Pagina 1 van 2

klapperende deurtjes+trillen en stoterig over putdeksels

Geplaatst: di 1 jun, 2010 19:47
door Bartineendyane
Als ik zo'n 110 op de snelweg rijdt heb ik vaak last van klapperende voordeurtjes, er ontstaat dan een spleet van zo'n 1 a 2 cm tussen de bovenkant van de deur en de koets en hij klapperd dan. Soms is het meer en soms is het minder. Kan ik de deuren stellen ofzo om dit te voorkomen of waar komt dit vandaan? Heb soms ook wel wat last van een trilling in het stuur, banden uit balanceren lijkt me niet de oplossing want heb de banden al eens gewisseld.... waar kan dit probleem inzitten?
Daarnaast gaat mn eendje wat stoterig over putdeksel en andere 'scherpe' oneffenheden. Hij schokt dan wat na in het stuur zegmaar. Waar kan dit in zitten?

Geplaatst: di 1 jun, 2010 20:01
door bartje2212
fusees versleten? (voor schokken en trilling)

Geplaatst: di 1 jun, 2010 20:02
door Bartineendyane
hoeveel speling mag hij hebben? Er is namelijk wel een lichte speling te voelen als hij opgekrikt staat... En kan daar de trilling vandaan komen dan?

Geplaatst: di 1 jun, 2010 20:06
door bartje2212
speling in theorie nihil (1 tot 2 mm buitenkant wiel geloof ik) maar in praktijk zit er wel wat speling op fusees bij een eend. hoeveel gezond is weet ik niet. Iemand?

Geplaatst: di 1 jun, 2010 20:08
door backfire
Fusee, volgens mij was 1,4mm max, dan ben je toe een vernieuwing. Overigens die 1,4 is dan natuurlijk op en neer gaande speling.

Geplaatst: di 1 jun, 2010 20:48
door AZL57
trilling op putdeksels kan ook door versleten schokbrekers komen. Dueren normaal verschijnsel, je kunt ze iets buigen knietje te hoogte van het slot binnen en dan de boven hoek iets naar je toe trekken. Met mate natuurlijk ;-)

Geplaatst: di 1 jun, 2010 20:49
door dyane_maniac
speling op een fusee mag maximaal 1 mm boven en onder zijn, maar bij elkaar niet meer dan 1,5 mm. en dit is dus niet zoals bartje 2212 schrijft niet buitenkant wiel. doordat een 2cv een vrij aparte fussee heeft is de afwijking aan de buitenkant van het wiel angstaanjagend groot. vaak wordt een eend dan ook onterecht afgekeurd op te veel fusee speling.

de speling in de lengte richting van de fusee pen mag maximaal 1 mm plus de fabrieksspeling (is 0,4mm) zijn

Geplaatst: di 1 jun, 2010 21:13
door CitRoel
AZL57 schreef:Dueren normaal verschijnsel, je kunt ze iets buigen knietje te hoogte van het slot binnen en dan de boven hoek iets naar je toe trekken. Met mate natuurlijk ;-)
Eerst even proberen je slotvanger iets af te stellen, daarna kan je altijd nog buigen...

Geplaatst: di 1 jun, 2010 22:58
door Yannick
CitRoel schreef:Eerst even proberen je slotvanger iets af te stellen, daarna kan je altijd nog buigen...
Of een Dyane kopen :lol:

Geplaatst: di 1 jun, 2010 23:42
door dyane_maniac
dat zijn wijze woorden yannick :wink:

Geplaatst: wo 2 jun, 2010 00:43
door Bartineendyane
daarom dat ik dit verschijnsel nu pas opmerk...reed hiervoor dyane....

Maar putdeksels kan dus versleten schokbrekers zijn? En hoe meet ik nu precies mn speling op de fusee's?

Geplaatst: wo 2 jun, 2010 07:19
door Gerard2cv
Door het wiel op te krikken en een schuifmaat naast de fuseepen te houden
en de speling meten.
De deuren wijken om de lucht die via de kachel/ventilatie binnen komt er
ook weer uit te laten. Een oplossing is achter onder het res.wiel de 2 stoppen er uit te halen

Geplaatst: wo 2 jun, 2010 10:34
door thomaaas
Of uitlijnen! Gewoon twee plankjes langs je wielen en dan meten of afstand voor en achter hetzelfde is ;)

Geplaatst: wo 2 jun, 2010 10:46
door Gerard2cv
Wat bedoel je daarmee en wat moet dat helpen? :?

Geplaatst: wo 2 jun, 2010 11:53
door rusty
banden te hard (of is dit te voor de hand liggend)