Schokbreker montagefouten

Alles over de wielophanging
PeterPaul
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 okt, 2008 21:35
Locatie: Berg en Dal

Schokbreker montagefouten

Bericht door PeterPaul » zo 6 jun, 2010 23:04

Onlangs heb ik een rollend chassis gekocht om te gebruiken voor de restauratie van mijn Mimosa eend.
Bij nadere beschouwing bleken de drie dingen die je fout kunt doen bij de montage van de schokbrekers ook echt fout gedaan zodat het me wel een idee leek om het eens samen te vatten op het forum.
Wat kan er fout gaan?
1. De montagerichting van de schokbrekers.
Alleen de Lips schokbrekers met de stofkappen naar de veerpotten. Record, Boge, Gabriel en Monroe met de stofkappen naar de wielen.
Let ook op een aanwijzing wat de bovenkant is. De fabrikant geeft daar informatie over bijv. d.m.v. een etiketje.
2. Verwisseling van de schokbrekerplaten op de assen.
Bij dit chassis waren de linker en rechter plaat op de as verwisseld. Ga je zo rijden dan is de schokbreker binnen de kortste keren kapot omdat hij te ver wordt uitgerekt.
FOUT:
Afbeelding
GOED:
Afbeelding
3. Verkeerd om monteren van de dikke ring.
De dikke ring op de schokbrekerbout heeft een kraagje waardoor de ring vlak kan liggen tegen de zeskant.
Daar zit nl. meestal een lasrandje.
Afbeelding
Deze ring moet dus met het kraagje naar binnen gemonteerd worden.

Afbeelding
Let op! Dit staat Onjuist afgebeeld in de Olving Vraagbaak en veel afgeleide handleidingen.

Tenslotte nog dit:
Afbeelding
Tussen de schokbrekerplaat en de schokbreker hoort geen dikke schijf. Aan de kant van de moer wel een dunne schijf.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 7 jun, 2010 07:57

Hier maken we even een sticky van. Zo'n duidelijjke uitleg moet makkelijk zijn terug te vinden. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 7 jun, 2010 08:32

Heel erg bedankt Pieter Paul,
Nog een aanvulling: Verplicht bij alle merken,voor montage,eerst 10X
met de stofkap boven,de demper helemaal in en uit schuiven om hem goed te vullen

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 7 jun, 2010 19:03

Bedankt voor deze nuttige informatie.
Zal het goed kunnen gebruiken als ik de schokbrekers weer terug ga plaatsen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » di 31 aug, 2010 20:28

nog even een vraagje over de schokdempers, ik heb 2 gebruikte schokdempers waar niet opstaat welk merk het is., waarschijnlijk zijnde stikkers eraf. is nog ergens anders aan te zienwelke het zijn?
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 1 sep, 2010 06:13

Plaats er eens een foto van?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » ma 6 sep, 2010 22:39

Het heeft even geduurd maar ik heb er een paar foto,s van. Ze zitten al onder mn eend namelijk. In de ronde cirkel op de stofkap staat citroen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(met de roest aan de bodem ben ik bezig met herstellen)
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 11 mar, 2011 20:40

Tja en wat is het nou??

Greetz David

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 14 mar, 2011 13:29

Sommige schokbrekers moeten de stofkappen naar veerpot en andere moeten de stofkappen naar de draadarm toe. Bij mij hebben de burton en dyane verschillende schokbrekers die verschillend geplaatst zijn. (Lips en Koni).
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Re: Schokbreker montagefouten

Bericht door David » vr 1 jul, 2011 23:07

Willem2 schreef:
SPOTeend schreef:Ik zie trouwens onder eenden meestal de stofkap naar de veerpot, ook op de foto's van Art weer. Lijkt me stug dat dat allemaal 'Lipsen' zijn dus ik denk dat het in je tekst net andersom moet zijn.
Ik denk dat het best mogelijk is dat de meeste eenden" lipsen" hebben.
OK OK, maar wat is het nou????
Het is een sticky, dus moet ik nu mijn nieuwe Lipsen met de stofkap naar de veerpot plaatsen ja of nee.

Wie geeft mij nu een helder antwoord??

Greetz David :P

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 2 jul, 2011 07:00

Ga ik proberen David,De Lips schokbreker is eigenlijk de enige die normaal zitten,dus met de brede bovenkant aan de (stilstaande)carosseriezijde en de dunne onderkant aan de wielen
Bij een eend is de carosserie de veerpot en de wielen de draagarm

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 2 jul, 2011 21:39

Met de brede/dikke kant bedoel je dus de stofkap?
Het klopt dus dat de stofkap naar de veerpot zit.

Bedankt voor je antwoord, Gerard!
(ik heb ze ook al 10 heen en weer gedaan met de stofkap naar boven, conform jouw advies :D )

Greetz David :P

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » vr 11 nov, 2011 21:10

net ook nieuw schokbrekers gemonteerd, conform alles wat in dit topic besproken is, maar mijn vraag dan, als ze toch horizontaal gemonteerd worden, waarom is het dan belangrijk hoe ze zitten? de krachten die erop werken zijn toch niet anders? bij verticale of diagonale montage speelt de zwaartekracht nog mee, dat zou ik kunnen snappen, maar nu zie ik het probleem even niet..........
wie weet daar het antwoord op? (ben gewoon benieuwd)
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 12 nov, 2011 06:59

Om het te begrijpen moet je eens zonder voorscherm gaan rijden.Ik hoop voor je dat het chassis niet die bewegingen maakt als het wiel.Dus het gedeelte dat gedemptmoet worden is ondanks de krachten wel verschillend.

Ruud Mensink
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 27 okt, 2008 21:36
Locatie: Meerssen

schokdempers

Bericht door Ruud Mensink » do 2 feb, 2012 21:29

Misschien een late reactie. Ik heb een AZ van 1968, dus alleen met schokdempers op de achterwielophanging. Ik heb lip schokdempers. Als ik het dus goed begrijp moet ik ze met de stofkap (dikke gedeelte) naar de veerpot toe monteren of is dit bij mijn AZ mogelijk anders?

mvg Ruud Mensink

p.s. Het lukt mij niet om een foto in JPG mee te sturen.

Plaats reactie