Schokbreker montagefouten

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: Schokbreker montagefouten

Bericht door bebe » ma 5 aug, 2013 22:18

PeterPaul schreef: Tussen de schokbrekerplaat en de schokbreker hoort geen dikke schijf. Aan de kant van de moer wel een dunne schijf.
Ik ben bezig een nieuw chassis op te bouwen en heb mijn eend jaren geleden gedemonteerd....
Weet niet meer hoe het allemaal precies zat, en of het toen wel goed gemonteerd was.
Kortom: Hele verhaal is duidelijk, maar hoe zit het bij de schokbreker montage aan de achteras? Ook daar geen dikke schijf, of juist wel?
Bij voorbaat dank!

*Test 6 aug: Komt dit bericht nu wel op 'forum actueel'?*
Eendracht maakt macht.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 6 aug, 2013 17:21

Het gaat om die dingen met een dubbel draadeind. Daar zit het draadeind op de moer gelast, en dat geeft een niet-gladde rand. Daar moet zo'n dike ring onder, zoals gezegd met de 'uitsparing' richting chassis.

dus: ja, bij de achteras bij alle vier de plaatsen waar je de schokbreker opschuift.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » di 6 aug, 2013 22:54

RobM schreef:Het gaat om die dingen met een dubbel draadeind. Daar zit het draadeind op de moer gelast, en dat geeft een niet-gladde rand. Daar moet zo'n dike ring onder, zoals gezegd met de 'uitsparing' richting chassis.

dus: ja, bij de achteras bij alle vier de plaatsen waar je de schokbreker opschuift.

Gr Rob
@Rob: Je bevestigt mijn vermoeden, bedankt!
Eendracht maakt macht.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 9 mei, 2014 14:55

Ik heb nog een paar BOGE schokdempers liggen, die wil ik onder de eend monteren.

Nu weet ik al dat de stofkap hier naar de wielen toe moet.
Echter in de stofkap zitten aan het uiteinde ook drie gaatjes naast elkaar.

Moeten deze aan de onder of bovenzijde zitten ?

Ze zouden kunnen zijn voor afwatering of ventillatie ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 9 mei, 2014 15:13

Ik heb het antwoord reeds online gevonden:
Als u Boge-schokdempers aanbrengt, moet u de mantel naar de wieldraag-
arm keren en de puntjes naar boven. De ontluchtgaatjes zitten dan onder.
Dan kan ik nu verder met de montage ;)
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

Re: schokbreker plaatsing

Bericht door 2cvxm » di 16 nov, 2021 10:49

Niels schreef: vr 11 nov, 2011 21:10 net ook nieuw schokbrekers gemonteerd, conform alles wat in dit topic besproken is, maar mijn vraag dan, als ze toch horizontaal gemonteerd worden, waarom is het dan belangrijk hoe ze zitten? de krachten die erop werken zijn toch niet anders? bij verticale of diagonale montage speelt de zwaartekracht nog mee, dat zou ik kunnen snappen, maar nu zie ik het probleem even niet..........
wie weet daar het antwoord op? (ben gewoon benieuwd)
De schokbrekers liggen niet zuiver horizontaal en de olie moet naar onder kunnen stromen. Weet niet hoe dat zit bij gas gevulde dempers. Mijn AK had Lips met de stofkap naar de veerpot en reed altijd prima. Nu vervangen met high performance van Cassis en die moeten vlgs hen met plastic stofkap tegenover veerpot staan. Zijn trouwens gas gevulde. Auto rijd weer klasse.
Mijn zoon werd door een 2cv-kenner verteld dat zijn dempers verkeerd omzaten. Dus omgekeerd en reed toen hopeloos. Dus weer omgekeerd.
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

Re: Schokbreker montagefouten

Bericht door 2cvxm » di 16 nov, 2021 12:51

139EE9BC-D067-45C4-8D00-EE1EAE3FAB9E.jpeg
Deze montage-instructie zit bij de dempers van mehariclub. Voor de paar mensen die geen Franse taalles hadden op school, een foto zegt meer dan duizend woorden.
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

2cvxm
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 jul, 2013 14:28
Locatie: Here, there and everywhere

Re: Schokbreker montagefouten

Bericht door 2cvxm » wo 17 nov, 2021 13:12

Om het verhaal te complementeren, Burton zegt in hun instructievideo voor het monteren: kijk naar de instructies van de fabrikant welke richting ze moeten liggen.
Duidelijker kan het niet.
AK 400 1973
2CV Special RHD 1987

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Schokbreker montagefouten

Bericht door Data58 » wo 17 nov, 2021 17:41

Gelukkig hebben we een heleboel kennis samen op dit forum en mochten er toch nog twijfels staan binnen deze duidelijke info kan je altijd nog een melding plaatsen. Maar doe dit niet eerder dan dat je het forum hebt doorgezocht wat dit item staat op meerdere plekken. Hier is een mooi samenvatting gemaakt met foto's. Dit is een mooi voorbeeld van hoe we onze kennis kunnen delen. Dank hiervoor.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Plaats reactie