Pagina 1 van 2

Proplassen en APK

Geplaatst: di 25 mei, 2010 21:18
door Boudewijn
Ik ben bezig om mijn vloerplaten te vernieuwen (zie ander topic). De verbinding aan de dorpel wil ik doen d.m.v. proplassen. Volgens mijn informatie moet ik dan voor de APK elke 2 cm een proplas leggen. De originele platen zijn echter maar om de ca 10 cm gelast (puntlas). Moet ik dan toch elke 2 cm een las leggen?

Geplaatst: di 25 mei, 2010 23:45
door Hassie
Gewoon lassen geeft niet hoe, afsmeren met kit, geen haan die er naar kraait!
Gr.
Hassie.

Geplaatst: wo 26 mei, 2010 08:14
door backfire
Gewoon om de 2 cm doen, puntlas is veel strakker dan proplas. En we praten niet over proppen van 10mm maar gewoon mooi propje van eeen mm6 tot 8. Dus zoveel extra werk is het ook weer niet.

Geplaatst: wo 26 mei, 2010 18:37
door Boudewijn
Ik denk dat een puntlas of een proplas even sterk zullen zijn dus vraag ik mij af waarom citroen de lassen ver uit elkaar mag leggen en ik niet.
Ben wel blij dat ik ik ponstang gekocht heb, scheelt een hoop boorwerk.

Geplaatst: wo 26 mei, 2010 20:11
door backfire
De proplas en puntlas zijn wel even sterk, maar met puntlassen wordt de twee delen veel strakker tegen elkaar getrokken.

Geplaatst: wo 26 mei, 2010 22:15
door Boudewijn
Met een goede griptang speciaal voor proplassen worden de delen ook goed tegen elkaar gedrukt. Met een puntlas apparaat zal de plaat op de plaats van de las nog beter tegen elkaar worden gedrukt maar het effect op de stekte van de verbinding al nihil zijn.

Afbeelding

Geplaatst: ma 12 dec, 2011 20:58
door Sjoerdje
Hoe klem je beide delen als je er niet met een griptang bij komt? :?

Geplaatst: ma 12 dec, 2011 21:16
door RobM
Ik heb ook ergens op een site van de RDW gelezen dat het 2 cm moet zijn. Wat is nu de moeite om er elke 2 cm één te leggen? Als je boel afgekeurd wordt en je moet bijlassen dan ben je heel veel meer tijd kwijt.

En klemmen? met alles wat je daarvoor kan gebruiken:
lijmklem, kleine griptang, grote griptang en soms met een tweede persoon die aan de ene kant druk uitoefent en jij met bv een schroevendraaier aan de andere kant.
Afbeelding

Gr Rob

Geplaatst: ma 12 dec, 2011 21:19
door Boudewijn
Gaatje door beide delen boren en de delen met een M4 boutje met elkaar verbinden. Na het proplassen de bouten verwijderen en de gaten dicht lassen. Als je het gat in de ene plaat ø8 mm maakt en in de andere plaat ø4 mm, worden de platen bij het dicht lassen van de gaten ook goed verbonden. Wel een carroseriering gebruiken voor het klemmen.

Geplaatst: ma 12 dec, 2011 23:19
door David
Hassie schreef:Gewoon lassen geeft niet hoe, afsmeren met kit, geen haan die er naar kraait!
Gr.
Hassie.

Hmmmmm

Daar ben ik het niet mee eens.
Als je het doet doe het dan gewoon in 1 keer goed :?

David

Geplaatst: di 13 dec, 2011 08:52
door AZL57
we hebben laatst ook een hoop gezeur gehad bij de apk. Keurmeester vond dat er te weinig lassen waren. Hij viel zelfs over het aantal puntlassen in de nieuwe dorpel.... Hij eiste zelfs een brief van citroen dat zij dit goed keurden???? Je kunt het ook overdrijven.

Geplaatst: di 13 dec, 2011 10:18
door David
Zeuren over het aantal puntlassen in een nieuwe dorpel??

Pfffffff dat is idd echt zwaar overdreven!!

Geplaatst: ma 27 aug, 2012 09:17
door Leen
Dat is Idd over de top. Wel word er door de steekproefcontroleurs steeds strenger naar laswerk gekeken. Het is dus heel logisch dat de keurmeesters dat ook gaan doen.

Doe jezelf en jou keurmeester een lol en doe het gewoon in een keer netjes volgens de regels. Dat deze regels soms wat streng zijn is waar, maar dat maakt de regel niet ongeldig.

Trouwens, als je het netjes volgens de regels doet blijkt de reparatie vaak ook veel duurzamer. IIG in verhouding met een paar laspikkies hier en daar.

Geplaatst: do 9 mar, 2017 16:37
door Twécévé
Apk afkeur vanwege proplassen om de 5 cm ipv 2 :(

Geplaatst: za 11 mar, 2017 19:20
door brammie
Dat had je moeten weten dat is al jaren zo
2cm of 50% streeplassen