Pagina 1 van 1

remmen centreren ?

Geplaatst: di 14 sep, 2010 11:28
door PJ'74
Zoals jullie misschien gelezen hebben in mijn topic "remmen helemaal weg" ben ik o.a. met het vernieuwen van de trommelremmen bezig.
Nu heb ik het volgende probleempje: Ik heb geen speciaal centreergereedschap zoals in de vraagbaak staat vermeld.(3570-T)
Ik heb wel een schuifmaat, en een beetje op het oog enzo...
maar dat is verre van ideaal....
Is er ook een andere manier om de remschoenen te centreren?
Alvast bedankt en Ltrsz..
PJ

Geplaatst: di 14 sep, 2010 16:08
door AZL57
ja een stripje ijzer onder een bout van de remtrommel zetten. Aan het uiteinde een sleuf in dit stripje maken en hier een bout met moer in klemmen. Tegen de buitenkant van de remschoen aan leggen en vastzetten daarna kun je de strip met bout ronddraaien en zo de schoenen centreren. Wel eerst even de afstand in de trommel bepalen.
Andere truc, een oude remtrommel voorkant half open zagen die erop zetten, door het gat kun je de schoenen stellen.

Geplaatst: zo 3 okt, 2010 22:25
door PJ'74
Nog bedankt AZL57!
Ik heb zo'n apparaatje gemaakt maar hoeveel afstand moet ik houden tussen schoen en trommel?
Ik had nl geen oude trommel liggen om een gat in te maken. Wel een goed idee!
gr, pj

Geplaatst: ma 4 okt, 2010 00:19
door AZL57
kun je meten in je remtrommel die je gaat gebruiken met een grote passer. Meten vanaf het gat tot het vlak waar de remschoenen tegen komen. Dan deze maat overzetten naar het stel gereedschapje.

Geplaatst: ma 4 okt, 2010 11:01
door achtpeter
Of: zet de onderste draaipunten provisorisch vast, plaats de trommel, stel de achterste remvoering naar buiten tot hij bovenaan net tegen de trommel aanloopt, onthoud de stand van de stelbout, draai terug, verwijder de trommel, zet de stelbout weer in de gevonden stand, neem de afstand over op je gereedschapje en stel de remschoenen onder en boven af op die maat. Zo hoorden ze het vroeger in de garage te doen. Maar vaak werd eenvoudig een merkstreepje gekrast om de oude afstelling te bewaren...

Geplaatst: ma 4 okt, 2010 12:32
door Gerard2cv
Het gereedschap werd in de trommel geplaatst en de maat genomen en dan kon je de remmen afstellen

Geplaatst: ma 4 okt, 2010 14:59
door AZL57
Ja bij een origineel gereedschapje dat meet naar 2 kanten.

Geplaatst: wo 6 okt, 2010 17:04
door PJ'74
Wederom bedankt!
Maarrr... Als de schoenen goed afgesteld staan horen ze toch net NIET tegen de trommel aan te komen?? Anders loopt de rem toch aan?
Ik heb de trommels nu gemonteerd en gesteld met ongeveer 1 mm ruimte tussen de schoen en trommel.
gr, pj

Geplaatst: wo 6 okt, 2010 20:25
door AK350
Als je remt word de remvoering door de cylinder aan de bovenzijde naar buiten gedrukt.
Het scharnierpunt van de remvoering zit aan de onderzijde bij het excentriek.
Als je boven en onder 1 mm speling hebt gehouden zal bij het remmen de bovenzijde remschoen tegen de trommel gedrukt worden.
onder raakt de voering de trommel dan niet.

Ik heb nu niet de juiste vraagbaak bij de hand
(Ami 1964-1967) maar hierin staat een speling van onderzijde 0.1 mm en bovenzijde 0.25 mm met de voelermaat gemeten voorgeschreven.
Maar het kan zijn dat dit later anders omschreven staat, de afstelmethode zoals eerder beschreven, rondom rakend afstellen en dan de stelnokken weer terugdraaien en stellen na monteren trommel zal hetzelfde effect hebben.

Na afstellen de stelnokken terugdraaien trommel monteren en de stelnokken zo stellen dat de voering net vrijloopt

Geplaatst: wo 6 okt, 2010 23:53
door PJ'74
Bedankt AK350!
Daar kan ik wat mee! In mijn vraagbaak staat geen maten beschreven.
Ik zal alles ff opnieuw moeten stellen. Maar nu kom ik er wel uit!
gr, pj