Banden voor woestijn en steenpiste
Geplaatst: di 7 sep, 2010 23:21
Hallo,
Wij nemen dit jaar voor het eerst deel aan Touareg Trail die dit jaar enkel in Marokko doorgaat.
De route loopt doorheen heel Marokko. Zowel gewone wegen als (zand)woestijn als steenpistes komen aan bod. Ook stevige bergritten op zeer slecht wegen komen uitgebreid aan bod.
Welke banden monteren we het best op onze Dyane ?
We hadden eerst het idee om M+S banden (minstens vooraan) te monteren omdat die naar onze mening meer grip zouden geven op moeilijke ondergrond.
Nu zijn er mensen die voordien al Touareg Trail reden die ons de raad geven om die M+S banden niet te monteren omdat je bij een zanderige ondergrond beter banden hebt met zo weinig mogelijk profiel omdat je in het zand de druk je band moet verlagen tot minder dan 1 bar omdat daardoor het deel van het loopvlak dat de bodem raakt veel groter is dan bij een normaal opgepompte band. Bovendien zouden banden die weinig profiel hebben nog een groter kontaktoppervlak hebben dan banden met veel profiel, zoals de M+S banden.
Nu kan ik die redenering volgen in woestijnomgeving. Echter op steenpistes lijken mij de de M+S banden misschien toch sterker te zijn en beter te zijn in het vermijden van lekke banden.
Wie heeft hier evaring mee ?
Wat doen we best ?
Op dit moment hebben we ter beschikking :
4 + 1 standaard banden die op de Dyane zitten.
2 M+S banden op velg.
Eventueel ook nog een reservewiel van onze andere Dyane.
Voor Touareg Trail moeten we verplicht minstens 2 reservewielen meenemen. Het is ook de kunst om de wagen zo licht mogelijk te houden omdat een lichte wagen veel beter over het zand kan rijden doordat hij minder diep wegzinkt en daardoor veel minder snel vast zal rijden in het zand.
Wij nemen dit jaar voor het eerst deel aan Touareg Trail die dit jaar enkel in Marokko doorgaat.
De route loopt doorheen heel Marokko. Zowel gewone wegen als (zand)woestijn als steenpistes komen aan bod. Ook stevige bergritten op zeer slecht wegen komen uitgebreid aan bod.
Welke banden monteren we het best op onze Dyane ?
We hadden eerst het idee om M+S banden (minstens vooraan) te monteren omdat die naar onze mening meer grip zouden geven op moeilijke ondergrond.
Nu zijn er mensen die voordien al Touareg Trail reden die ons de raad geven om die M+S banden niet te monteren omdat je bij een zanderige ondergrond beter banden hebt met zo weinig mogelijk profiel omdat je in het zand de druk je band moet verlagen tot minder dan 1 bar omdat daardoor het deel van het loopvlak dat de bodem raakt veel groter is dan bij een normaal opgepompte band. Bovendien zouden banden die weinig profiel hebben nog een groter kontaktoppervlak hebben dan banden met veel profiel, zoals de M+S banden.
Nu kan ik die redenering volgen in woestijnomgeving. Echter op steenpistes lijken mij de de M+S banden misschien toch sterker te zijn en beter te zijn in het vermijden van lekke banden.
Wie heeft hier evaring mee ?
Wat doen we best ?
Op dit moment hebben we ter beschikking :
4 + 1 standaard banden die op de Dyane zitten.
2 M+S banden op velg.
Eventueel ook nog een reservewiel van onze andere Dyane.
Voor Touareg Trail moeten we verplicht minstens 2 reservewielen meenemen. Het is ook de kunst om de wagen zo licht mogelijk te houden omdat een lichte wagen veel beter over het zand kan rijden doordat hij minder diep wegzinkt en daardoor veel minder snel vast zal rijden in het zand.