Pagina 1 van 1

602 motor op ak250

Geplaatst: di 6 jul, 2010 23:34
door brammie
mijn pa zijn ak motor lekt als een bezetene olie
en daar wil hij wat aan doen.

nou heeft hij nog een aantal 602 motoren liggen
de vraag is, past dit zondermeer op een trommelversnellingsbak van een 4tje?
of moet er van alles aangepast worden
hij wil dus wel de trommels erop houden

Geplaatst: wo 7 jul, 2010 07:22
door engbokho
Het past wel, maar je wil er echt niet mee rijden...
(de tandwiel verhoudingen zijn allesbehalve geschikt voor het zes motortje)
Beter is om ook een trommelbak van een zesje erbij te zoeken.
En die zijn goed en volgens mij ook goedkoop te vinden.

Geplaatst: wo 7 jul, 2010 11:28
door 2cvpieter
ja het kan wel maar een 4 bak heeft korte verhoudingen dus krijg je een soort stoplicht racer en geen hoge topsnelheid, er valt wel mee te rijden maar de bak vind dit niet echt fijn, 2cv cross rijdt met 2cv4 bak en 2cv6 blok.
nog iets anders een 4 motor maakt beduidend meer toeren dan een moderne 6 motor, dus dat helpt ook al niet
wat wel kan is een oude hoogtoerige 6 motor te nemen het type nummer ontschiet mij nu even, daar heb ik vroeger mee gereden dat gaat wel, maar rijd zeer nerveus.
laatste tip kijk even op de site van wijlen jeroen cats daar staan alle verhoudingen op en de max rpm per motor type
maar het beste is een moderne 6 motor te nemen met een 6 bak met trommels groot of klein maakt niet zoveel uit en nog beter is een am2 blok als je het kan vinden
en voor originalie tijd een motor uit een ak 400 met dito bak

Geplaatst: wo 7 jul, 2010 20:15
door brammie
okee bedankt voor de info

dat word dus zoeken naar een 6 trommelbakje

Geplaatst: wo 7 jul, 2010 20:18
door achtpeter
Of die olielekkage verhelpen. Is de onderdruk al gemeten?

Geplaatst: wo 7 jul, 2010 20:32
door 2cvpieter
wat ook nog kan is een moderne schijven bak te nemen, daar is makkelijker aan te komen en zijn in mijn ogen betrouwbaarder, en daarna om te bouwen naar trommels gewoon van de 4 bak die hebben de zelfde diameter als een 2cv6 bak dat klinkt moeilijk maar is goed te doen. dit opent tevens de mogelijkheid om een acadiane bak te nemen, die hebben een iets kortere overbrenging maar de zelfde topsnelheid ongeveer. kun je iets beter met de golfjes meekomen

Geplaatst: wo 7 jul, 2010 20:34
door siemen
ik heb gewoon ook een 2cv6 motor en schijven bak in mijn azu gebouwd remt echt beter!

Geplaatst: wo 7 jul, 2010 20:42
door 2cvpieter
is ook een optie, zitten wat meer kosten aan verbonden en ik persoonlijk merk nauwelijks of geen verschil tussen schijven of trommels. wel is het onderhoud veel makkelijker met schijven

Geplaatst: wo 7 jul, 2010 21:05
door brammie
ja schijven inbouwen zou ook mijn keus zijn
en heb ik met mijn 80er eend ook gedaan
heb de trommelbak nog jaren bewaard maar een paar jaar terug toch maar weggedaan

maarja pa is eigenwijs hè!
heb hem het verhaal net vertelt en hij wil het blokkie nu laten reviseren

het was al geen snel blokje en dat zal het ook wel niet worden
maar hij heeft geen haast dus dat is prima voor hem