Pagina 1 van 2
"Hikken" en "Niezen" bij koude motor.
Geplaatst: di 25 mei, 2010 09:27
door Franko
Ik heb een probleempje met mijn 2cv6 special. Als ik de motor start dan hikt en niest hij bij het gasgeven en stationair draaien, oftewel: hij loopt gewoon niet lekker. Zodra de motor even gedraaid heeft, loopt hij na zo'n 10 minuten zonder problemen.
Ik dacht eerst aan het aanzuigen van valse lucht als boosdoener via de carburateursvoet maar aangezien hij voor een paar andere dingetjes toch even naar de eendenwacht moest heb ik hier ook meteen naar laten kijken.
De voet is gevlakt en er zijn nieuwe pakkingen opgegaan maar dit heeft het probleem niet verholpen. (wel iets vermindert)
Maar wat nu? de puntjes zijn vervangen voor 123 en de kleppen heb ik 1000 kilometer geleden nog gesteld ( ik rijd er vrij weinig mee )
Geplaatst: di 25 mei, 2010 09:46
door backfire
Te weinig brandstof of te veel lucht, tweede heb je al laten controlleren, dus blijft eerste over.
Benzinepomp opbrengst te laag
Onderste benzineslang poreus
Vlotterhoogte niet helemaal correct
Geplaatst: di 25 mei, 2010 10:06
door engbokho
Gebruik je de choke wel?
Geplaatst: di 25 mei, 2010 10:17
door Franko
backfire schreef:Te weinig brandstof of te veel lucht, tweede heb je al laten controlleren, dus blijft eerste over.
Benzinepomp opbrengst te laag
Onderste benzineslang poreus
Vlotterhoogte niet helemaal correct
De vlotterhoogte is ook afgesteld tijdens het hermonteren van de caburateur dus daar zal het probleem niet inzitten, de andere twee opties zou wel kunnen. hoe controleer ik de eerste?
De choke gebruik ik niet altijd, bij koud weer sowieso altijd maar is het met dit weer ook nodig?

Geplaatst: di 25 mei, 2010 10:38
door backfire
Met dit weer ook nog, want het is 's-nachts nog steeds erg koud, de kou zit dan in de motor. Maar 10 minuten duurt erg lang.
De opbrengst kan lager worden door een versleten membraam, maar ook verslijten van de stoter. In het boek staat wat de hoogte moet zijn van de stoter, daarop kun je de pakkingdikte aanpassen.
Maar hoe je de opbrengst moet meten weet ik niet, je moet er alleen aan denken dat de gemiddelde benzinepomp al zeker 30 jaar oud is, dus lijkt het mij logisch dat deze een keer minder gaat werken.
Geplaatst: di 25 mei, 2010 11:30
door Franko
Ok, dus in de ochtend gewoon de choke nog gebruiken dus
Maar hoe kan ik controleren of het de benzinepomp is zonder direct weer een nieuwe te kopen?
en nog een betere vraag, waar zit die benzinepomp eigenlijk?

Geplaatst: di 25 mei, 2010 11:54
door Charly
Franko schreef:
en nog een betere vraag, waar zit die benzinepomp eigenlijk?

Gewoon de benzineslang vanaf de carburateur naar beneden volgen, je komt de benzinepomp dan vanzelf tegen, zit aan het motorblok gebouwd.
Geplaatst: di 25 mei, 2010 11:58
door AZL57
klemmen je bougiekabels goed op de contacten.?
Geplaatst: di 25 mei, 2010 13:01
door Franko
Je bedoelt of de bougiekabels goed vastzitten op de bougies?
Geplaatst: di 25 mei, 2010 13:17
door Transat
backfire schreef:Te weinig brandstof
Ik kreeg als tip om de lucht/benzine-mengschroef ietsje open te draaien (=meer brandstof) voor een mooiere loop van de motor. Het niezen en hikken is bij mij nu afgelopen en hij loopt stiller en regelmatiger. En vuiler waarschijnlijk, dat ook.

Geplaatst: di 25 mei, 2010 13:19
door backfire
Klopt transat, vaak bij de apk noodzakelijk om co op peil te krijgen. Daarna weer terugzetten zodat hij mooier loopt.
Geplaatst: di 25 mei, 2010 13:23
door Franko
hmmmm dat zou het ook kunnen zijn, dat daar aan gerommeld is tijdens de APK vorig jaar.
kan je dat op "gevoel" afstellen?
Geplaatst: di 25 mei, 2010 13:26
door Transat
Franko schreef:dat daar aan gerommeld is tijdens de APK vorig jaar.
Dat kan heel goed; om aan milieu-eisen te voldoen moet een Eendenmotor eigenlijk iets te 'arm' lopen. Zoals Backfire al zegt.
Volgens de handboeken moet je de schroef 1/8 verdraaien (linksom=rijker) en dan een paar seconden wachten om te horen wat het effect is. Effect is minimaal, dus je kan 'm ook 1/2 slag verdraaien, ff wachten, luisteren, en weer terugdraaien, om het effect te merken.
(Daarna moest ik overigens nog m'n stationair-schroef een heel end uitdraaien, want stationair toerental was bij warme motor véél te hoog.)
Geplaatst: di 25 mei, 2010 13:46
door Franko
en moet dit dan gedaan worden bij een warme of koude motor?
Geplaatst: di 25 mei, 2010 14:09
door Transat
Warm. Gewoon beetje proberen en evt na een paar dagen weer verstellen als je niet tevreden bent. Succes!