Pagina 1 van 1

1e en achteruit.

Geplaatst: di 3 aug, 2010 20:52
door Mr T.
Hallo kenners ;-) mijn bak schakelt prima op dus van 1 naar 2 naar 3 en 4 geen probleem. van 4 terug naar 3 en 2 ook alles ok.
Maar als ik stop dan wil ik in eerste schakelen of achteruit en dan kraakt ie.
Ik voel dat de tandwielen niet direkt stilvallen zoals het zou moeten.
Vroeger deed ie dat niet ,tot ik een nieuwe (cassis) koppelingkit monteerde.
vorige week heb ik een nieuwe kabel gezet en het probleem blijft. Al meerdere keren de kabel geregeld maar na een tijdje komt het probleem terug.
Olie is ook vervangen en zelf een additief helpt niet.
Bak heeft nu ongeveer 130000Km en de ring van de 2de en 3de versnelling zit ook nog geborgd en goed vast alsook de moeren achterin de bak.
Mijn oude koppeling blijkt een valeo te zijn (zonder veertjes)
Zou hierin het verschil kunnen zitten?
Ik ga er nu eentje monteren (valeo) en ga morgen eens testen.
Moest dit ook niet helpen zie ik me genoodzaakt een andere bak te zetten aangezien ik binnen 2 weken naar Italié vertrek met de eend.
Ik kijk uit naar jullie reacties.
Dank u

Geplaatst: di 3 aug, 2010 21:06
door lordmaster1
Je weet toch wel dat de 1e en achteruit niet gesynchroniseerd zijn hè?

Geplaatst: di 3 aug, 2010 21:11
door Mr T.
Ja dat weet ik maar het duurt langer dan vroeger. toen kon ik direkt in eerste zetten (als ik helemaal stil stond) zonder kraken.
Nu kraakt hij meestal,hetzelfde geld voor de achteruit.
Ahja tis een 602cc van 1985 met dun vliegwiel.

Geplaatst: di 3 aug, 2010 22:36
door AZL57
Heb je koppelingsplaten eens vergeleken? We hebben er eens een gehad daar zat een fout middendeel in waarschijnlijk van een GS. Die past wel mooi in de auto Maar door een iets andere positie van het getande deel bleef ie ergens tegenaan lopen.
Heb je ook het druklager van dit type groep erbij en zit dit goed op zijn plaats?

Geplaatst: wo 4 aug, 2010 06:57
door Gerard2cv
De koppelingsvork misschien aan het uitslijten/verbuigen

Geplaatst: do 5 aug, 2010 23:20
door Mr T.
Probleem opgelost...na 2 cassis koppelingen geprobeerd te hebben heb ik er nu dus terug een valeo koppeling ingestoken.
Eend schakeld weer als vanouds...zaaalig
Waarschijnlijk ligt het hem ergens in de sterkte van de drukvingers ,hoe diep ze doorplooien of iets dergelijks.

Geplaatst: do 5 aug, 2010 23:28
door Rossero
Ik heb het probleem ook, ik zal ook maar een valeo koppeling kopen dan als ik een nieuwe nodig heb! Op het moment schakel ik in stilstand eerst naar zijn twee en dan direct naar zijn één, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Geplaatst: do 5 aug, 2010 23:39
door Mr T.
Tja dat moest ik dus ook doen ,maar in het verkeer van nu moet je soms al eens snel reageren en zeker als je de bergen intrekt dan kan dat knap lastig zijn...