sleurhut bouwt een 1/24 eend, fotoshootje met de mobylette

Alles over 2cv modelauto's en miniaturen
sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

sleurhut bouwt een 1/24 eend, fotoshootje met de mobylette

Bericht door sleurhut » vr 3 sep, 2010 21:58

Hallo allemaal!

Ik heb 3 weken geleden een topic geopend over 2cv modelbouw, hierin heb ik verteld dat ik een eend na ging maken zoals die uit de fabriek komt. hierbij het verslag,

de plannen zijn iets veranderd, ik wil nu een eend maken die van een liefhebber is maar er ook nog mee rijd, een gebruikte dus,

de bouwdoos is de bekende groene van heller, de pasvorm tot nu toe is goed en de detaillering is voor zijn schaal ook erg goed, de motor was als eerste aan de beurt, hij is evengroot als een 2 euromunt en bestaat uit (nu al!!) 20 onderdelen, eerst is het blok zelf zilver geschilderd en verweerd met zwart en stof (tamiya wheatering, soort van poeder wat ze ook bij de makeup hebben maar dan in bruin en gelig :P ).

daarna waren de cilinders aan de beurt, deze zijn helemaal zwart geverfd en kleppendeksels zilver geschilderd, later nog een wash met zwarte verf om smeer na te bootsen en ook iets poeder erop.

toen kwam de carb, spruitstuk, kachelpotten, ventilator. ook dezelfde behandeling.

dit is het resultaat van 4 uurtjes werk, hij is nog niet klaar hij word nog extra gedetailleerd en bekabeld:

Afbeelding
(de uitlaatpijpen heb ik iets veroest gemaakt met een roest oplossing, op foto's lijkt het altijd bruinig, zit ook op het midden van de remschijf)

Afbeelding
(gat voorin uitgeboord voor de slinger)

Afbeelding
(tijdens het werk)

Afbeelding
(de boxart, plaatje op de doos)

Afbeelding
een kleine dryfit van het chassis en de koets (dryfit betekent iets passen zonder het te lijmen, puur om te zien waar mogelijk problemen kunnen ontstaan).

dit zijn de foto's die ik nu heb, volgende stap zijn de velgen, deze worden wit zonder de chrome doppen die erbij zitten.

nu heb ik een vraagje aan jullie, hoe werkt de ontsteking bij de 2cv6 en waar zit de verdelerkap (deze heeft die dacht ik niet, hoe word het dan geregeld)? en waar zit dit systeem, een fototje zal ook fijn zijn.

de kleur is nog niet bekend, eerst dacht ik een blauw of beige. als iemand een leuk idee heeft. graag!

mvg

sleurhut
Laatst gewijzigd door sleurhut op ma 12 sep, 2011 21:36, 10 keer totaal gewijzigd.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 3 sep, 2010 22:46

Afbeelding

het heet een bobine, en is dat zwarte ding midden op de koplamp steun, boven het rooster voor de fan..... Net onder de olievulpijp.....

Ow, de toeter "hoort" aan de andere kant hoor, dus die telt ff niet mee voor detailering.....

btw, als je m matzwart maakt, met burton velgen en safarie bumpers, koop ik het model van je :oops:
Laatst gewijzigd door Spookeend op za 4 sep, 2010 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 3 sep, 2010 22:50

Ziet er goed uit. Ik heb zelf al jaren een Heller bouwdoos (1/43) staan, maar ben er nog steeds niet aan begonnen. Ik had plannen om hem in een diorama te plaatsen, maar heb zo iets nog nooit gedaan. Misschien deze winter eens aan beginnen. Tips hoe je vuil en roest maakt zijn altijd welkom want een showroom eend zal het niet worden.
Een 2cv heeft geen verdelerkap, enkel een bobine welke in het midden op de steun van de koplampen is gemonteerd. Zal kijken of ik een foto heb. Anders maak ik er morgen een.
Edit: Ik zie dat Spookeend al een foto heeft gevonden.

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » za 4 sep, 2010 12:36

Het begin ziet er al veel belovend uit :!:
Hou ons op de hooget met meer foto's. Dit vind ik een erg leuk project.

De onsteking zit achter de ventilator en werkt verder zoals gezegd alleen met een bobine waar vandaan de bougie kabels rechtstreeks naar de betreffende bougies lopen
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » za 4 sep, 2010 13:15

Spookeend schreef: btw, als je m matzwart maakt, met burton velgen en safarie bumpers, koop ik het model van je :oops:
Hehe :D Deze hou ik denk ik voor mezelf, ik zou later best wel jou eend na willen maken incl de bumpert en de matzwarte laklaag. met styreen buisjes en gaas kom ik een heel eind :P .

@boudewijn:

Als ik mijn chassis ga verweren maak ik wel foto's van welke technieken ik gebruik en hoe je dat doet. Die 1/43 kitjes van heller zijn erg leuk om te bouwen in een weekje, ze zijn heel simpel en blinken niet uit in detail. geen motor en plastic banden, hier staat een traction avant die ik al een tijdje terug gebouwd heb, spuitbusje glanzend zwart gepakt die ik nog had staan en zwart gespoten, 2 laagjes is genoeg hij is toch al zwart als basis, ff polijsten, ramen erin, chassis en interieur doen, even iets meer detailleren, krantje maken van een vloeitje en op de achterbank leggen, op elkaar lijmen en afmaken met bumpertjes.

Dit is wel heel simpel uitgelegd maar hier komt het wel op neer.


voor het volgende project komt er waarschijnlijk nog een heller eend, deze zaag ik vlak achter de voordeuren doormidden en zet er een besteleend achterkant achterop, een frans bedrijf maakt ze .

volgende update komt denk ik woensdag of vrijdag.

sleurhut

8)

martijn timmers
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Berichten: 97
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 22:14
Locatie: 's-heerenberg

Bericht door martijn timmers » za 4 sep, 2010 16:32

zijn deze 2cv modelbouwdozen nog te koop? Heb een tijdje vrachtwagen modellen gebouwd en dat was erg leuk om te doen, en een 2cv model maken staat op het verlanglijstje

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » za 4 sep, 2010 19:50

je hebt een aantal aanbieders voor deze bouwdozen,

de goede merken zijn merken als tamiya (1 uitvoering, , gunze sangyo (deze heeft oa een ribbelkap en een normale charleston 2cv6), de tamiya is de beste maar ook de duurste, vrij slecht te verkrijgen, rond de 35 tot 40 euro vragen ze ervoor. op japanse sites veel minder maar dan heb je torenhoge verzendkosten en de kans dat je doosje nooit aankomt.

de minder goede merken zijn Heller (heeft de groene 2cv6 eend, 1/43 eend). dan heb je nog airfix (dolly, 2 uitvoeringen, een originele en een heruitgave, de heruitgave kenmerkt zich door de gekleurde doos). heller en airfix hebben iets met de mallen gedaan ooit en hebben gewoon dezelfde, bij de heller zitten alleen andere decals.

Dit zijn de 2cv kits die ik ken in 1/24. citroens zijn niet dikgezaaid in modelbouwland, heller heeft de meeste omdat ze zelf frans zijn.

Ik mag hier denk ik geen marktplein of bbay linkjes plaatsen dus tik maar eens in op marktplein: 'Drie mooie bouwdozen: Citroën 2cv's, EENDEN op schaal 1:24'.

de 2 hellers zijn al verkocht, de airfix is er nog wel :lol: (ik ben niet de aanbieder voor de duidelijkheid)

mvg

sleurhut

bedankt voor de reacties! :D

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » za 4 sep, 2010 20:03

sleurhut schreef:Ik mag hier denk ik geen marktplein of bbay linkjes plaatsen dus tik maar eens in op marktplein: 'Drie mooie bouwdozen: Citroën 2cv's, EENDEN op schaal 1:24'.
Mag wel hoor, dat zijn goede tips. (alleen geen namen van eendenboeren, zie voorwaarden forum)

Overigens, goed bezig met je model! Complimenten!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » zo 5 sep, 2010 00:26

Ik ben benieuwd naar de rest!
Mocht je nog een keer onder een motorkap willen kijken dan staat mijn uitnodiging nog steeds ;)
je hebt n pm

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » zo 5 sep, 2010 01:05

hey rossero,

je krijgt zo pb terug, wil hem erg graag bekijken, heb alleen deze week geen tijd helaas :oops: , school is weer begonnen en ze gooien met 8e uren (half 8 tot 4) als je dan thuiskomt ben je volledig gesloopt (laatste 2 uur gym) en stap je niet op de trein naar enschede,

ik weet niet of je in de zaterdagen thuis bent?

mvg

sleurhut

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 5 sep, 2010 15:36

Dat ziet er best veelbelovend uit. Wat een werk zal het zijn.

Ik zou er geen geduld voor kunnen opbrengen denk ik.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » zo 5 sep, 2010 17:30

Ik ben nu met het chassis bezig, niet makkelijk aangezien er niet veel van klopt.

zo loopt de benzinetank gelijk met het chassis en is het 1 deel, eerst dacht ik dat het een tussenschot was maar het bleek de tank te zijn, dat kan natuurlijk niet, eerst 2 lijnen erin gekrast maar het blijft vlak,

dan maar lekker radicaal: zaguuh :P

De nieuwe benzinetank is bijna af,

vraag: zit er op de bodem nog een soort van aftapbout of zoiets? het is een blikken tank geworden, die van kunstof is te lastig om na te maken. foto's zijn ook welkom

:oops:

sleurhut

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 5 sep, 2010 18:43

metalen tank heeft een aftapplug.
diverse Citroens, wat anders.

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » ma 6 sep, 2010 19:15

en hier weer een update van mij, het chassis blinkt niet echt uit in detail, er zit bijna geen relief in, dat gaan we eens veranderen,

voordat ik de tank eruit ging zagen:

Afbeelding

(lijnen zaten er eerst niet, even om aan te geven waar de tank hoort en wat het is, een groot stuk vlak pastic).

zo,die is eruit :P :


Afbeelding

ff meten en stukjes plastic plaat snijden en plakken, en klaar, even vastlijmen en het boutje erop lijmen...:


Afbeelding

even een dryfitje:
Afbeelding


das toch veel beter? even het speciale veersysteem erin en de pijp erop en dan zwart spuiten en verweren,

wat zijn kwetsbare plekken in het chassis?

sleurhut

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 6 sep, 2010 21:34

wat zijn kwetsbare plekken in het chassis?
het ijzer.. ;)

Qua knikken door (inwendige) roest net achter de voorpoten, waar de voetenbak op het chassis rust. (ter hoogte van de pedalen zeg maar.) En de felsranden. Die willen wel eens wat opbollen als er roest tussen zit.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(foto's gejat uit JanWillems topic)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Plaats reactie