Pagina 1 van 2

Blauwe walm

Geplaatst: za 22 mei, 2010 22:51
door Casper2CV
Als mijn 2cv een tijd heeft stil gestaan en ik start hem weer dan komt er een flinke blauw walm uit. Wat is er dan aan de hand? En is dit erg?

Geplaatst: za 22 mei, 2010 22:56
door marcopr
Dan zit er olie in de verbrandingskamer.

Je motor verbruikt olie, dus het is van belang dat je regelmatig olie peilt en wanneer nodig bijvult.
Is het verbruik gering, dan is er niks aan de hand.

De oorzaken kunnen divers zijn.

Geplaatst: za 22 mei, 2010 23:03
door Casper2CV
Oke Bedankt.
Hij verbruikt helemaal geen olie maar ik zal het nog wat beter in de gaten houden. Bedankt voor de snelle reactie.

Geplaatst: zo 23 mei, 2010 00:32
door backfire
Elke boxer motor kan wat blauw walmen als ie een tijdje stil heeft gestaan, niets om je zorgen over te maken.

Geplaatst: zo 23 mei, 2010 11:35
door bartje2212
ik had het een tijdje geleden ook; had 3 weken niet gereden en starte niet meteen. Na twee keer starten ging ie wel aan maar ook met zo'n walm. Ik had dit nog niet eerder gehad en schrok er ook van. Daarna niet meer gehad.

Geplaatst: zo 23 mei, 2010 11:42
door Transat
marcopr schreef:Dan zit er olie in de verbrandingskamer.
Dat heeft, dacht ik, ook te maken met de vorm van de boxermotor: de cilinders liggen horizontaal terwijl bij andere motoren de verbrandingskamer boven de zuiger ligt, dus dan kan er nooit olie in sijpelen. Dus als je Eend scheef staat, dan is de kans nog groter op een start-walm.
Dat dacht ik tenminste :?:

Geplaatst: zo 23 mei, 2010 11:54
door bartje2212
klinkt logisch

Geplaatst: zo 23 mei, 2010 13:09
door backfire
Zo wie zo heb je er een beetje last van door de liggende cilinders, maar inderdaad als ie schuin staat nog iets meer. Ook heb je er wat meer last van bij bepaalde soorten motorolie en de dikte van de olie. Je moet pas ongerust zijn als ie continue olie blaakt.

Geplaatst: zo 23 mei, 2010 13:49
door supercees
een heel klein beetje olie kan al voor een flinke walm zorgen. ik gebruik de eend bijna dagelijks, en zowel 's morgens als 's middags produceert hij een enorme walm, maar ik heb na een jaar nog geen olie hoeven bijvullen...

Geplaatst: zo 23 mei, 2010 14:35
door thomaaas
cees ik zou m wel es een keer een beurt geven dan hoor!!

Geplaatst: zo 23 mei, 2010 14:39
door supercees
heeft'ie net gehad, kleppen gesteld, stond er geen 1 goed :oops: , 123-ignition, nieuwe olie in blok en bak, nieuwe filters. rij nu 1 op 16 in plaats van 1 op 13... oliewalm blijft, maakt volgens mijn eendenspecialist niet uit...

Geplaatst: zo 23 mei, 2010 14:53
door thomaaas
ow k dacht dat je al n jaar geen oliebeurt had gegeven ;)

Geplaatst: zo 23 mei, 2010 17:29
door martijn timmers
Correct me if i'm wrong,
maar als een auto olie gebruikt kan je olie pijl hetzelfde blijven... Dan zouden de zuigerveren versleten zijn, waardoor er olie je verbrandingsruimte in kan, maar brandstof daarintegen kan dan ook in je oliebaan komen.

Geplaatst: ma 24 mei, 2010 01:04
door backfire
Zou kunnen, maar dat kun je makkelijk ruiken door olievulpijp te openen en te ruiken. Als je benzinelucht ruikt dan ff olie aftappen en nog eens controlleren.

Maar mijn 2cv doet het ook al aantal jaren en verbruikt ook geen olie, standaard verbruik dan, laten we zeggen half liter per paar duizend km. Pas bij 1:1000 moet je aan revisie gaan denken.

Geplaatst: di 25 mei, 2010 14:00
door thomaaas
Heheh nee joh

Heb r nog ruim 3000 km mee door kunnen rijden voordat de auto het opgaf :lol:

Gebruikte op het eind wel 4 liter per 1000 km :roll: