sleurhut bouwt een 1/24 eend, fotoshootje met de mobylette

Alles over 2cv modelauto's en miniaturen
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 17 okt, 2010 12:40

Offtopic, maar weet jij iemand (of misschien wel jij zelf) die van die zelf van die decals / transfers kan printen/maken. ik weet dat het kan alleen heb je er speciale inkt voor nodig wat ik begreep (en papier natuurlijk en dan nog speciale lak om de decal te beschermen).

ik zou graag wat decals willen hebben voor de 1:43 modellen die ik van de auto's heb gemaakt die ik zelf heb/had (op basis van bestaande modellen en (uiteraard) lang niet zo gedetailleerd als jij bezig bent). ik wil nog stickertjes hebben met de belettering voor de acadiane, de ster voor op de eend, kentekenplaten en het liefst een "kernergie? nee bedankt!" sticker voor achterop de dyane.

ter voorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » zo 17 okt, 2010 13:55

Dit kan zeker!

het is ook erg makkelijk om te doen, Je moet een kleurenprinter hebben en decal papier, (inkjet of laser). is gewoon een a4tje met een speciale laag erop, eerst een plaatje op de pc maken en die verkleinen, proefafdruk op een a4tje maken, als deze goed is kun je het echte decalpapier erin doen, dit papier is niet goedkoop dus een goede voorbereiding is belangrijk, op het moment dat hij de printer uitkomt neem je hem mee naar buiten en moet je een laag blankelak eroverheen spuiten uit een spuitbus, merk maakt niets uit. gewoon duplicolor of motip. dun laagje is voldoende zolang je alles maar goed gedekt hebt. laat dit 24 uur drogen, nu is de inkt in de decals gesealed en kun je ze net als normale decals erop plakken. Zo simpel is het.

mocht je wit in je plaatje hebben dan moet je decal papier kopen voor WIT en niet doorzichtig. je printer kan geen wit printen dus moet de ondergrond wit zijn, dan print die alleen het deel wat een andere kleur heeft. Mocht jij een ALPS printer hebben dan hoeft dat niet (deze speciale printers printen ook wit).

Aanbrengen gaat ook zoals je dat normaal doet met decals, gewoon losweken in lauw water en erop plakken, droogdeppen na een paar minuten en klaar, deze decals zijn alleen iets kwetsbaarder als je bvb een striping maakt op de koets. Geen scherpe voorwerpen als mesjes en pincetten gebruiken je steekt er zo doorheen, lange lijnen in delen doen zo krijg je ze het beste recht.

Qua kosten valt het nog wel mee, ik kan het zelf op het moment niet doen voor je (cartridges zijn leeg en nieuwe zijn nogal duur). Maar zelf kun je het ook best.
Decalpapier is te bestellen op www.modelbrouwers.nl, ga naar het shop-deel.
Als je een laserprinter hebt moet jij ook decalpapier voor laserprinters hebben, anders werkt het niet of je papier gaat kapot. En dan ook even kijken of je wit of doorzichtig papier moet hebben, bij inkjet gewoon inkjet bestellen. Verzendkosten zijn niet zo heel hoog voor dit soort spul. moet je even op de site kijken.[/url]

erg mooie modellen trouwens! vooral op die schaal is het lastig de boel netjes strak te krijgen, vind de acadiane het leukste met die stickers erop :D

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 17 okt, 2010 15:25

okay! ik dacht dat je speciale inkt nodig had. maar als ik alleen papier hoef te kopen (en wat lak) dan doe ik dat wel. print ik het wel even op de laserprinter op mn werk. hier zijn de cartridges ook op en heb een erg goedkope printer. thanx voor de info!

en ja die van mij zijn niet echt heel strak, maar zoals jij het doet, daar heb ik echt het geduld niet voor :D respect
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » zo 17 okt, 2010 17:04

vraagje: welke kleur lampen horen er in mijn eend? geel of gewoon wit?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 17 okt, 2010 18:16

standaard in NL geleverd met wit denk ik, maar tegenwoordig hebben veel 2cv rijders (en andere klassieke franse auto rijders) geel erin gestoken. staat sympathiek, is fijn licht en hoort er wel een beetje bij vind ik.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » zo 17 okt, 2010 18:34

thnx, word geel dus. op de doos staat ook een eend met gele lampen en een franse kentekenplaat, zou wel standaard zijn dus in franse eenden.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 18 okt, 2010 13:19

Gele lampen waren vroeger in Frankrijk verplicht.
Schultenbräu das ist mein Bier !

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » di 19 okt, 2010 00:45

Aah dat verklaard het. thnx, Heb geen foto's kunnen maken ivm veel huiswerk sorry.

sleurhut

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » di 19 okt, 2010 21:15

huwelijk tussen chassis en koets is bijna voltrokken :lol: ik maak intussen foto's,

vraagje: zit de HRC in het plaatwerk van de voetenbak of vlak boven die buiging? heller heeft iets erbij gedaan wat op een HRC lijkt. en zit deze gelijk aan de pedalen gekoppeld? is die origineel groen met witte reservoirs?

mvg

sleurhut

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 19 okt, 2010 21:57

HRC zit boven de knik en ja het pedalenblok zit er direct aan vast. Als het een schijfremmen auto is dan heeft ie een groene HRC en een wit reservoir met soms een lichtgroene dop
diverse Citroens, wat anders.

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » za 23 okt, 2010 16:31

zo hier weer een updateje, een hele grote dryfit.

ik ga niet alles opnoemen met een foto erbij er is gewoon teveel veranderd sinds de laatste update. als er bijzondere dingen te zien zijn geef ik het wel aan:

Afbeelding
overzichtsfoto van de bovenkant,

Afbeelding
achterkant (mocht iemand hier een kentekenplaat decal hebben mag je een pbtje sturen, die van mij is gescheurd omdat die te oud was.

Afbeelding

Afbeelding
mooie strakke raamrubbers (raamrubbers zijn het lastigste om te verven van de hele auto)

Afbeelding

Afbeelding
leuk interieurtje

Afbeelding
motor met bougiekabels die nog aangesloten moeten worden

Afbeelding
maagdelijk schoon :twisted: , nu niet meer...

Afbeelding

en op z'n kant, kun je de uitlaat ook gelijk goed zien.

nou zover ben ik nu dus, alles zit nog los zodat ik ruimte heb alles netjes af te werken en kabels te trekken voor de draadboom (voor een deel ga ik die helemaal uitwerken).

tot de volgende update! reacties zijn welkom,

mvg

sleurhut

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » za 23 okt, 2010 18:03

het is een heller kitje nietwaar ik wil wel eens kijken alleen, als ik hem heb is ie ook al oud
2cv6 azu-b 250

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 23 okt, 2010 18:08

mooi gedaan, ik mis alleen de ribbels op het schutbord. Maar dat geld ook voor de airfix kit. Ik heb die destijds met dunne tape gemaakt.
diverse Citroens, wat anders.

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » za 23 okt, 2010 19:11

ja klopt AZL, ik zag het alleen pas vlak voor het spuiten toen hij al geprimed was en klaar, ik had niet echt zin hem in de remolie te gooien (tamiya verf gaat er heel moeilijk af, alleen remolie doet het goed en laat je plastic heel).

pieter thnx, is idd een heller, gunze en airfix hebben dezelfde decals als kentekenplaat.

mvg

sleurhut

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » za 23 okt, 2010 22:06

zal eens zoeken ben nu toch mijn nieuwe vitrine aan het inpakken dus alles komt voorbij
2cv6 azu-b 250

Plaats reactie