Pagina 1 van 1

welk luchtfilter op Visa blok

Geplaatst: wo 26 mei, 2010 21:58
door Race
Ik ben benieuwd wat de verschillende mensen die een visa blok ingebouwd hebben voor luchtfilter gebruikt hebben? Ik ga over een tijdje een blok inbouwen (in een Burton) en weet dat een visa een boel lucht nodig heeft, maar wat wordt nou veel gedaan?

eendfilter + powertube, originele filter, open sportfilter?

Geplaatst: do 27 mei, 2010 09:04
door the Nosepicker
Ik heb jaren een gewoon 2cv filter op de visa gehad, zonder problemen met luchttoevoer.
Dit ná eerst met Cats geëxperimenteerd te hebben met andere filters, waaronder K&N (open) luchtfilter. Die laatste gaf wel een (bescheiden) verschil in power, maar ook een dijk meer herrie en hoger verbruik.

Geplaatst: do 27 mei, 2010 10:46
door Race
He bedankt Nosepicker. Was dat met- of zonder powertube?

Geplaatst: do 27 mei, 2010 12:41
door the Nosepicker
Zonder. Met hebben we niet getest, mijn koeltunnel heeft geen uitgang voor powertube. Dat zal wellicht nog iets schelen.
Ik vond het verschil met een eendenblok al de moeite waard, uiteindelijk dus niet het 'onderste uit de kan' gehaald..

Geplaatst: vr 28 mei, 2010 10:59
door rusty
Hier is ook al veel over geschreven! (o.a. door mij)

mijn ervaringen: een visablok heeft VEEL lucht nodig.
-org visafiter is niet goed geconstrueerd; en treed een bepaalde resonantie in op (en t is een groot lomp ding)
-org eendenfilter heeft eigenlijk te weinig capaciteit
-sportfilter leuk maar idd hoger verbruik en meer herrie, verschil (gemeten op rollenbank!) tussen filter direct op de carb of met 90 graden bocht is 1 PK!! (dus zonder bocht monteren!)
mijn oplossing: een zelfgemaakt filter (type grote koektrommel) direct op de carb met groot zeer open luchtfilter en turbotube, gemeten op rollenbank 42 pk, t is een 644 blok en dat is best wel veel voor dit type.

overzicht:
Afbeelding
met org visa filterelement, maar papier vervangen door zeer open schuim
Afbeelding
later vervangen door dit:
Afbeelding
Afbeelding

doe er je voordeel mee!
(o ja, vergeet niet je sproeiers aan te passen!!!!)

greetzzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: di 20 jul, 2010 16:38
door thomaaas
Ben nog bezig maar heb een K&N filter gekocht voor in mn eendenluchtfilterhuis. 'k heb ook een paupertube.

Ben benieuwd maar als het teveel herrie maakt dan ga ik verder zoeken.

Dat die bocht nog zoveel uitmaakt trouwens!!

Geplaatst: di 20 jul, 2010 16:41
door Pistachke
Een zeer goed alternatief (van ervaringsdeskundigen op gebied van Visa-motoren gehoord) is het ovale langwerpige filter van de Citroën AX, Peugeot 106... past ook perfect onder de motorkap !

Geplaatst: wo 21 jul, 2010 09:39
door Nicky
Klopt, ik heb er nu ook een van een AX op zitten.
Past perfect en geeft een stuk minder lawaai dan het open luchtfilter.

Geplaatst: wo 21 jul, 2010 09:40
door Race
Dat klinkt interessant. Van welk type/model is dat filter? (motortype, oude of nieuwe ax?)

Zouden jullie misschien eens een foto kunnen plaatsen van hoe dit gemonteerd zit?

Geplaatst: wo 21 jul, 2010 09:54
door Nicky
Het is een soort ton:
Afbeelding
Alle onzin haal je er af zodat je alleen nog de bocht aan de zijkant overhoudt.
Het rubber knietje naar je carburateur past precies in de deksel van het luchtfilter:
Afbeelding
Je moet dan alleen even een oplossing vinden voor je carterontluchting.
Deze kan je uit laten komen op het begin van het filter.
Afbeelding
"foto van de ervaringsdeskundigen op gebied van Visa-motoren"