Oriënteren aanschaf goedkope eend/geit
Geplaatst: do 3 jun, 2010 17:32
Goedenavond allen!
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben dus Pieter, student en trotse eigenaar van een prachtige zwarte BX, genaamd Graf Spee. Deze BX heb ik binnenkort 2 jaar en is ingeschreven sinds deze herfst (had problemen met het importeren en conform de Belgische wet krijgen).
Ik heb sinds hij ingeschreven had al een hoop problemen gehad maar telkens toch overwonnen. Gaande van kapotte starter tot kapot subframe. Ik heb aan mijn BX sinds hij ingeschreven is alles zelf hersteld en ik vind dat ik nu toch wel inzicht heb gekregen in de techniek.
Het blijft uiteraard een oude (allé ja, hij wordt toch 20 binnenkort) auto en dus kan er wel eens iets kapot gaan. Momenteel rijdt hij bijvoorbeeld niet meer op benzine maar dat lossen we deze zomer wel op (samen met alle puntjes op mijn lijstje).
Nu, waarom ik me hier heb aangemeld. Sinds enige tijd kriebelt het toch wel om er een 2de wagen bij te nemen. En omdat ik nu toch in het Citroën wereldje zit lijkt een Geit/Eend me een leuke keuze. Zeker omdat het qua techniek weinig voorstelt (toch?) en ik er dus alles zelf aan zou kunnen doen (op lassen na).
Nu ben ik niet op zoek naar een tip top eend (kan ik sowieso ook niet betalen) maar wel naar een project-eend. Ik was origineel begonnen met het gedacht een eend met strak chassis te vinden maar dit is bijgesteld naar het vinden van een goedkope eend.
Wat bedacht ik mij nu? Wel, ik zoek een erg goedkope eend. Ik ga er op deze manier sowieso vanuit dat ik een nieuw chassis moet steken voor ik hem normaal gekeurd krijg. Mocht de eend nog rijdbaar zijn dan probeer ik hem eerst oldtimer te laten keuren en rij ik er een jaar zo mee rond. Dat houdt dus in dat ik maximum 25km rond de woonplaats mag en enkel tussen zonsopgang en zonsondergang. Dit houdt in dat het me ook niet kan schelen als ze in panne valt, dan bel ik papa wel om me naar huis te slepen.
Op deze manier kan ik makkelijk te weten komen waar de motorische problemen zitten en kan ik het motortje aanpakken. Ondertussen kan ik ook het plaatwerk aanpakken. Dat moet van mij niet strak zijn. Dus ik ben tevreden met wat plamuurwerk en kiekengaas. Weet echter niet hoe moeilijk deuren te lassen zijn, het is nogal recht op recht (heb een bevriende lasser maar wil die niet met alles, en zeker niet met rotklussen, lastigvallen). Schilderwerk is voor mij met de borstel goed genoeg (kunnen mijn vrienden zich ook eens uitleven met dingen die ze op de BX niet mogen !! )
Terwijl ik alles, behalve het chassis, aanpak kan ik rustig wat geld sparen om een verzinkt chassis aan te schaffen om onder deze eend te steken.
Maar nu dus de vraag, is dit plan realistisch? Kan ik dus een eend, met gaten desnoods, aanschaffen en deze zo in orde maken? Of vergeet ik iets?
Ik heb ook begrepen dat voor een Geit bijna alles te vinden is. Dus rotte dorpels? Je koopt nieuwe dorpels die je er gewoon kan laten inlassen? (en lassen is het minste werk, het is dat plaatwerk passend maken dat veel werk is heb ik gemerkt). Rotte bodemplaten in de koets? Koop je gewoon nieuw en je last ze er in (zo'n dingen ben ik bijna zeker van dat mijn lasser wel wil doen..)
Dus wat zeggen jullie hiervan? Een 300,- euro geitje kopen + nieuw chassis + veel tijd en werk = rijdbaar en keuringswaardige eend (die geen schoonheidsprijs hoeft te winnen).
Uiteraard, op termijn wil ik wél een mooie strakke eend. Maar met op termijn bedoel ik dus 'na mijn studententijd'
Zo, een hele lap tekst maar soit
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben dus Pieter, student en trotse eigenaar van een prachtige zwarte BX, genaamd Graf Spee. Deze BX heb ik binnenkort 2 jaar en is ingeschreven sinds deze herfst (had problemen met het importeren en conform de Belgische wet krijgen).
Ik heb sinds hij ingeschreven had al een hoop problemen gehad maar telkens toch overwonnen. Gaande van kapotte starter tot kapot subframe. Ik heb aan mijn BX sinds hij ingeschreven is alles zelf hersteld en ik vind dat ik nu toch wel inzicht heb gekregen in de techniek.
Het blijft uiteraard een oude (allé ja, hij wordt toch 20 binnenkort) auto en dus kan er wel eens iets kapot gaan. Momenteel rijdt hij bijvoorbeeld niet meer op benzine maar dat lossen we deze zomer wel op (samen met alle puntjes op mijn lijstje).
Nu, waarom ik me hier heb aangemeld. Sinds enige tijd kriebelt het toch wel om er een 2de wagen bij te nemen. En omdat ik nu toch in het Citroën wereldje zit lijkt een Geit/Eend me een leuke keuze. Zeker omdat het qua techniek weinig voorstelt (toch?) en ik er dus alles zelf aan zou kunnen doen (op lassen na).
Nu ben ik niet op zoek naar een tip top eend (kan ik sowieso ook niet betalen) maar wel naar een project-eend. Ik was origineel begonnen met het gedacht een eend met strak chassis te vinden maar dit is bijgesteld naar het vinden van een goedkope eend.
Wat bedacht ik mij nu? Wel, ik zoek een erg goedkope eend. Ik ga er op deze manier sowieso vanuit dat ik een nieuw chassis moet steken voor ik hem normaal gekeurd krijg. Mocht de eend nog rijdbaar zijn dan probeer ik hem eerst oldtimer te laten keuren en rij ik er een jaar zo mee rond. Dat houdt dus in dat ik maximum 25km rond de woonplaats mag en enkel tussen zonsopgang en zonsondergang. Dit houdt in dat het me ook niet kan schelen als ze in panne valt, dan bel ik papa wel om me naar huis te slepen.
Op deze manier kan ik makkelijk te weten komen waar de motorische problemen zitten en kan ik het motortje aanpakken. Ondertussen kan ik ook het plaatwerk aanpakken. Dat moet van mij niet strak zijn. Dus ik ben tevreden met wat plamuurwerk en kiekengaas. Weet echter niet hoe moeilijk deuren te lassen zijn, het is nogal recht op recht (heb een bevriende lasser maar wil die niet met alles, en zeker niet met rotklussen, lastigvallen). Schilderwerk is voor mij met de borstel goed genoeg (kunnen mijn vrienden zich ook eens uitleven met dingen die ze op de BX niet mogen !! )
Terwijl ik alles, behalve het chassis, aanpak kan ik rustig wat geld sparen om een verzinkt chassis aan te schaffen om onder deze eend te steken.
Maar nu dus de vraag, is dit plan realistisch? Kan ik dus een eend, met gaten desnoods, aanschaffen en deze zo in orde maken? Of vergeet ik iets?
Ik heb ook begrepen dat voor een Geit bijna alles te vinden is. Dus rotte dorpels? Je koopt nieuwe dorpels die je er gewoon kan laten inlassen? (en lassen is het minste werk, het is dat plaatwerk passend maken dat veel werk is heb ik gemerkt). Rotte bodemplaten in de koets? Koop je gewoon nieuw en je last ze er in (zo'n dingen ben ik bijna zeker van dat mijn lasser wel wil doen..)
Dus wat zeggen jullie hiervan? Een 300,- euro geitje kopen + nieuw chassis + veel tijd en werk = rijdbaar en keuringswaardige eend (die geen schoonheidsprijs hoeft te winnen).
Uiteraard, op termijn wil ik wél een mooie strakke eend. Maar met op termijn bedoel ik dus 'na mijn studententijd'

Zo, een hele lap tekst maar soit
