Merk zuigers in V06/630 blok

Alles over visa-conversies.
Plaats reactie
Hannes de geitjesboer
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 15:00
Locatie: Oostnieuwkerke, West-Vlaanderen, belgië

Merk zuigers in V06/630 blok

Bericht door Hannes de geitjesboer » za 14 aug, 2010 18:20

Ik ben weer herbegonnen aan de restauratie van mijn 2cv,
gisteren het motortje (dat van een visa komt) opengegooid.

Alle dichtingen worden vernieuwd en in merkte bovenop de cilinders behoorlijk veel zwarte korsten (olieverbruik dus).

In 1 cilinder zaten de zuigerveren vast op de zuigers door het roet en hadden ze dus ook geen "spankracht" meer. Ik wil zeggen dat de veren in de groeven bleven toen de cilinder eraf was. Ze duwden zichzelf niet meer open tegen de cilinderwand.

De ganse nacht in een potje benzine gezet en de groeven en zuigerveren met een fijn schuurpapiertje proper gezet, het leek terug in orde.

Net willen monteren maar een zuigerveer gebroken, aiai..

Kijk ik nu voor een nieuwe set zuigerveren, zal de compressie ten goede komen, maar er zijn 2 soorten blijkbaar. Tot 1980 van het merk A.Bollée en erna van het merk Brétille. Probleem is dat deze motoren gemaakt zijn van 1978 tot 1982 dus.

Hoe herken ik welke zuigers ik heb?
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 15 aug, 2010 08:27

Je moet de dikte van je oude zuigerveren opmeten. Een set is van voor 76 en een na.

Set voor 1976: Afmetingen:74 x 1,50 ; 2,00 ; 4,00

Set na 1976: Afmetingen:74 x 1,75 ; 2,00 ; 3,50

De jaatallen komen uit een webshop en vraag me af of je dat als leidraad moet pakken. Maar de maten kloppen in iedergeval. Je hebt dus een van deze 2 sets nodig.

Of rij met je zuigers eens langs een 2cv-specialist, dan kun je de nieuwe zuigerveren erin leggen om te kijken of je de juiste set hebt.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 15 aug, 2010 08:46

@ Punky, jij hebt het over 2CV zuigers, maar hij heeft een Visa blok :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 15 aug, 2010 08:50

Oeps, Ik lees weer eens te snel.

De maten voor de Visa dan:

77,00 1,75 - 2 - 4

of

77,00 1,5 - 2 - 3
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Hannes de geitjesboer
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 15:00
Locatie: Oostnieuwkerke, West-Vlaanderen, belgië

Bericht door Hannes de geitjesboer » zo 22 aug, 2010 13:37

Ok, daar heb ik wat aan.

Net gemeten en gezien dat ik 77,00 1,75 - 2 - 4 heb.
Wil ze bestellen via email en weet dus niet of dit de oude of de nieuwe versie is. Heb je daar weet van Punky?
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 22 aug, 2010 15:36

Dat durf ik niet te zeggen. Maar je zou de maten kunnen doormailen. Dan weet de leverancier wel welke set ze moeten leveren.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Hannes de geitjesboer
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 15:00
Locatie: Oostnieuwkerke, West-Vlaanderen, belgië

Bericht door Hannes de geitjesboer » vr 10 sep, 2010 12:10

Probleem opgelost, het waren die van het oude type motor (V06/630). Namelijk A.Bollée. Bedankt voor de afmetingen.

Nu heb ik nog geen nieuwe gekocht maar een nog betere oplossing gevonden: een V06/644 blokje.

Ik wil deze cilinders en koppen combineren met de nokkenas van het oude type (naar de site van Cats).
Wat ik me nu afvraag: welk onderblok moet ik gebruiken? oud of nieuw type?
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens

Hannes de geitjesboer
Beginner
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 jan, 2005 15:00
Locatie: Oostnieuwkerke, West-Vlaanderen, belgië

Bericht door Hannes de geitjesboer » vr 10 sep, 2010 12:19

Zal ook even uitleggen waarom de vraag, bij het oude type onderblok zitten O-ringen rond de boringen waar de stoterstangen inzitten, tevens een O-ring onderaan rond de cilinderbus.
Bij het nieuwere type 1 voetpakking.

Zorgt dit voor een verschil in cilinderhoogte en dus ook compressie?
Zoals de geitjes mekkeren bij ons, mekkeren ze nergens

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5834
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 10 sep, 2010 14:34

haha om het nog moeilijker te maken het oude type onderblok is er in 2 varianten, 1 met de o-ringen en 1 met de pakking.

Let op want er zit verschil in cylinderhoogte van de diverse blokken. Scheelt iets van 1 mm totaal. Dit heeft niet te maken met de voetpakking, maar met de koppakking. Bij 1 model zit de rubber ring in de cylinder en bij 1 model zit de rubber ring in de kop.

Plaats reactie