Pagina 1 van 6
Motor uitbouwen.........
Geplaatst: vr 13 aug, 2010 01:15
door PJ'74
Ik ben dus begonnen met het uitbouwen van de motor omdat in de voorkant van het chassis een nieuwe hoek gelast moet worden (als dit nog mogelijk is) Voor een foto zie m'n topic bij remmen.
Ik ga te werk volgens de vraagbaak maar ben een beginner.....
Daarom een "paar" vraagjes want die vraagbaak snap ik niet altijd..
Ik ben nu toe aan het verwijderen van de tellerkabel uit de versnellingsbak maar hoe doe ik dat? Onder de kabel zit een bout in de bak, moet die los? Kan ik dan de kabel eruit trekken?
En hoe krijg ik de koppelingspedaalkabel los van de bak?
In de vraagbaak staat iets over een pedaalgaffel?? Wat is dat?
Wie heeft de antwoorden zodat ik verder kan sleutelen
Alvast bedankie iig......
Geplaatst: vr 13 aug, 2010 07:00
door Gerard2cv
Voor de tellerkabel,die bout eruit halen,maar de bus om de kabel laten zitten en als de kabel eruit is, de bout weer terug.
Het koppelingspedaal met de hand indrukken,de kabel met een tang vastpakken en dan uit het haakje lichten.
Veel succes.
Geplaatst: vr 13 aug, 2010 08:20
door Eminence Grise
even ter verduidelijking....
je moet met je hand onder de motor voelen. Dan voel je dat de kabel in de gaffel zit. Als je die terug drukt (richting van de ruit zeg maar) dan komt ie vanzelf los.
Je komt wel tot aan de ellebogen ongeveer onder de smeer/olie te zitten...

Geplaatst: vr 13 aug, 2010 09:07
door AZL57
hoeft niet, je kunt hem ook aan de pedaalkant uithaken

Geplaatst: vr 13 aug, 2010 09:25
door Tom Duckpower
Zorg wel dat je goed onthoud hoe de koppelingskabel loopt. Deze kan op meerdere manieren gemonteerd worden, maar 1 manier is de juiste.
Bij het pedaal losmaken gaat het makkelijkste. Koppelingskabel kan dan aan de bak blijven hangen bij het eruit halen.
Wat je meteen kunt doen is de koppeling zelf controleren. Je hebt alles nu toch los, en mocht ie ver versleten zijn, vervangen is een eitje.
Verder alle elektra goed labelen, schroefjes ergens indoen en bij zetten waar ze horen.
Geplaatst: vr 13 aug, 2010 10:52
door achtpeter
Wacht nou effe! Je wilt toch alleen de motor uitbouwen? Dan hoeven de tellerkabel en de koppelingskabel er niet uit. Die ver@##@ Olyslager heeft al veel sleutelaars op het verkeerde been gezet. Koop toch een goed boek, een Haynes bijvoorbeeld!
Geplaatst: vr 13 aug, 2010 10:54
door achtpeter
En pas vooral op: als je de tellerkabel met de plastic huls toch al hebt losgemaakt, mag je de kar geen decimeter meer rollen.
Geplaatst: vr 13 aug, 2010 10:59
door Tom Duckpower
In het remmen-topic geeft ie aan wel de bak uit te willen bouwen, om zijn chassis verder te kunnen inspecteren.
Geplaatst: vr 13 aug, 2010 13:30
door PJ'74
Bedankt voor jullie snelle reacties!!
Hiermee kom ik vast wel verder!
Ik ga zometeen aan de slag.. kijken of het lukt!
Ik houd jullie op de hoogte en zal wat foto's maken, altijd leuk.
Ik was idd van plan de bak er ook uit te halen. Dan kan ik de wagen ook verplaatsen en verder inspecteren en "renoveren", maar eerst de boel der maar uit.......
Ik zal ook wat foto's maken van de koppelingskabel zodat ik de positie later nog weet, goeie tip! en ook alle kabels, schroefjes en onderdelen labelen want het worden er steeds meer
Denken jullie dat de motor + bak te tillen is door 2 man? Ik heb nl geen takel o.i.d.
laterzz...
Geplaatst: vr 13 aug, 2010 13:44
door Spookeend
motor is makkelijk te houden met 2 man. Zorg dat je bumper en alles weg is, scheelt tillen.
Spanband onder de bak door en beiden een stukk daarvan pakken, spruitsuk vastpakken, en tillen maar.
Als je niet zeker bent van je KM teller kabel, lekker laten zitten aan de bak. Als je je accu bak eruit haalt, kun je eenvoudig bij de tellerbak om de kabel los te maken.
Geplaatst: vr 13 aug, 2010 22:46
door Boudewijn
achtpeter schreef:En pas vooral op: als je de tellerkabel met de plastic huls toch al hebt losgemaakt, mag je de kar geen decimeter meer rollen.
Je kunt hem wel verplaatsen als je ook het tandwiel er uit haalt.
De schroefjes en boutjes kun je goed opbergen in een plastic zakje dat je dicht sealt met een seal apparaat (tip heb ik van Siemen). Stukje karton er bij waar op staat waar het bij hoort en dicht sealen. Het seal apparaat heb ik voor 2 euro bij de tweedehands winkel gekocht en is eigenlijk bedoeld voor levensmiddelen.
Geplaatst: za 14 aug, 2010 11:28
door PJ'74
Met behulp van jullie aanwijzingen ben ik al een aardig eind gekomen.
Alleen wat betreft de tellerkabel: Die bout heb ik eruit gedraaid maar volgens mij is die bus blijven zitten? Zie foto
Klopt dit wel?
Verder heb ik problemen om de laatste stelmoer van de handremkabels te halen. Het laatste stukje lukt niet door de spanning die erop staat denk ik... suggesties??
Verder maak ik me wel zorgen of dit chassis eronder kan blijven..
Er moet wel een hele grote hoek worden vervangen
Ik moet eigenlijk ff een deskundige er naar laten kijken maar weet niemand in de buurt... Heb foto's gemaakt van de buiten en binnenkant van het chassis... Wat zeggen jullie ervan??
en de bewuste hoek....
Ziet er lekker uit hé

Geplaatst: za 14 aug, 2010 11:32
door PJ'74
achtpeter schreef:En pas vooral op: als je de tellerkabel met de plastic huls toch al hebt losgemaakt, mag je de kar geen decimeter meer rollen.
Als de bak eraf is, is dit toch niet het geval??
@ Boudewijn: Welk tandwiel??
Geplaatst: za 14 aug, 2010 11:35
door Tom Duckpower
Bus moet blijven zitten ja, is zo goed dus
Wat de handrem betreft: kijk eens of je het pennetje wat boven in de hefboom zit (deze verbind de hefboom met de hendel in je dash) los krijgt. Vaak gaat er zo nog wat spanning van af.
En je chassis.. Voorkant is aardig rot zo te zien. Als je met een slijptol aan de slag gaat vallen er zo flinke gaten in. Lassen kan, maar je chassis heeft nu al sterkte verloren. Ik zou de bekende knikpunten (onder vooras en achteras) eens goed bekijken.
Lassen aan een chassis is in mijn ogen een tijdelijke oplossing. Het kan vaak wel, maar het is en blijft uitstellen van een chassiswissel.
Geplaatst: za 14 aug, 2010 19:26
door Boudewijn
PJ'74 schreef:@ Boudewijn: Welk tandwiel??
Het tandwiel dat achter die nylon bus zit.