Pagina 1 van 3

Schokbreker montagefouten

Geplaatst: zo 6 jun, 2010 23:04
door PeterPaul
Onlangs heb ik een rollend chassis gekocht om te gebruiken voor de restauratie van mijn Mimosa eend.
Bij nadere beschouwing bleken de drie dingen die je fout kunt doen bij de montage van de schokbrekers ook echt fout gedaan zodat het me wel een idee leek om het eens samen te vatten op het forum.
Wat kan er fout gaan?
1. De montagerichting van de schokbrekers.
Alleen de Lips schokbrekers met de stofkappen naar de veerpotten. Record, Boge, Gabriel en Monroe met de stofkappen naar de wielen.
Let ook op een aanwijzing wat de bovenkant is. De fabrikant geeft daar informatie over bijv. d.m.v. een etiketje.
2. Verwisseling van de schokbrekerplaten op de assen.
Bij dit chassis waren de linker en rechter plaat op de as verwisseld. Ga je zo rijden dan is de schokbreker binnen de kortste keren kapot omdat hij te ver wordt uitgerekt.
FOUT:
Afbeelding
GOED:
Afbeelding
3. Verkeerd om monteren van de dikke ring.
De dikke ring op de schokbrekerbout heeft een kraagje waardoor de ring vlak kan liggen tegen de zeskant.
Daar zit nl. meestal een lasrandje.
Afbeelding
Deze ring moet dus met het kraagje naar binnen gemonteerd worden.

Afbeelding
Let op! Dit staat Onjuist afgebeeld in de Olving Vraagbaak en veel afgeleide handleidingen.

Tenslotte nog dit:
Afbeelding
Tussen de schokbrekerplaat en de schokbreker hoort geen dikke schijf. Aan de kant van de moer wel een dunne schijf.

Geplaatst: ma 7 jun, 2010 07:57
door Punky
Hier maken we even een sticky van. Zo'n duidelijjke uitleg moet makkelijk zijn terug te vinden. ;-)

Geplaatst: ma 7 jun, 2010 08:32
door Gerard2cv
Heel erg bedankt Pieter Paul,
Nog een aanvulling: Verplicht bij alle merken,voor montage,eerst 10X
met de stofkap boven,de demper helemaal in en uit schuiven om hem goed te vullen

Geplaatst: ma 7 jun, 2010 19:03
door Boudewijn
Bedankt voor deze nuttige informatie.
Zal het goed kunnen gebruiken als ik de schokbrekers weer terug ga plaatsen.

Geplaatst: di 31 aug, 2010 20:28
door Art
nog even een vraagje over de schokdempers, ik heb 2 gebruikte schokdempers waar niet opstaat welk merk het is., waarschijnlijk zijnde stikkers eraf. is nog ergens anders aan te zienwelke het zijn?

Geplaatst: wo 1 sep, 2010 06:13
door Punky
Plaats er eens een foto van?

Geplaatst: ma 6 sep, 2010 22:39
door Art
Het heeft even geduurd maar ik heb er een paar foto,s van. Ze zitten al onder mn eend namelijk. In de ronde cirkel op de stofkap staat citroen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(met de roest aan de bodem ben ik bezig met herstellen)

Geplaatst: vr 11 mar, 2011 20:40
door David
Tja en wat is het nou??

Greetz David

Geplaatst: ma 14 mar, 2011 13:29
door BasvanEerden
Sommige schokbrekers moeten de stofkappen naar veerpot en andere moeten de stofkappen naar de draadarm toe. Bij mij hebben de burton en dyane verschillende schokbrekers die verschillend geplaatst zijn. (Lips en Koni).

Re: Schokbreker montagefouten

Geplaatst: vr 1 jul, 2011 23:07
door David
Willem2 schreef:
SPOTeend schreef:Ik zie trouwens onder eenden meestal de stofkap naar de veerpot, ook op de foto's van Art weer. Lijkt me stug dat dat allemaal 'Lipsen' zijn dus ik denk dat het in je tekst net andersom moet zijn.
Ik denk dat het best mogelijk is dat de meeste eenden" lipsen" hebben.
OK OK, maar wat is het nou????
Het is een sticky, dus moet ik nu mijn nieuwe Lipsen met de stofkap naar de veerpot plaatsen ja of nee.

Wie geeft mij nu een helder antwoord??

Greetz David :P

Geplaatst: za 2 jul, 2011 07:00
door Gerard2cv
Ga ik proberen David,De Lips schokbreker is eigenlijk de enige die normaal zitten,dus met de brede bovenkant aan de (stilstaande)carosseriezijde en de dunne onderkant aan de wielen
Bij een eend is de carosserie de veerpot en de wielen de draagarm

Geplaatst: za 2 jul, 2011 21:39
door David
Met de brede/dikke kant bedoel je dus de stofkap?
Het klopt dus dat de stofkap naar de veerpot zit.

Bedankt voor je antwoord, Gerard!
(ik heb ze ook al 10 heen en weer gedaan met de stofkap naar boven, conform jouw advies :D )

Greetz David :P

Geplaatst: vr 11 nov, 2011 21:10
door Niels
net ook nieuw schokbrekers gemonteerd, conform alles wat in dit topic besproken is, maar mijn vraag dan, als ze toch horizontaal gemonteerd worden, waarom is het dan belangrijk hoe ze zitten? de krachten die erop werken zijn toch niet anders? bij verticale of diagonale montage speelt de zwaartekracht nog mee, dat zou ik kunnen snappen, maar nu zie ik het probleem even niet..........
wie weet daar het antwoord op? (ben gewoon benieuwd)

Geplaatst: za 12 nov, 2011 06:59
door Gerard2cv
Om het te begrijpen moet je eens zonder voorscherm gaan rijden.Ik hoop voor je dat het chassis niet die bewegingen maakt als het wiel.Dus het gedeelte dat gedemptmoet worden is ondanks de krachten wel verschillend.

schokdempers

Geplaatst: do 2 feb, 2012 21:29
door Ruud Mensink
Misschien een late reactie. Ik heb een AZ van 1968, dus alleen met schokdempers op de achterwielophanging. Ik heb lip schokdempers. Als ik het dus goed begrijp moet ik ze met de stofkap (dikke gedeelte) naar de veerpot toe monteren of is dit bij mijn AZ mogelijk anders?

mvg Ruud Mensink

p.s. Het lukt mij niet om een foto in JPG mee te sturen.