Pagina 1 van 1

Tapeinden uitlaatspruitstuk monteren

Geplaatst: di 7 sep, 2010 11:04
door JohanB
Ik ben net begonnen met het vervangen van de brilrubbers. Als voorbereiding heb ik al vast tapeinden en messing moeren voor het uitlaatspruitstuk aangeschaft, maar ik kan nergens vinden wat het aanhaalmoment van de tapeinden in de kop is, en/of ik iets van loctite (en zo ja welke soort) danwel kopervet moet gebruiken.

NB mocht iemand nog niet-craquele koelbeplating overhebben... :P

Geplaatst: di 7 sep, 2010 13:02
door Jheronimus
Waarom wil je vervangen?

If it works don't fix it.

Geplaatst: di 7 sep, 2010 13:45
door JohanB
Mee eens, maar een van mijn tapeinden kwam er vanzelf al uit met moer en al (vastgeroest). Die ene vervang ik sowieso, de andere 3 hangt het van de kwaliteit van de schroefdraad (roest) af.

Geplaatst: di 7 sep, 2010 14:37
door AZL57
Beetje kopervet en aanhaalmoment 2 (m. da N)

Geplaatst: di 7 sep, 2010 16:34
door JohanB
Dank!
2Nm is wel weinig, als je nagaat dat de moeren met 15Nm vastgezet worden, maar daar is vast een natuurkundige verklaring voor :)

Geplaatst: di 7 sep, 2010 17:08
door Roel l'Hiver
2 daNm = 20 Nm

daNm wordt veel gebruikt omdat daNm overeenkomt met het 'oude' kgm.
dus 2 daNm = 20 Nm = 2 kgm (1,96 kgm voor de exacten onder ons).

Geplaatst: di 7 sep, 2010 18:50
door landloper
AZL57 schreef:Beetje kopervet en aanhaalmoment 2 (m. da N)
Kopervet en alu zijn geen vrienden! Ben de exacte theorie even kwijt maar het bevordert het roesten/rotten van het aluminium.

Mijn idee: monteren met borgvloeistof (gebruik zelf hiervoor de groene Loctite die je moet verhitten om weer los te maken). De moeren kunnen natuurlijk wel met kopervet zodat ze later weer eens los kunnen.

Geplaatst: di 7 sep, 2010 19:01
door AZL57
Het kopervet komt toch in de moeren en niet op het aluminium?
Electrolitische corrosie? Maar dat heb je ook met de combinatie ijzer -aluminium.
Zeer mooi aangetoond bij de treeplanken van mijn 85jaar oude citroen. Het aluminum totaal verrot, de daarin zittende ijzeren steuntjes perfect gaaf alleen modderig!!!???

Geplaatst: di 7 sep, 2010 20:03
door 2cvmaarten
AZL57 schreef:Zeer mooi aangetoond bij de treeplanken van mijn 85jaar oude citroen. Het aluminum totaal verrot, de daarin zittende ijzeren steuntjes perfect gaaf alleen modderig!!!???
Even Off-topic; om dit bij je treeplanken te voorkomen moet je Mastinox gebruiken, gebruiken we ook bij de helikopters tussen de verschillende alluminium/stalen contactvlakken gegarandeerd geen roest meer :wink: .

On-topic, waarom gebruik je in dit geval niet anti-seize dit gebruiken ze ook om corrosie tussen wielnaaf en aluminium velgen te voorkomen en kan tegen hoge temperaturen.

Geplaatst: di 7 sep, 2010 21:53
door landloper
AZL57 schreef:Het kopervet komt toch in de moeren en niet op het aluminium?
Ik begreep dat het ging om de tapeinden van de uitlaat in de kop. Mij leek het niet slim die tapeinden te monteren met kopervet in het aluminium.

Geplaatst: di 7 sep, 2010 23:38
door JohanB
Idd, het gaat om de tapeinden in de aluminium cilinderkop. Nog even nagegoogled en ik ga maar geen kopervet gebruiken, dank voor de tip.
Grafietvet zou het beste zijn; maar misschien monteer ik het maar gewoon droog..

Geplaatst: wo 8 sep, 2010 08:47
door 2cvmaarten
JohanB schreef:Idd, het gaat om de tapeinden in de aluminium cilinderkop. Nog even nagegoogled en ik ga maar geen kopervet gebruiken, dank voor de tip.
Grafietvet zou het beste zijn; maar misschien monteer ik het maar gewoon droog..
Kan je gewoon bij iedre automaterialenzaak kopen, altijs handig als je van plan bent vaker aan een eend te gaan sleutelen.

Geplaatst: wo 8 sep, 2010 20:50
door AZL57
Die aanhaalmomenten gelden voor het spruitstuk op de kop. De tappen hoeven geen aanhaalmoment volgens mij.