Startmotor opgerookt.

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 14 okt, 2010 11:01

Ik heb ook eens zo een imi startmotor gemonteerd.

Veel kleiner dan origineel.
Draait veel sneller rond zo te horen.
Maar deed het verder wel prima. Voor hoe lang?

Ik denk dat revisie van de originele startmotoren interessanter is. Zeker als je leest dat die imi's toch snel kaduuk gaan.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 4 nov, 2010 13:42

Twee weken geleden heb ik de startmotor weer vervangen. Mijn tweede imitatie heeft bijna 3 jaar gedraait en trok zoveel stroom dat de 55 Ah accu het niet aan kon en de burton gewoon niet startte. Nu met een ducellier startmotor schrik je gewoon dat hij direct aanslaat.
Laatst gewijzigd door BasvanEerden op do 4 nov, 2010 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2160
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 4 nov, 2010 14:54

Ik heb een paar weken geleden de 6Volts startmotor van de 18PK laten reviseren.
Was toch nog 95 Euro.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » do 4 nov, 2010 15:57

Toevallig van de week de stroom gemeten van een onbelaste startmotor (Valeo) deze was ruim 30 Ampere. Zal ook eens de stroom meten van een belaste startmotor. (Na de winter ofzo).

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » ma 8 nov, 2010 22:41

hier ook een imi startmotor, motor slaat gelijk aan, maar de startmotor maakt wel een hels kriepend geluid. sta je lekker met een rode kop in de parking van het winkelcentrum.

mvg

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » ma 8 nov, 2010 22:59

André Post schreef:Ik heb een paar weken geleden de 6Volts startmotor van de 18PK laten reviseren.
Was toch nog 95 Euro.
Als dat ook voor een 12V eendstartmotor geldt, doe ik dat liever dan de aanschaf van zo'n imitatie-geval...
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 8 nov, 2010 23:33

SPOTeend schreef:
André Post schreef:Ik heb een paar weken geleden de 6Volts startmotor van de 18PK laten reviseren.
Was toch nog 95 Euro.
Als dat ook voor een 12V eendstartmotor geldt, doe ik dat liever dan de aanschaf van zo'n imitatie-geval...
Nou ik heb er 2 gehad en de eerste was na 2-3 maanden opgerookt. Hij piepte bij het starten en toen was knal en voorbij (gelukkig thuis voor de deur) De twee heeft het ruim 2 jaar volgehouden en was erg onbetrouwbaar starte wanneer het hem uitkwam. Hij trok mijn accu leeg.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » di 9 nov, 2010 22:51

BasvanEerden schreef:
SPOTeend schreef:
André Post schreef:Ik heb een paar weken geleden de 6Volts startmotor van de 18PK laten reviseren.
Was toch nog 95 Euro.
Als dat ook voor een 12V eendstartmotor geldt, doe ik dat liever dan de aanschaf van zo'n imitatie-geval...
Nou ik heb er 2 gehad en de eerste was na 2-3 maanden opgerookt. Hij piepte bij het starten en toen was knal en voorbij (gelukkig thuis voor de deur) De twee heeft het ruim 2 jaar volgehouden en was erg onbetrouwbaar starte wanneer het hem uitkwam. Hij trok mijn accu leeg.
Dat bedoel ik.
Ik zou dus liever een originele laten reviseren als dat nodig is.
Maar voorlopig heb ik er genoeg 'op de plank' liggen :)
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 10 nov, 2010 11:08

Lagertjes en koolborstels kosten een paar euro's. Eén keer investeren in een bruikbare lagertrekker en je ontkomt aan een heleboel tobberij...

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 10 nov, 2010 12:12

Kan er buiten koolborstels en evt versleten lagers meer kapot zijn aan een startmotor? (en dan bedoel ik normaal gesproken, geen uitzonderlijke gevallen) ik heb er namelijk ook nog een stuk of wat liggen die het niet meer doen. als ik daar nu 1 of twee van kan reviseren door koolborstels en lagers te vervangen...

gaat die bendix (of hoe heet dat) nog stuk? en is dat nog te repareren?

ik moet toch ook nog eens een keer lagers bestellen voor twee ducelier dynamo's...
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 10 nov, 2010 12:15

de magneetschakelaar die de bendix naar voren trekt gaat ook wel eens kapot, maar ook die is eenvoudig te vervangen.
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 10 nov, 2010 17:40

Als je gaat reviseren, eerst even kritisch kijken. Ik heb een keer een wisselstroomdynamo "gereviseerd" waarvan de koperen baantjes achterop de rotor (waar de koolborstels contact op maken) doorgesleten waren. Een leermoment, zullen we maar zeggen. Verder even kijken naar de voorkant van de statorwikkelingen; in zeldzame gevallen zijn die beschadigd door pekel of andere troep die met de koellucht is meegekomen. Een paar groene puntjes kunnen geen kwaad. Het reviseren is verder redelijk simpel. Demonteren en weer in elkaar zetten. Ik vind het vooral interessant, Iskra-dynamo's te reviseren. Dat zijn driefasendynamo's, dus betere opbrengst bij matige toerentallen. Die Iskra's hebben van huisuit slechte lagers, Verder zijn ze prima.

Edit:O ja, en waar ik mee wilde eindigen: De koperen collector van de startmotor kan dus ook versleten of diep ingebrand zijn. In zo'n geval heeft reviseren dus ook geen zin...


Edit J.C. Van 2 berichten 1 gemaakt. Dit kun je ook zelf door de edit knop in je eerdere bericht te gebruiken.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 11 mar, 2012 14:26

Ik ben momenteel bezig de motor te reviseren. Nu wil ik ook graag de startmotor netjes spuiten. Is het moeilijk om de bendix te demonteren zodat ik het huis netjes kan spuiten, of kan ik dit beter laten zitten en er omheen spuiten?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 14 jul, 2012 14:11

Van de week nog Femsa startmotor opgeknapt, ziet er weer als nieuw uit. Morgen eens aan een accu hangen om hem wat onbelast te laten draaien. Binnenkort de tweede opknappen en dan eens beginnen aan een Iskra. Die zijn lastiger omdat de lagers afwijkende maten hebben en omdat de koolborstels gesoldeerd zijn.

oloroon
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Startmotor opgerookt.

Bericht door oloroon » ma 25 sep, 2023 14:21

Waar kun je die lagers voor een Femsa startmotor halen? De koolborstels had ik online zo gevonden, de busjes niet?
Ik heb net geleerd dat ik mijn dyane met 650cc blok en 123 ontsteking heel goed aan kan slingeren :)

THanks, Bart
Dyane, de godin onder de A-types :)

Plaats reactie