Pagina 1 van 2

Stuurhuis

Geplaatst: ma 16 aug, 2010 07:35
door verkuilm
Ik heb het vermoeden dat mijn stuurhuis niet goed meer is van mijn 2cv uit 1989. Ben hem nu aan het uitbouwen. Heeft iemand ervaring hoe je kan controlleren op speeling? Wat is er vaak versleten? Ik heb een revisie setje gekocht.
Het uitbouwen gaat opzicht prima, krijg alleen de stuurstang niet los van het huis. Vanmiddag meet even grotere trekker kopen.

De klacht ie ik heb is een harde knak vooral optrekken/remmen, zie ook andere topic.
Ik hoop op het stuur huis de rest alles gecontrolleerd maar is het niet

Geplaatst: ma 16 aug, 2010 08:19
door engbokho
Heb je de traversebouten (waarmee het stuurhuis vastzit op het chassis) al eens losgehaald en weer vastgezet?
Dat eerst doen voordat je de boel gaat uitbouwen

Geplaatst: ma 16 aug, 2010 13:00
door verkuilm
Dat is een hele goeie, maar dat had ik al gedaan inderdaad.

Geplaatst: do 21 okt, 2010 08:55
door ovi
engbokho schreef:Heb je de traversebouten (waarmee het stuurhuis vastzit op het chassis) al eens losgehaald en weer vastgezet?
Dat eerst doen voordat je de boel gaat uitbouwen
Wat los je hier dan mee op? Wij hebben een heel zwaar stuur (Dyane) dus ben op op zoek wat het zou kunnen zijn. :oops:
Alle tips zijn welkom.

Geplaatst: do 21 okt, 2010 09:24
door Gerard2cv
De traversebouten moet je er 1 voor 1 uithalen,de schroefdraad schoonmaken en met copaslib weer monteren.door de roest in de draad willen ze anders niet vaster.
Het zware sturen kan een krom chassis of de carrosserie die over het chassis zakt zijn, waardoor de stuurstang (waar het stuurwiel op zit)
niet meer in lijn staat met de stuurpignon (het tandwieltje vh.stuurhuis)

Geplaatst: do 21 okt, 2010 19:37
door achtpeter
@ ovi: zwaar sturen? Dan als de bliksem controleren of je chassis niet aan het doorzakken is!

Geplaatst: do 21 okt, 2010 21:36
door ovi
achtpeter schreef:@ ovi: zwaar sturen? Dan als de bliksem controleren of je chassis niet aan het doorzakken is!
Dat blijkt oke te zijn!
Moest het dat zijn zou hij het trouwens altijd moeten hebben denk ik!
Het probleem doet zich alleen voor bij heel lange ritten als dus de motorruimte lekker heet wordt en ook het stuurhuis dus ik vermoed dat het het rollager is waar de stuurstang in binnenkomt. Probleem is dat hier blijkbaar een dichting boven zit en kruipolie dus niet tot in het lager geraakt.
Kan ik niet ergens een gaatje boren en een vetnippel plaatsen?

Geplaatst: do 21 okt, 2010 23:36
door André Post
Ik denk eerder aan het vet in het stuurhuis zelf.
Binnenin schuift nogal het een en ander heen en weer.
Wat ik een keer heb gedaan is het plaatje wat het schuif systeem afdekt
en wat daar achter zit zo goed mogelijk schoongemaakt,
met het stuur naar beide uiteindes gedraaid,
en daarna met een bokkepoot alles weer ruim in het vet gezet.
Ik had echt het idee dat het daarna lichter stuurde.
Overigens, je weet zeker dat toch niet een fusee helemaal droog staat?

Geplaatst: vr 22 okt, 2010 09:22
door ovi
André Post schreef:Ik denk eerder aan het vet in het stuurhuis zelf.
Binnenin schuift nogal het een en ander heen en weer.
Wat ik een keer heb gedaan is het plaatje wat het schuif systeem afdekt
en wat daar achter zit zo goed mogelijk schoongemaakt,
met het stuur naar beide uiteindes gedraaid,
en daarna met een bokkepoot alles weer ruim in het vet gezet.
Ik had echt het idee dat het daarna lichter stuurde.
Overigens, je weet zeker dat toch niet een fusee helemaal droog staat?
Nee, daar zal ik dus ook even naar kijken. De auto is van een vriend dus hij gaat er één dezers eens mee langs komen en dus wil ik zo veel mogelijk info wat het eventueel kan zijn.
Dank al voor de info! :wink:

Geplaatst: zo 30 okt, 2011 16:06
door David
Ik heb hetzelfde.
Ben je er nu al uit wat het was?

David

Geplaatst: zo 30 okt, 2011 23:55
door David
Hoe controleer je of je stuurasbuis gereviseereerd moet worden?

Ik heb verder geen klachten, het ziet er keurig uit.

Maar ik kan er nu makkelijk bij en kan het spul snel wisselen, zou dat de moeite waard zijn?

Mijn eend heeft 97.000 km gereden en is al 23 jaar in mijn bezit. Heeft voor het meerdendeel snelweg kilometers gemaakt en eigenlijk van de 26 jaar (is van 85) maar 7 jaar gereden en de rest van de tijd in een stalling gestaan.
Ik heb de stuurleviertjes los gehaald en deze hebben ook nog 21 mm aan dikte.
Weinig slijtage dus. Kan ik daaruit de conclusie trekken dat mijn stuurhuis ook relatief weinig slijtage zal vertonen?

Greetz David :P

Geplaatst: ma 31 okt, 2011 08:57
door André Post
De meeste speling ontstaat in het glijstuk ter hoogte van de spoorstang bevestiging.
Dan voel je speling in en uit.
Je kan als je toch zover bent wel alles uit elkaar halen en overal nieuw vet aanbrengen.
Zal zeker geen kwaad kunnen.
Het stuurhuis in mijn Mehari heeft er waarschijnlijk al 368.000 km op zitten
en is eigenlijk wel aan revisie toe.

Re: Stuurhuis

Geplaatst: ma 7 nov, 2011 21:23
door theoenmarion
verkuilm schreef:Ik heb het vermoeden dat mijn stuurhuis niet goed meer is van mijn 2cv uit 1989. Ben hem nu aan het uitbouwen. Heeft iemand ervaring hoe je kan controlleren op speeling? Wat is er vaak versleten? Ik heb een revisie setje gekocht.
Het uitbouwen gaat opzicht prima, krijg alleen de stuurstang niet los van het huis. Vanmiddag meet even grotere trekker kopen.

De klacht ie ik heb is een harde knak vooral optrekken/remmen, zie ook andere topic.
Ik hoop op het stuur huis de rest alles gecontrolleerd maar is het niet
Ik ben nog niet zo ervaren, maar heb ergens gelezen als je de voetenbak niet goed last dat dan het stuur zwaar kan gaan draaien met tot gevolg een gebroken stuurstang.

Stuurrondsel

Geplaatst: ma 7 nov, 2011 21:28
door theoenmarion
Ik heb waarschijnlijk een kapot lager wat op de stuurrondsel is bevestigd. Als ik het lager ronddraai loopt dit erg ral/ ruw! Ik neem aan dat dat niet normaal is? Volgens mij moet ik dan een compleet nieuwe stuurrondsel kopen klopt dat?
Afbeelding

Geplaatst: ma 7 nov, 2011 21:50
door dyane_maniac
ja. ca 30-40 euro. koop dan ook een nieuw lagerbusje (waar dat dunnere deel door gelagerd wordt). je kan echter nog proberen het lager te wassen in wasbenzine oid en kijken of het dan (met wat olie) soepel loopt (oftewel dat het wat vuil was in het lager) indien ja ==> lager goed invetten met vet (ipv die olie). maar ik vrees dat een nieuwe de enige oplossing is.