Pagina 1 van 1

Verschil koppeling voor of na '82

Geplaatst: zo 8 aug, 2010 11:00
door TC2CV
Er zal vast al eens wat over geschreven/ gevraagd zijn maar ik kan het niet vinden! (Zoek al 2,5uur)

Moet waarschijnlijk de koppeling vervangen en nou zag ik op een website voor onderdelen dat er verschil is tussen koppelingen van voor 82 en na 82, wat uis het verschil en waar kan ik het aan zien???

Liefst voor ik alles uit elkaar trek, zo dat ik de onderdelen al heb voor ik begin!

Geplaatst: zo 8 aug, 2010 12:03
door achtpeter
Dat jaar was de overgang van de ouderwetse koppeling met drukvingers naar de diafragmakoppeling. Echt alles wat met ontkoppelen te maken had, is toen veranderd. Dus niet alleen de drukgroep en de koppelingsplaat, maat ook het vliegwiel aan de motor, het druklager en de prise-as van de versnellingsbak.

Geplaatst: zo 8 aug, 2010 12:05
door achtpeter
Van al die spullen kun je alleen een stukje van het vliegwiel zien vóór het demonteren. Het nieuwere type vliegwiel is dunner.

Geplaatst: zo 8 aug, 2010 19:24
door marcopr
Als je er niet uitkomt kan je ook allebei de sets kopen met de afspraak dat je de niet passende ongeopend retourneerd.

Geplaatst: ma 9 aug, 2010 06:54
door Gerard2cv
Het verschil is ook,dat de koppeligsvork met daaraan de kabel zich bij de diafragmakoppeling aan de onderzijde van de bak bevind en bij de andere
(de oudere) aan de zijkant

Geplaatst: ma 9 aug, 2010 11:11
door TC2CV
Dank voor de reacties

Als ik het goed begrijp kan ik het dus zien aan de kabel!?!

Nou dan zo maar eens een voorzichtig begin maken en eerst even rustig alles bekijken!

Geplaatst: ma 9 aug, 2010 11:18
door achtpeter
Met alle respect: Dat lijkt me een vergissing. die oude koppelingen met de vork aan de zijkant zijn van de oereenden en de Ami Zesjes. Deze vraag ging toch over de wijziging van 1982? Lang daarvóór liep de koppelingskabel al door de onderkant van de bak. En daarna ook.

Geplaatst: ma 9 aug, 2010 17:27
door 2cvpieter
wat ook een redelijke graadmeter is, zijn de voorremmen ,trommels oude type , schijven nieuwe type
hoewel er dianes en ami's zijn met schijven en oude type koppeling .
maar als je zeker weet dat het een eenden bak is, is dit een redelijke vuist regel.
een traps en twee traps carburateur ook allemaal rond de zelfde tijd aangepast

Geplaatst: di 10 aug, 2010 21:47
door TimVS
Je kan het direct zien aan de vorm van het vliegwiel

Geplaatst: di 10 aug, 2010 22:05
door Joos
Ik heb ze vorige week nog vergeleken:
Het oude type heeft een vliegwiel van 4cm dik,
het nieuwe type heeft een vliegwiel van 2cm dik.