt worden, moest de 2cv van smorgen's tot savond's buiten staan. het was ongeveer -5°C... ik start de 2cv om hem buiten te rijden, dat duurde een paar seconden.. savond's mocht hij terug binnen, ik ga erin zitten, en begin te starten met een beetje choke en wat met de gas spelen.. niets.. ze sloeg zelfs niet over... volle slag choke, geen choke, choke + plankgas, plankgas zonder choke.. niets.. echt alles geprobeerd en 3 batterijen platgestart... dan maar binnenduwen en devolgende dag eens openhalen. devolgende dag had ze ongeveer 10 uur lekker warm in de garage gestaan, een beetje choke, wat spelen met de gas, en starten maar.. 2 seconden later kwam de motor op gang...
hoe kan dat? niet willen starten als het koud is buiten?
de visplatinés zijn pas vernieuwd, dus daaraan kan het niet liggen..

karsten.

Geplaatst: ma 17 mei, 2010 11:45
door backfire
3 accu's plat starten en dan pas naar binnen duwen? Hoe slecht zijn die accu's wel niet?

In combinatie met een slechte startmotor, kabels en accu heeft de ontsteking te weinig kracht en zal de eend niet starten. Je had gewoon met je 2e accu even de slinger moeten gebruiken, dat was een betere optie geweest.

Het feit dat je ook veel met de choke gespeelt hebt en met gas geven, kan het ook zijn dat je eend gewoon verzopen was. Na een nachtje is teveel aan benzine verdampt en kan je eend weer normaal starten.

PS spelen met gas duidt er op dat je carburateur niet meer schoon / goed is. Normaal trek je choke uit en geef je geen gas. De carburateur zorgt er zelf voor dat bij verhoogt toerental de chokeklep iets open gaat, waardoor de eend goed moet lopen.

Geplaatst: di 18 mei, 2010 21:13
door karsten2cv
dat doet hij! hij start ook zonder gas, maar sneller met gas en choke... bobine=pas vernieuwd, bougiekabels = pas vernieuwd, startmotor = 5.000km oud en draait zeeer goed, kraakt nooit, echt nooit last mee. accu's zijn prima, er is pas een nieuwe in, en die 2 andere kwamen uit een mercedes en een bmw die pas gereden hadden...
het motortje is een goede 5.000km geleden gereviseerd door een citroen spécialist... alles bijna vernieuwd.. en dan nog kuren hebben.. ik snap het niet meer... het enige dat ik nog eens moet doen, zijn de bougiekabels van mijn garde-bou's weghalen, want ze hangen ertegen... het begint een beetje te verschroeien op de plaats weer ze het metaal raken... das het enige puntje dat nog niet puntje-perfect is...

Geplaatst: di 18 mei, 2010 21:16
door AZL57
aansluitingen spruitstuk OK nergens valse lucht? Is je carburateur goed afgesteld.

Geplaatst: di 18 mei, 2010 21:19
door backfire
Ah, duidelijk, je moet eerst maar eens je bougiekabels vrij laten hangen, je wil niet weten hoeveel kracht je verliest door het overslaan van de vonk. Optie is om tuinslang om je bougiekabel te doen, ziet er niet uit, maar werkt wel goed.

Tip, als het donker is jij kijken en iemand anders starten, dan zie je perfect waar de kabel doorslaat.

Geplaatst: di 18 mei, 2010 21:22
door karsten2cv
kan ik daar ook geen flexibele pvc buis ronddoen? of nu eerst beter nieuwe bougiekabels steken en dan pas bescherming?
maar ze start warm echt perfect, 1 tik aan de sleutel en ze draait... gas is niet eens nodig, want dan duurt het 2 seconden als ik plankgas geef

Geplaatst: di 18 mei, 2010 21:36
door karsten2cv
AZL57 schreef:aansluitingen spruitstuk OK nergens valse lucht? Is je carburateur goed afgesteld.
alles is ok van carb en spruitstuk, enkel wilt ie moeilijker warm starten met gas, dan zonder

Winter

Geplaatst: zo 19 dec, 2010 14:49
door inde2cv
Ik heb het zelfde probleem als hierboven...

'S morgen (na een nacht in de koude winter) gebeurd er niks als ik wil starten... een tikje is het enige wat ik hoor en meer niet.

Als ik 's avonds (tempratuur is boven nul) nog een keer probeer is het starten en draaien.

Vandaag was ik van plan om een ritje te maken (heerlijk!... het is - 7)

Niks!

Ik weet zeker dat alles goed kan lopen...

Geplaatst: zo 19 dec, 2010 15:13
door supercees
slechte accu denk ik. 's avonds accu mee naar binnen, 's morgens weer monteren, als hij dan start weet je het zeker.

Geplaatst: ma 20 dec, 2010 12:34
door BasvanEerden
Met dit weer merk je dat accu's daar veel last van hebben. Door kou heb je kans op bevriezing van de cellen en dan kan de accu geen piekspanning leveren.

Geplaatst: ma 20 dec, 2010 15:01
door inde2cv
Gisteren de accu binnen gehaald en de hele nacht bij de kachel gehad aan de lader... Vandaag een nieuwe poging... niks :?

Tijdje terug zelfde probleem gehad... anwb er bij en die kreeg m met een paar startkabels en een erg hoog toerental aan de praat. vervolgens weer een paar dagen gereden... maar toen ik weer 2 dagen niet had gereden was het probleem terug.

Heb t ook geprobeerd met een 2e auto er naast en een paar stevoge startkabels... Niks :(

Tja... zou m het liefst binnen hebben, maar helaas hebben we geen garage.

Iemand enig idee?

Geplaatst: ma 20 dec, 2010 16:44
door achtpeter
Als je accu een paar keer diep ontladen in de vrieskou heeft gestaan, redt je hem niet meer met opladen in een warme kamer.

Geplaatst: di 21 dec, 2010 14:29
door inde2cv
achtpeter schreef:Als je accu een paar keer diep ontladen in de vrieskou heeft gestaan, redt je hem niet meer met opladen in een warme kamer.
Nieuwe accu?

En zo ja... moet ik er dan een zware in zetten?

Geplaatst: di 21 dec, 2010 15:18
door dyane_maniac
hoe oud is de accu? (gewoon even ter informatie, een accu gaat eigenlijk max 5 jaar mee) een zware? volgens mij is er maar 1 standaard accu (buiten hele exotische accu's) voor een eend en da's 43 Ah en da's genoeg voor normaal gebruik

Geplaatst: di 21 dec, 2010 15:41
door achtpeter
De oorspronkelijke accu's (tot laat in de jaren '70) waren nog kleiner, dus die 43 Ah is inderdaad zat. Wat de levensduur betreft: die wordt zwaar ingekort als je hem ontladen in de vrieskou laat staan. Nog even en aanvullende vraag: Welke olie gebruik je 's winters? De SAE 20W50 uit de oude instructieboekjes is bij dit weer zo taai als appelstroop. Daardoor krijgen de startmotor en de accu het extra zwaar te verduren.