Pagina 1 van 1
Sludge
Geplaatst: di 22 jun, 2010 08:02
door Kulio
Hoe kan je constateren of je sludge in de motor hebt? Vast niet via de peilstok. Normaal gesproken schroef je de motor niet open.
Geplaatst: di 22 jun, 2010 08:42
door Duintje
zit meestal aan de binnenkant van je olievuldop
Geplaatst: wo 23 jun, 2010 08:59
door Jeroen-citroen
Soort mayonaise achtig spul in de vuldop.
Geplaatst: do 24 jun, 2010 17:36
door motomotie
Die witte smurrie komt van vocht (condens) in de olie. Lekker afvegen en niets aan doen.
Black sludge is iets heel anders, als je de kleppen deksels demonteerd zie je het meteen.
Dikke zwarte massa.
Komt meestal na zeer slecht onderhoud.... dope's uit de olie zijn losgekomen. Kan komen doordat bijvoorbeeld uitlaat gassen bij de olie zijn gekomen, of als de olie al 100.000 km meegaat.....
Wel eens bij een daihatsneu blokje meegemaakt, kon de sporen van de nokken as door de pudding zien lopen, en kon meneer vertellen dat hij het geld dat hij uitgespaard had met beurten niet doen kwijt was....

Geplaatst: vr 25 jun, 2010 06:21
door Kulio
Zo heeft olieverbruik van de motor toch ook weer een voordeel! Er komt steeds weer nieuwe olie in de motor. Eventuele condens en vervuiling van de olie verdwijnt door het olieverbruik.
Mijn verbruik is ongeveer 1 l op 1500 km
Geplaatst: vr 25 jun, 2010 08:21
door the Nosepicker
motomotie schreef:Die witte smurrie komt van vocht (condens) in de olie. Lekker afvegen en niets aan doen.
Komt idd van vocht in je olie, als het blok vaak) niet heet genoeg wordt. Water heeft mindere smeerkwaliteiten dan olie, dus liever zo weinig mogelijk vocht in je olie.
Een flinke rit maken, waarbij je blokje goed heet wordt. En niet alleen maar korte ritjes maken, maar regelmatig wat langere ritten, daarmee voorkom je sludge.
Geplaatst: vr 25 jun, 2010 08:33
door André Post
Waarschijnlijk bedoelt Kulio de ingedikte prut die onder in het carter blijft liggen.
Dat is volgens mij alleen een probleem bij de vol minerale olie.
De half synthetische olie zorgt er voor dat het vuil in de olie blijft en in het filter gevangen wordt.