Lomax - problemen met ophangingstest in Belgie

Alles over de wielophanging
steffie
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: di 3 aug, 2010 20:57
Locatie: peer

Lomax - problemen met ophangingstest in Belgie

Bericht door steffie » di 3 aug, 2010 21:09

Hallo,
ik ben in Belgie bezig met de homologatieprocedure om een Lomax 224, die ik uit Luxemburg heb ingevoerd, ingeschreven te krijgen in Belgie. Alles is in orde enkel en alleen geraak ik niet door de keuring in Belgie omdat ik niet door de ophangingstest geraak ( Lomax is te licht ). Ik ben al 4x op de keuring geweest doch telkens hetzelfde resultaat ( niet goedgekeurd - onvoldoende wegcontact ). Ik kan proberen om vanalles in het voertuig te leggen maar dit wordt ook gecontroleerd, dus ik wil alles wettelijk correct in orde brengen. Het zou te maken hebben met een juiste afstelling van de veerpotten ??? Er steken al nieuwe schokdempers onder doch dit helpt ook niet.

Kan iemand me hiermee helpen of me zeggen hoe we zo een Lomax 224 perfect moeten afstellen om het wegcontact te verbeteren. ???

Dank u

Stefan

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

Bericht door Roadrunner » di 3 aug, 2010 22:04

lip schokbrekers al geprobeerd?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5124
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 3 aug, 2010 22:39

Een belgische keurmeester zat met hetzelfde probleem bij een gewone eend. Hij is toen met zijn collega op de dorpel gaan staan een links een rechts. Dat was voldoende. Kun je de auto niet laten testen met 2 inzittenden?
p.s. die kennis werkte op het keurstation bij Gent.
diverse Citroens, wat anders.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 4 aug, 2010 09:26

Zijn de nieuwe schokbrekers "ontlucht"? Je moet ze een aantal keer "oppompen" (in en uit schuiven) voor montage, anders hebben ze op het einde een dode slag heb ik onlangs gemerkt.
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 4 aug, 2010 11:59

Zijn de veerpotten juist gemonteerd?Van de voorte ophanging moet aan de veerpotzijde minimaal 5mm schroefdraad over zijn en aan achterzijde
moet tussen de schroefdraad en het rubber tegen de veerpot 0-2mm zitten
Controleer dit echt serieus.

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » za 23 okt, 2010 02:00

ik dacht dat bouwkitten in belgie niet gekeurd kon worden :?

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

schokbrekers

Bericht door Roadrunner » za 23 okt, 2010 07:02

Ik heb dit probleem ook gehad met slecht wegcontact. De nieuwe Monroe schokbrekers heb ik vervangen door die van LIP (Q&H) en nu is het goed.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 23 okt, 2010 12:04

Lage bandenspanning schijnt ook te helpen

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » zo 24 okt, 2010 09:05

jullie belgen moetten eens in opstand komen tegen jullie rdw.
ik hoor aleen mar ge eikel van ze.
ze doen moderene testen voor moderene auto's.
terwijl dit een klasieker is en destijds goed gekeurd is.
ik heb al heel wat belgies geit rijders gesproken en allemaal hebben ze problen met apk enz in belgie.
lijkt mij dat er iets niet klopt met regels voor type goed keuring.
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 25 okt, 2010 13:00

Anders kun je via www.2cvkitcarforum.com ook je vraag stellen. Daar is dit onderwerp ook behandeld.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

michel08
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 305
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 08:32
Locatie: Turnhout ( Belgie)

Bericht door michel08 » ma 13 dec, 2010 17:11

Ik gebruik voor de keuring schokdempers van het merk "sachs", enkel voor de keuring,gaan er meteen terug onderuit, de wagen zo hoog mogelijk zetten,vorig jaar helemaal geen problemen mee gehad op de keuring,was zelfs heel goed.Kostprijs ongeveer 125€
Heb er wat foto's bijgedaan van het type: http://fotoalbum.seniorennet.be/michel0 ... ers_sachs/
Ceci n'est pas une voiture....c'est une art du vivre !!!

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » za 24 aug, 2013 21:56

Gerard2cv schreef:Zijn de veerpotten juist gemonteerd?Van de voorte ophanging moet aan de veerpotzijde minimaal 5mm schroefdraad over zijn en aan achterzijde
moet tussen de schroefdraad en het rubber tegen de veerpot 0-2mm zitten
Controleer dit echt serieus.

Ik heb de potten gemonteerd zoals Gerard voorschrijft, dus 5 mm schroefdraad aan de voorzijde en 1 à 2 mm aan de achterzijde.
De veerpotten zijn dan echter niet met de hand rond te draaien.

Nu heb ik al het een en ander gelezen m.b.t. de veerpotten, en heb ik al vaker gelezen dat de potten met de hand te draaien moeten zijn.

Klopt dat, of is dit niet noodzakelijk?
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 25 aug, 2013 16:07

Ja,als je 1-2mm ruimte heb zitten ze toch niet vast. Ik denk vastgeroest op de bussen.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 25 aug, 2013 21:59

Gerard2cv schreef:Ja,als je 1-2mm ruimte heb zitten ze toch niet vast. Ik denk vastgeroest op de bussen.
Vastgeroest is niet mogelijk: het zijn gereviseerde veerpotten en schoongemaakte en geverfde stelbussen op een nieuw chassis.

Ik kan me wel voorstellen dat de stelbussen en plaatjes onder de rubbers wat dikker zijn geworden door de verflaag en daardoor stroever schuiven/draaien.

Misschien moet ik straks, als de eend is opgebouwd, eerst maar eens gaan rijden, zodat de boel door het heen en weer bewegen wat losser komt, en er dan nog maar eens naar kijken...
Eendracht maakt macht.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 26 aug, 2013 08:56

Wie verft nou toch zijn stelbussen... Zorg liever dat ze vettig zijn.

Plaats reactie