taxatiewaardevan een mooie eend?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
taxatiewaardevan een mooie eend?
Ik wil mijn eend gaan verkopen en ik zou graag willen weten wat hij waard is.
Voor een mooi en goed eendje kan het leuk oplopen zo viel me de laatste tijd al op.
Bij een eendendealer in wormer bijvoorbeeld staat een op zich mooie eend, scheur in de bekleding, flink wat gereden, onder de motorkap is het vies en hij vraagt 6700 euro.
Voor boven de 10.000 gaan ze ook als warme broodjes over de toonbank.
Laten ik beginnen met te zeggen dat het een topeend is, zie de foto’s.
Pluspunten:
- Het chassis is roestvrij
- De carrosserie is een zonnetje.
- De bekleding, banken, stoelen en dak zijn 5500 km geleden vervangen
- Apk moet nog, maar dat is geen probleem. Inmiddels 500 km testgereden, beetje riskant maar ok.
En:
- Motor volledig gereviseerd
- Versnellingsbak volledig gereviseerd
- Remsysteem volledig gereviseerd
- Nieuwe fusees en voorste wiellagers
- Uitlaat vernieuwd vanaf voorste demper (moet nog gebeuren
- Alles mooi in de verf gezet in leuke kleurtjes
En leuke extra’s
- 400 w stereo
- elektronische ontsteking
- superbobine
- nieuwe semi tractie accu
- aansluiting voor een doorontwikkelde powertube
- nieuwe startmotor
minpunten:
- In de carrosserie zitten een aantal gaten bij de krikpunten en achter de achtervleugelranden(niet zichtbaar) maar wel waterverzamelaars
- Deuk in één van de achterdeuren.
- Het linker voorportier sluit niet helemaal goed, althans, het rubber klapt dubbel.
- 2 banden zijn aan vervanging toe.
De motor ploft vaak één keer bij zeer lage toerentallen als je gas geeft, bijvoorbeeld na een - - - bocht in zijn twee, daarnaast trekt, rijdt en schakelt hij als een zonnetje trouwens.
- Het zijn geen officiële eendkleuren. Dwz, hij lijkt op een charleston maar is het niet.
De vraag bij de minpunten is of het gaat opleveren wat ik er aan uit moet gaan geven. Naar schatting rond de 1000 euro.
Wat zou hij kunnen opbrengen?
http://farm5.static.flickr.com/4093/477 ... e728_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4120/477 ... 6791_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4100/477 ... ba0d_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4140/477 ... 2d4b_b.jpg
Voor een mooi en goed eendje kan het leuk oplopen zo viel me de laatste tijd al op.
Bij een eendendealer in wormer bijvoorbeeld staat een op zich mooie eend, scheur in de bekleding, flink wat gereden, onder de motorkap is het vies en hij vraagt 6700 euro.
Voor boven de 10.000 gaan ze ook als warme broodjes over de toonbank.
Laten ik beginnen met te zeggen dat het een topeend is, zie de foto’s.
Pluspunten:
- Het chassis is roestvrij
- De carrosserie is een zonnetje.
- De bekleding, banken, stoelen en dak zijn 5500 km geleden vervangen
- Apk moet nog, maar dat is geen probleem. Inmiddels 500 km testgereden, beetje riskant maar ok.
En:
- Motor volledig gereviseerd
- Versnellingsbak volledig gereviseerd
- Remsysteem volledig gereviseerd
- Nieuwe fusees en voorste wiellagers
- Uitlaat vernieuwd vanaf voorste demper (moet nog gebeuren
- Alles mooi in de verf gezet in leuke kleurtjes
En leuke extra’s
- 400 w stereo
- elektronische ontsteking
- superbobine
- nieuwe semi tractie accu
- aansluiting voor een doorontwikkelde powertube
- nieuwe startmotor
minpunten:
- In de carrosserie zitten een aantal gaten bij de krikpunten en achter de achtervleugelranden(niet zichtbaar) maar wel waterverzamelaars
- Deuk in één van de achterdeuren.
- Het linker voorportier sluit niet helemaal goed, althans, het rubber klapt dubbel.
- 2 banden zijn aan vervanging toe.
De motor ploft vaak één keer bij zeer lage toerentallen als je gas geeft, bijvoorbeeld na een - - - bocht in zijn twee, daarnaast trekt, rijdt en schakelt hij als een zonnetje trouwens.
- Het zijn geen officiële eendkleuren. Dwz, hij lijkt op een charleston maar is het niet.
De vraag bij de minpunten is of het gaat opleveren wat ik er aan uit moet gaan geven. Naar schatting rond de 1000 euro.
Wat zou hij kunnen opbrengen?
http://farm5.static.flickr.com/4093/477 ... e728_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4120/477 ... 6791_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4100/477 ... ba0d_b.jpg
http://farm5.static.flickr.com/4140/477 ... 2d4b_b.jpg
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 441
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Tsja, hierover zullen de meningen nogal uiteen kunnen lopen.
De door jou genoemde garage in Wormer, en meerdere 2cv-specialisten, verkoopt een EERLIJKE eend. Dat wil zeggen: een zo origineel mogelijke eend, in een nette staat. Niet verprutst of versleuteld, maar met een harde koets en goed chassis, goede techniek etc. En voor deze eenden zijn liefhebbers die er veel geld voor betalen.
Op de foto's ziet je eend er super mooi uit, maar hij is aan je eigen wensen aangepast. Niet iedereen zal dit waarderen, want het is persoonlijk.
En wat is de waarde van je eend voor jezelf? Wat heeft ie je in totaaal gekost? Als je hem wilt verkopen zul je er rekening mee moeten houden dat een koper de genoemde manco's in de koets moet repareren, nieuwe banden moet aanschaffen, deurtje uitdeuken of vervangen, en deze kosten komen bovenop de verkoopprijs.
Wat veel mensen ook niet weten: taxatiebedrag is nooit gelijk aan wat je er redelijk gezien voor kunt vragen. Bijvoorbeeld mijn eigen Charleston: in 1999 gekocht voor 1500 ouderwetse guldens, ondertussen voorzien van verzinkt chassis en door mijzelf gepersonaliseerd met o.a. Robri's, oude grill etc. Laatste taxatie afgelopen voorjaar was 6.000 Euro
Maar de waarde voor mijzelf is onbetaalbaar, en mocht ik 'm ooit verkopen (wat never en nooit niet de bedoeling is) zou een vraagprijs van 4.500 Euro in mijn ogen redelijk zijn.
Succes in ieder geval!
De door jou genoemde garage in Wormer, en meerdere 2cv-specialisten, verkoopt een EERLIJKE eend. Dat wil zeggen: een zo origineel mogelijke eend, in een nette staat. Niet verprutst of versleuteld, maar met een harde koets en goed chassis, goede techniek etc. En voor deze eenden zijn liefhebbers die er veel geld voor betalen.
Op de foto's ziet je eend er super mooi uit, maar hij is aan je eigen wensen aangepast. Niet iedereen zal dit waarderen, want het is persoonlijk.
En wat is de waarde van je eend voor jezelf? Wat heeft ie je in totaaal gekost? Als je hem wilt verkopen zul je er rekening mee moeten houden dat een koper de genoemde manco's in de koets moet repareren, nieuwe banden moet aanschaffen, deurtje uitdeuken of vervangen, en deze kosten komen bovenop de verkoopprijs.
Wat veel mensen ook niet weten: taxatiebedrag is nooit gelijk aan wat je er redelijk gezien voor kunt vragen. Bijvoorbeeld mijn eigen Charleston: in 1999 gekocht voor 1500 ouderwetse guldens, ondertussen voorzien van verzinkt chassis en door mijzelf gepersonaliseerd met o.a. Robri's, oude grill etc. Laatste taxatie afgelopen voorjaar was 6.000 Euro
Maar de waarde voor mijzelf is onbetaalbaar, en mocht ik 'm ooit verkopen (wat never en nooit niet de bedoeling is) zou een vraagprijs van 4.500 Euro in mijn ogen redelijk zijn.
Succes in ieder geval!
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
Bedankt voor je verhaal,
Dat van de eerlijke eend ben ik met je eens.
Het schijnt dat mensen voor originaliteit meer willen betalen.
Mijn kleurstelling is zeker niet origineel.
Daarentegen komen er letterlijk elke rit voor stoplichten, op parkeerplaatsen, bij de benzinepomp, etc mensen op me af, van puber tot 65+ die enorm enthousiast reageren bij het zien van de eend.
Ondanks de niet originaliteit is hij dus enorm in trek.
Verder is er niets aan versleuteld dan behalve een revisie en de toevoeging van enkele betere onderdelen dan origineel.
Ook de krukas met nog een jaar garantie heeft nu bronzen lagers ipv de aluminiumversies.
Zo heb ik eens een nieuwe originele bobine en spanningregelaar laten inbouwen die er spontaan binnen 2 maanden mee uitscheden.
Laten we eens van het geval uitgaan dat ik alles door een eendexpert laat lassen en dan laat spuiten met nieuwe banden, de prijs daarvan buiten beschouwing gelaten,
wat zou het dan worden?
Dat van de eerlijke eend ben ik met je eens.
Het schijnt dat mensen voor originaliteit meer willen betalen.
Mijn kleurstelling is zeker niet origineel.
Daarentegen komen er letterlijk elke rit voor stoplichten, op parkeerplaatsen, bij de benzinepomp, etc mensen op me af, van puber tot 65+ die enorm enthousiast reageren bij het zien van de eend.
Ondanks de niet originaliteit is hij dus enorm in trek.
Verder is er niets aan versleuteld dan behalve een revisie en de toevoeging van enkele betere onderdelen dan origineel.
Ook de krukas met nog een jaar garantie heeft nu bronzen lagers ipv de aluminiumversies.
Zo heb ik eens een nieuwe originele bobine en spanningregelaar laten inbouwen die er spontaan binnen 2 maanden mee uitscheden.
Laten we eens van het geval uitgaan dat ik alles door een eendexpert laat lassen en dan laat spuiten met nieuwe banden, de prijs daarvan buiten beschouwing gelaten,
wat zou het dan worden?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 441
- Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Een goede taxatie van een beëdigd taxateur kost je rond de € 100,-
Als je werkelijk de waarde wilt weten omdat je 'm gaat verkopen, zou ik 'm laten taxeren. Een taxatierapport staat tevens heel professioneel als je 'm te koop aanbied
Als je werkelijk de waarde wilt weten omdat je 'm gaat verkopen, zou ik 'm laten taxeren. Een taxatierapport staat tevens heel professioneel als je 'm te koop aanbied
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991
-
- Gebruiker
- Berichten: 125
- Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20
ik heb je net een pb gestuurd met 2 taxateurs
Namen noemen in het openbaar...... is hier niet zo wenselijk.
De eerst genoemde in het berichtje is de goedkoopste.
Beide taxateurs zijn in mijn ogen even goed.
Deze taxateurs worden door een grote verzekeraar op het gebied van klassieke Citroëns erkend.
Succes
Namen noemen in het openbaar...... is hier niet zo wenselijk.
De eerst genoemde in het berichtje is de goedkoopste.
Beide taxateurs zijn in mijn ogen even goed.
Deze taxateurs worden door een grote verzekeraar op het gebied van klassieke Citroëns erkend.
Succes
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
maar dan nog kan er een behoorlijk verschil zitten tussen erkende taxateurs. een vriendin van mij had haar eend laten taxeren door een erkend taxateur en daar kwam een bedrag uit dat haar tegenviel toen heeft ze een andere taxateur (die door dezelfde verzekeraar erkend werd) laten komen en die kwam veel hoger uit.
bedenk goed dat zo'n taxatiewaarde de waarde is die uitgekeerd bij bijvoorbeeld een totallos, dit is zeker geen verkoopwaarde. ik heb wel eens advertenties gezien waarbij gezegd werd: taxatiewaarde vorig jaar 6000 nu te koop voor 5500, dit slaat nergens op!.
het probleem of juist ook wel de charme van een eend is dat ie waard is wat de gek er voor geeft. dat is heel persoonlijk en er moet net iemand op zoek zijn naar jouw eend. ik zou bijvoorbeeld meer geven voor een dolly dan een charleston (in dezelfde staat) puur omdat IK die wat leuker vind, terwijl de eend dus eigenlijk in dezelfde staat verkeerd.
er wordt veel gevraagd voor eenden. dit is de laatste jaren explosief gestegen. of dit een positieve ontwikkeling is vraag ik mij af, maar goed ik zou mijn eend nu ook niet zomaar voor een prikkie verkopen. maar ga ajb geen prijzen van eendengarages met particulieren vergelijken. er zit ook een behoorlijk verschil bij moderne auto's tussen dealer occasions en particuliere. bij een garage betaal je altijd meer. das ook logisch, daar moet de schoorsteen ook roken en krijg je garantie ed.
kortom ik durf niet te zeggen wat je voor je eend kunt vangen omdat dat zo verrekte persoonlijk is. ik zou verkooptechnisch gezien wel een taxatierapport laten maken(mensen hechten daar toch wel waarde aan) en iig nieuwe bandjes
bedenk goed dat zo'n taxatiewaarde de waarde is die uitgekeerd bij bijvoorbeeld een totallos, dit is zeker geen verkoopwaarde. ik heb wel eens advertenties gezien waarbij gezegd werd: taxatiewaarde vorig jaar 6000 nu te koop voor 5500, dit slaat nergens op!.
het probleem of juist ook wel de charme van een eend is dat ie waard is wat de gek er voor geeft. dat is heel persoonlijk en er moet net iemand op zoek zijn naar jouw eend. ik zou bijvoorbeeld meer geven voor een dolly dan een charleston (in dezelfde staat) puur omdat IK die wat leuker vind, terwijl de eend dus eigenlijk in dezelfde staat verkeerd.
er wordt veel gevraagd voor eenden. dit is de laatste jaren explosief gestegen. of dit een positieve ontwikkeling is vraag ik mij af, maar goed ik zou mijn eend nu ook niet zomaar voor een prikkie verkopen. maar ga ajb geen prijzen van eendengarages met particulieren vergelijken. er zit ook een behoorlijk verschil bij moderne auto's tussen dealer occasions en particuliere. bij een garage betaal je altijd meer. das ook logisch, daar moet de schoorsteen ook roken en krijg je garantie ed.
kortom ik durf niet te zeggen wat je voor je eend kunt vangen omdat dat zo verrekte persoonlijk is. ik zou verkooptechnisch gezien wel een taxatierapport laten maken(mensen hechten daar toch wel waarde aan) en iig nieuwe bandjes
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
Ik ben vandaag bij de spuiter langsgeweest, en het viel heel erg mee.
Als alles is zoals ik het wil bij de verkoop dan is ie in echt mooie staat met een nieuwe motor, bak, remmen, banden, etc en mijn eerste idee is 5900,-
Dat is misschien hoog maar een uitgangspunt voor afdingen, die prijs staat niet vast.
En wat je zegt, er zijn veel mensen die bij het zien van deze kleurstellingen en de staat waarin hij verkeerd staan te lekkerbekken dus ik waag het erop.
Weet je ook welke taxateur hoog uitkwam bij de eend van je vriendin?
Als alles is zoals ik het wil bij de verkoop dan is ie in echt mooie staat met een nieuwe motor, bak, remmen, banden, etc en mijn eerste idee is 5900,-
Dat is misschien hoog maar een uitgangspunt voor afdingen, die prijs staat niet vast.
En wat je zegt, er zijn veel mensen die bij het zien van deze kleurstellingen en de staat waarin hij verkeerd staan te lekkerbekken dus ik waag het erop.
Weet je ook welke taxateur hoog uitkwam bij de eend van je vriendin?
-
- Gebruiker
- Berichten: 125
- Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20
Normaal staat ook in een taxatierapport dat aan de taxatiewaarde geen rechten mbt verkoop ontleend kunnen worden.
In het algemeen ligt de verkoopwaarde altijd (ruim) onder de taxatiewaarde.
Mijn ervaring is dat er met een taxateur nog wel eens "koehandel" mogelijk is. Een bedrag van een paar honderd euro meer of minder is vaak wel bespreekbaar.
Het is maar net wie je treft als kopende partij, de een gaat voor 100% origineel en de andere hecht meer waarde aan een ludieke eend.
Voor een originele Dolly zou ik trouwens ook meer geld uitgeven dan aan een Charleston in een vergelijkbare staat ......
Dolly's zijn nu eenmaal zeldzamer
In het algemeen ligt de verkoopwaarde altijd (ruim) onder de taxatiewaarde.
Mijn ervaring is dat er met een taxateur nog wel eens "koehandel" mogelijk is. Een bedrag van een paar honderd euro meer of minder is vaak wel bespreekbaar.
Het is maar net wie je treft als kopende partij, de een gaat voor 100% origineel en de andere hecht meer waarde aan een ludieke eend.
Voor een originele Dolly zou ik trouwens ook meer geld uitgeven dan aan een Charleston in een vergelijkbare staat ......
Dolly's zijn nu eenmaal zeldzamer
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
nee, maar het scheen bekend te zijn dat de een over het algemeen lager taxeerder dan de ander. ik weet niet eens via welke maatschappij zij dat heeft laten uitvoeren. ik meende dat het verschil 5000 om 7000 was. het is natuurlijk ook een beetje wat je zelf wilt. je betaalt je premie (bij casco) natuurlijk ook als een percentage van de taxatiewaardeCharl schreef:Weet je ook welke taxateur hoog uitkwam bij de eend van je vriendin?
is dat zo? volgens mij is een geel zwarte charleston nog wel zeldzamer hoor.. nuja het boeit ook niet zo.jeroen-2cv schreef:Voor een originele Dolly zou ik trouwens ook meer geld uitgeven dan aan een Charleston in een vergelijkbare staat ......
Dolly's zijn nu eenmaal zeldzamer
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Volgens mij ook . Maar we hebben hier niet te maken met een charleston maar met een "gewone" eend in charly stijl Persoonlijk zou ik er daarom ook geen enkele meerwaarde aan toekennen.dyane_maniac schreef: is dat zo? volgens mij is een geel zwarte charleston nog wel zeldzamer hoor.. nuja het boeit ook niet zo.
@ Charl,
Je schrijft dat er geen officiele eendkleuren zijn gebruikt. Bedoel je te zeggen dat er ral kleuren zijn gebruikt of dat deze eend niet meer zijn originele kleur heeft ?
Ik vind trouwens de velgen super leuk gedaan en onder de kap ziet het er ook goed uit. Maar ja dat is ook weer persoonlijk
Laatst gewijzigd door Jeroen-citroen op do 8 jul, 2010 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
het was ook als voorbeeld genoemd in mijn eerdere post ik noemde de eend van de poster ook een -look a like- en gaf dit juist als voorbeeld aan dat er aan een soort/type/kleur niet per definitie een hoger/lager prijskaartje aan gehangen kan worden. het is net wat de "gek" voor kleur/type/soort eend wil op dat momentJeroen-citroen schreef:Volgens mij ook . Maar we hebben hier niet te maken met een charleston maar met een "gewone" eend in charly stijl Persoonlijk zou ik er daarom ook geen enkele meerwaarde aan toekennen.dyane_maniac schreef: is dat zo? volgens mij is een geel zwarte charleston nog wel zeldzamer hoor.. nuja het boeit ook niet zo.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
De vorige eigenaar heeft de eend in deze kleurstellingen gespoten.
De kleur geel is donkerder dan die van de originele charleston, het zwarte lijntje bij een charleston is wit, de koplampen chroom, en zo zijn er meer afwijkingen.
Persoonlijk denk ik dat alleen een charleston purist het niet accepteert maar dat er genoeg mensen zijn die het gewoon leuk zo vinden.
Mijn persoonlijke smaak is dat ik dit mooier vind, ik ben dan ook geen purist.
Vooral de wielen met zwart geel geven de auto een wat meer klassiek uiterlijk.
En er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn zoals ik.
Om het wat aantrekkelijker te maken kan ik wat custom opties erbij doen.
Bijvoorbeeld bekleding naar keuze en een andere grill.
Op een groot bedrag zijn dat de kosten niet maar 't kan ineens een stuk aantrekkelijker worden als mensen zelf inspraak hebben en een beetje kunnen kneden naar eigen wens.
De kleur geel is donkerder dan die van de originele charleston, het zwarte lijntje bij een charleston is wit, de koplampen chroom, en zo zijn er meer afwijkingen.
Persoonlijk denk ik dat alleen een charleston purist het niet accepteert maar dat er genoeg mensen zijn die het gewoon leuk zo vinden.
Mijn persoonlijke smaak is dat ik dit mooier vind, ik ben dan ook geen purist.
Vooral de wielen met zwart geel geven de auto een wat meer klassiek uiterlijk.
En er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn zoals ik.
Om het wat aantrekkelijker te maken kan ik wat custom opties erbij doen.
Bijvoorbeeld bekleding naar keuze en een andere grill.
Op een groot bedrag zijn dat de kosten niet maar 't kan ineens een stuk aantrekkelijker worden als mensen zelf inspraak hebben en een beetje kunnen kneden naar eigen wens.