Schokbreker montagefouten
Geplaatst: zo 6 jun, 2010 23:04
Onlangs heb ik een rollend chassis gekocht om te gebruiken voor de restauratie van mijn Mimosa eend.
Bij nadere beschouwing bleken de drie dingen die je fout kunt doen bij de montage van de schokbrekers ook echt fout gedaan zodat het me wel een idee leek om het eens samen te vatten op het forum.
Wat kan er fout gaan?
1. De montagerichting van de schokbrekers.
Alleen de Lips schokbrekers met de stofkappen naar de veerpotten. Record, Boge, Gabriel en Monroe met de stofkappen naar de wielen.
Let ook op een aanwijzing wat de bovenkant is. De fabrikant geeft daar informatie over bijv. d.m.v. een etiketje.
2. Verwisseling van de schokbrekerplaten op de assen.
Bij dit chassis waren de linker en rechter plaat op de as verwisseld. Ga je zo rijden dan is de schokbreker binnen de kortste keren kapot omdat hij te ver wordt uitgerekt.
FOUT:
GOED:
3. Verkeerd om monteren van de dikke ring.
De dikke ring op de schokbrekerbout heeft een kraagje waardoor de ring vlak kan liggen tegen de zeskant.
Daar zit nl. meestal een lasrandje.
Deze ring moet dus met het kraagje naar binnen gemonteerd worden.
Let op! Dit staat Onjuist afgebeeld in de Olving Vraagbaak en veel afgeleide handleidingen.
Tenslotte nog dit:
Tussen de schokbrekerplaat en de schokbreker hoort geen dikke schijf. Aan de kant van de moer wel een dunne schijf.
Bij nadere beschouwing bleken de drie dingen die je fout kunt doen bij de montage van de schokbrekers ook echt fout gedaan zodat het me wel een idee leek om het eens samen te vatten op het forum.
Wat kan er fout gaan?
1. De montagerichting van de schokbrekers.
Alleen de Lips schokbrekers met de stofkappen naar de veerpotten. Record, Boge, Gabriel en Monroe met de stofkappen naar de wielen.
Let ook op een aanwijzing wat de bovenkant is. De fabrikant geeft daar informatie over bijv. d.m.v. een etiketje.
2. Verwisseling van de schokbrekerplaten op de assen.
Bij dit chassis waren de linker en rechter plaat op de as verwisseld. Ga je zo rijden dan is de schokbreker binnen de kortste keren kapot omdat hij te ver wordt uitgerekt.
FOUT:
GOED:
3. Verkeerd om monteren van de dikke ring.
De dikke ring op de schokbrekerbout heeft een kraagje waardoor de ring vlak kan liggen tegen de zeskant.
Daar zit nl. meestal een lasrandje.
Deze ring moet dus met het kraagje naar binnen gemonteerd worden.
Let op! Dit staat Onjuist afgebeeld in de Olving Vraagbaak en veel afgeleide handleidingen.
Tenslotte nog dit:
Tussen de schokbrekerplaat en de schokbreker hoort geen dikke schijf. Aan de kant van de moer wel een dunne schijf.