Pagina 1 van 2
olievulpijp metingen
Geplaatst: za 5 jun, 2010 11:35
door postma
Mijn 602cc motor met een nieuwe "Olievulpijp" heeft wat olielekkage via de nokkenas achter de contactpunten, alle andere punten zoals krukas oliekeerringen en de kleppenstoterstangen brilrubbers zijn kurkdroog.
Deze lekage langs de nokkenas is te wijten aan een bovendruk (ipv onderdruk) in het carter, welke ik gemeten heb met het volgende resultaat:
Tijdens stationair toerental is er overdruk van rond de 8 cm waterkolom en als het toerentalwordt verhoogd gaat de overdruk gelijkmatig over in onderdruk van ongeveer 5 cm.
Volgens alle bekende publicaties rond dit onderwerp (en dat zijn er nogal wat in France en Holland) moet de "Onderdruk" altijd aanwezig zijn, van stationaire tot hogere toeren.
Mijn vraag aan de techneuten op dit forum is wat er mis is met de olievulpijp (reniflard), welke nieuw is en de indruk geeft dat deze bij hogere toerental wel werkt maar stationaire het laat afweten.
Tevens de vraag of er een beter product is (olievulpijp) ter vervanging van de nieuwe reniflard, voordat ik weer een bestel die mischien ook niet goed functioneerd.
Alvast bedankt voor de tips.
Peter
olievulpijp meeting
Geplaatst: ma 7 jun, 2010 11:52
door postma
Is er iemand met een vergelijkbare ervaring rond dit onderwerp en waar ik ook op zoek naar ben is een beter product dan de orginele Olievulpijp, die blijkbaar niet het gewenste resultaat biedt.
Bedankt,
Peter
Geplaatst: ma 7 jun, 2010 12:36
door André Post
Een nieuwe kan je testen of de terugslagklep functioneerd door blazen en zuigen op het punt waar de pijp op de motor gemonteerd wordt.
Ik heb blijkbaar een goede gekregen.
Er zijn een aantal berichten geweest over de toepassing van smart ventielen, maar ook reparatie setjes voor de bestaand vulpijp.
Geplaatst: di 8 jun, 2010 11:20
door postma
Mijn leverancier van de nieuwe olievulpijp heeft me middels een e-mail gisteren laten weten dat alle door hun verkochte vulpijpen (adaptable) een defect vertonen wat zich uit in het niet goed functioneren. Zij verkopen nu alleen de orginele vulpijpen totdat de fabrikant nieuwe aanleverd die wel goed werken.
Probleem dus duidelijk aan een niet goed werkende vulpijp te wijten.
Dus voor degene onder ons die recentelijk een nieuwe (adaptable) vulpijp gemonteerd hebben is het aan te raden om de onderdruk te meten volgens de RTA methode.
Groeten,
Peter
Geplaatst: ma 21 jun, 2010 17:41
door postma
Gisteren een nieuwe "Olievulpijp" vanuit de UK gemonteerd en alle problemen zijn history.
Deze "Olievulpijp" met metalen klep, in plaats van de rubbers in de originele vulpijp van Citroen, voldoet uitstekend en ik heb nu een goeie onderdruk in het carter van de motor en daardoor geen olielekkage meer via de nokkenas (achter de contactpuntjes) en brilrubbers.
Dit product is zeer aan te bevelen aan degene die vergelijkbare problemen hebben met de bekende "Olievulpijp" of "Reniflard" zoals vernoemd in de Franstalige regio's.
De defecte olievulpijp terruggestuurd naar de supplier, die de kostprijs plus retourzending heeft vergoed, goede service....)
Peter
Geplaatst: zo 23 okt, 2011 23:18
door David
Ik heb een dergelijk nieuw model vulpijp laten plaatsen, maar daarna is de lekkage van de nokkenas juist begonnen.....
Misschien is er helemaal geen causaal verband en dus puur toeval.
Maar ik heb op die plek nog nooit lekkage gehad en nu ineens wel....
Ik was juist van plan om weer een nieuwe "ouderwetse" vulpijp te plaatsen.
Zijn er überhaupt goede vulpijpen te koop die de originele vorm hebben??
Want dat vind ik toch wel jammer, die vulpijp is zo gezichtsbepalend voor een 2cv motor.
Greetz David
Geplaatst: zo 23 okt, 2011 23:25
door dyane_maniac
een duitse firma verkoopt nieuwe originele voor 140euro. een hoop geld, maar als dat de oplossing is...
ga zelf nog proberen een (vermoedelijk) redelijk nette olievulpijp (iig origineel) even te "weken" in wynn's oil stop leak.
Geplaatst: wo 26 okt, 2011 16:07
door TB
Toen ik zo een 'imitatie' vulpijp kocht zei de leverancier erbij dat er weleens verkeerde tussen kunnen zitten. Is al enige tijd geleden dus het probleem is al veel langer bekend...
Ik heb ook wel interesse in zo een UK apparaat die ook via de bekende duitse firma te krijgen is. Kost iets meer, maar het spreekt me zeker wel aan.
Geplaatst: wo 26 okt, 2011 17:32
door Anton
Die UK-vulpijp is ook in Nederland te koop, ik heb er hele goede ervaringen mee. Als je de leverancier in NL wilt weten, stuur even een PM.
Groet, Anton
Geplaatst: wo 26 okt, 2011 20:53
door David
Kun je een olievulpijp goed testen zonder dat ie gemonteerd is?
Greetz David
Geplaatst: wo 26 okt, 2011 21:34
door Anton
Jazeker, je kunt een losse olievulpijp als volgt testen als je niet bang bent voor een beetje oliedamp, ik heb dit gekopieerd van de site van de NL-leverancier van de "nieuwe" olievulpijp:
Sluit de klep om olie bij te vullen.
Hou je vinger op het kleine dunne pijpje zodat de opening afsluit.
Blaas in de opening die op de motor wordt gemonteerd (dat gaat bijna altijd gemakkelijk en dat moet ook, de overdruk moet doorgelaten worden).
Nu niet meer blazen maar zuigen (moet niét kunnen, bij de zuigbeweging moet onderdruk ontstaan als de zuigers naar boven gaan).
Kun je wel zuigen dan is de olievulpijp slecht.
Succes, Anton
Geplaatst: wo 26 okt, 2011 22:32
door David
Anton,
Bedankt!
Ga het morgen even proberen.
Greetz David
Geplaatst: za 17 sep, 2016 17:33
door gillis
Anton schreef:Jazeker, je kunt een losse olievulpijp als volgt testen als je niet bang bent voor een beetje oliedamp, ik heb dit gekopieerd van de site van de NL-leverancier van de "nieuwe" olievulpijp:
Sluit de klep om olie bij te vullen.
Hou je vinger op het kleine dunne pijpje zodat de opening afsluit.
Blaas in de opening die op de motor wordt gemonteerd (dat gaat bijna altijd gemakkelijk en dat moet ook, de overdruk moet doorgelaten worden).
Nu niet meer blazen maar zuigen (moet niét kunnen, bij de zuigbeweging moet onderdruk ontstaan als de zuigers naar boven gaan).
Kun je wel zuigen dan is de olievulpijp slecht.
Succes, Anton
Dus dit is een goede test, zuigen mag niet kunnen....
dus, de drie olievulpijpen die ik hier op de werkbank heb liggen (waarbij blazen en zuigen na genoeg de zelfde weerstand hebben) zijn niet goed..
Toch liep het blokje prima..
begrijp dat niet.
Geplaatst: wo 9 nov, 2016 21:24
door Nic
Weet iemand waarvoor de 2cv dit systeem hanteert?
Vele andere motoren (van motorfietsen dan) hebben toch een gewone ontluchting zodat het carter kan 'ademen'?
Mvg Nic
Geplaatst: do 10 nov, 2016 09:46
door gillis
Geloof dat dat komt omdat het een boxer is waar onder en overdruk groot is (zuigers gaan tegelijk naar binnen en buiten...) en dus kan de olie er uitspuiten als je alleen een filtertje of ontluchting er op hebt.
Met deze pijp loopt het weer terug in de carter en behouw je de olie.