Pagina 1 van 1
monteren en vetten nieuwe lagerschalen, lagers en keerringen
Geplaatst: wo 16 jun, 2010 21:47
door bartvds
Enkele vragen:
- Hoe plaats ik nieuwe lagerschalen? Kan ik deze op zijn plaats tikken of
moet dit op een andere manier gebeuren?
- Hoe vet ik best de lagers zelf? Moeten deze gewoon wat ingevet worden of
moeten deze echt vol vet zitten?
- Hoe monteer ik de keerringen? Met de platte kant naar de lagers toe
dacht ik? Is dit correct?
- De eerste keerring moet toch over die dikkere rand van de vooras he? Ik
bedoel dus die rand die zo half wat meegeverfd is, en moet dat stuk
vooras waar de arm over schuift ook ingevet worden?
Weer veel vragen he, Bart
Geplaatst: vr 18 jun, 2010 15:13
door bartvds
Wie heeft er al eens zijn lagers en/of lagerschalen vervangen en kan mij wat verder helpen?
Groeten, Bart (die bijna klaar is met z'n onderstel als hij dit klusje af krijgt
)
Geplaatst: vr 18 jun, 2010 15:20
door André Post
Naar mijn idee kan er bijna niet teveel vet in die lagers zitten.
Waar vet zit komt geen water, en van water gaan de lagers roesten.
De keerring moet volgens mij met de vlakke kant naar het lager,
anders kan de draagarm niet goed over de keerring glijden bij montage.
Geplaatst: vr 18 jun, 2010 15:27
door backfire
ik heb ze vervangen, maar ik heb de vilten keerringen, verder lager gewoon lekker invetten, liefst met watervast vet, als het maar lekker blijft plakken. Lager draait tenslotten niet rond, maar gaat alleen maar op en neer.
deze dus:
Geplaatst: vr 18 jun, 2010 15:28
door dyane_maniac
een tip van een kennis welke ik zelf ook wil gaan toepassen: een smeernippel in de draagarm en daarmee die hele ruimte volpompen met vet. schijnt ongeveer 1 patroon per draagarm in te gaan
Geplaatst: vr 18 jun, 2010 20:05
door bartvds
Eerst gaat dus de keerring over de asbuis met de platte kant naar het lager toe, dan het lager zelf (goed ingevet), dan de draagarm, terug het lager (goed ingevet) en als laatste de keerring met de platte kant naar binnen toe (lagerkant) en de moer met splitpen, correct?
De eerste keerring moet toch over die iets dikkere rand van de asbuis hé?
Gaat er namelijk moeilijk over maar er hangt wel wat RX10 aan, zal dat er eerst terug afdoen, die smeernippel, op welke plaats van de draagarm zet je die dan ergens? Hebben anderen hier ervaring mee?
Al bedankt, Bart.
Geplaatst: zo 27 jun, 2010 01:07
door Cees55
backfire schreef:ik heb ze vervangen, maar ik heb de vilten keerringen, verder lager gewoon lekker invetten, liefst met watervast vet, als het maar lekker blijft plakken. Lager draait tenslotten niet rond, maar gaat alleen maar op en neer.
deze dus:
Hoi backfire, ik ben zelf ook net bezig met het reviseren van voor en achteras draagarmen. De vilten keeringen in mijn as kreeg ik er niet heel uit. Nu zei mijn cv-boer dat de vilten keerringen niet meer te krijgen zijn en ik gewoon rubber/kunstof moet nemen. Weet jij of er verschil is, buiten het materiaal, tussen de vilten en de kunstofkeerringen?
groet,
Cees55
Geplaatst: zo 27 jun, 2010 09:20
door backfire
Behalve dat ze gewoon doen wat ze moeten doen, orgineel zijn en zelf te repareren? De vilten ringen kunnen niet echt kapot, het zijn gewoon twee helften in elkaar geklemt. Het vilt heb ik gemaakt van een strook vilt, maar dat kun je ook op mijn site zien.
Geplaatst: di 29 jun, 2010 12:31
door bartvds
De lagerschalen zijn er eindelijk ingeraakt! Is eigenlijk niet te doen zonder hulpstuk, heb een zelfgemaakt tool van iemand kunnen gebruiken en samen met een vriend is het dan toch gelukt.
Geplaatst: di 29 jun, 2010 21:45
door Joos
Dat is toch gewoon rond-om-rond intikken?
Geplaatst: wo 30 jun, 2010 07:22
door 2cvmaarten
Cees55 schreef:
Hoi backfire, ik ben zelf ook net bezig met het reviseren van voor en achteras draagarmen. De vilten keeringen in mijn as kreeg ik er niet heel uit. Nu zei mijn cv-boer dat de vilten keerringen niet meer te krijgen zijn en ik gewoon rubber/kunstof moet nemen. Weet jij of er verschil is, buiten het materiaal, tussen de vilten en de kunstofkeerringen?
groet,
Cees55
Op de helikopter waar ik aan werk gebruiken we ook vilten keerringen bij de wiellagers (Franse heli
) het verschil tussen vilt en rubber is als volgt, vilt neemt het vocht op en zorgt dus dat er geen vuil bij het lager kan komen. Rubber houd vocht ook wel tegen maar vilt absorbeert het.
That's it! Vilten ringen moet je ook nooit invetten want dan verliezen ze hun absorberend vermogen en is de werking weg.
Geplaatst: wo 14 jul, 2010 08:30
door bartvds
gewoon rond om rond intikken gaat niet hoor, daarvoor zijn de toleranties te klein, die lagerschaal is precies een maatje te klein, dat moet er echt ingeperst worden.
Geplaatst: wo 14 jul, 2010 16:39
door AZL57
keering niet over dat dikke stuk. Hij komt er tegenop maar dat heb je nu wel gezine denk ik
Smeernipperl op de arm en die vullen is onnodig en geeft alleen een hoop zooi als je hem weer eens moet demonteren. Toen ik mijn 57er demonteerde was er niets aan de hand met de lagers ondanks jarenlang landbouwgebruik van de auto. Allen schoon gemaakt en opnieuw ingevet. En dat functioneert nu ook al weer 20 jaar probleemloos.