Pagina 1 van 1
hoe nu kleppen stellen
Geplaatst: ma 20 sep, 2010 18:31
door echte eendrijder
Hallo mede eendcoureurs..
Ik las nu net een stukje over de kleppen stellen.
In het stukje staat dat de kleppen met een warme motor moet worden
gesteld.
Ik heb voor 3 of 4 weken terug de kleppen laten stellen bij de eendeboer..
En die zijn met een koude motor gesteld( k was er zelf bij).
Nu tikkert de motor wel behoorlijk, maar de eendeman zei dat dat geen probleem is.
Dus kort om, maakt het veel uit dat de kleppen met een koude motor zijn gesteld?
Geplaatst: ma 20 sep, 2010 18:41
door landloper
Het ligt er aan: uit Eendologie:
2CV's van voor maart 1954 worden met een koude motor afgesteld, daarna tot circa 1973, met warme motor. Dat betekende dat er eerst een stukje met de auto gereden moest worden alvorens de kleppen te stellen. De hedendaagse motoren worden koud afgesteld en met koud wordt ongeveer 20ºC bedoeld. De eerst genoemde afstelling bij koude motor bedraagt voor de inlaatkleppen 0,15mm. en 0,20 mm. voor de uitlaatkleppen. Wanneer het afstellen voor een warme motor moet gebeuren (zie daarvoor het Citroën-handboek) dan is de speling voor beide soorten kleppen 0,20 mm.
Om het nog verwarrender te maken: vanaf de 2CV6 motoren worden de kleppen bij 20ºC buitentemperatuur afgesteld. Dat betekent dus met koude motor. En worden beide soorten kleppen op 0,20 mm. afgesteld. Er zijn motoren waarbij Citroën aangeeft dat de klepspeling afgesteld wordt op het moment dat van dezelfde cilinder de andere klep geheel geopend is. Maar bij andere typen geeft men juist aan dat dezelfde klep van de tegenoverliggende cilinder open moet staan. Kortom, niet makkelijk om middels dit boek even voor jouw type 2CV de juiste klepspeling te vermelden. In ieder geval geldt voor de 2CV6-motoren dat deze met koude motor worden afgesteld.
Geplaatst: za 2 okt, 2010 22:17
door Cilinderkop
Als je de kleppen hoort tikken is dat normaal je hoort dat vooral als de motor koud is,als je dat niet hoort staan ze te strak en zal de motor moelijk starten als hij heet is.
Geplaatst: di 31 jan, 2012 10:48
door Steffan
Even een hele andere vraag, ik ga komende zaterdag naar Zuid-Frankrijk rijden, en ik pleeg natuurlijk nog even het nodige onderhoud voor ik vertrek.
Alleen nu zit ik met een probleem, ik wil de kleppen stellen, met koude motor (bj '83), maar het is -5 ºC.. en in de schuur ook, 25 graden verschil met de aanbevolen temperatuur
In hoeverre is het raadzaam de kleppen te stellen met deze temperatuur?
Geplaatst: di 31 jan, 2012 11:45
door Steffan
(Naast het feit dat ik zelf ook niet heel vrolijk word van sleutelen in deze omstandigheden natuurlijk)
Geplaatst: di 31 jan, 2012 20:07
door engbokho
Gewoon op 0,20 stellen.
Mocht je nou met veel belading en/of personen in de auto zitten op de autoroute haal dan je grillehoes weg.
goede reis!
Geplaatst: di 31 jan, 2012 22:41
door achtpeter
En zorg dat je oliekoeler schoon is.
Geplaatst: wo 1 feb, 2012 13:29
door Steffan
Ok! Kleppen gesteld op 0,20 mm, oliekoeler schoon, ik ben er klaar voor
Zelfs bij deze temperaturen dus de winterkap er afhalen op de snelweg, als hij zo vol zit? Goed dat je het zegt, wist ik niet, ga ik doen.
Bedankt voor jullie tips!