Pagina 1 van 2

Batteurs plaatsen op draagarmen zonder voorziening.?

Geplaatst: do 23 sep, 2010 11:29
door ami6
Hallo,
heb onlangs vooraan batteurs geplaatst op m'n 2cv van 1985.(de dikke 75 mm van ami6 ! )
Hels werk, pivots met oortjes plaatsen maar loont de moeite, ophanging en baanvastheid zijn enorm verbeterd!

Nu wil ik op de achterste draagarmen hetzelfde doen, maar m'n draagarmen zijn natuurlijk niet voorzien om er batteurs op te plaatsen .

Heeft er al iemand een steun zelf gemaakt en erop gelast en hoe bent u te werk gegaan? Dacht aan een U-profil ofzo maar graag jullie ervaringen!

Thank's,

Oli.

Geplaatst: do 23 sep, 2010 14:18
door CitRoel
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar als ik zie hoe de batteurs op onze azam6 gemonteerd zitten zou je inderdaad met een U-profiel het wel redden. Er komt natuurlijk best wel wat kracht op dus je moet ze wel goed vastlassen. Hoe heb je ze vóór er opgemaakt dan?

Geplaatst: do 23 sep, 2010 14:40
door AZL57
Origineel is ook een U-profiel. Wel even ergens meten onder welke hoek ze moeten staan. Ik heb in mijn 83er ook een jaren '70 vooras met batteurs geplaatst. Auto is zachter geveerd en de wegligging beter.

Geplaatst: do 23 sep, 2010 14:45
door CitRoel
(offtopic) Zachter geveerd? Waar zit 'm dat dan in?

Geplaatst: do 23 sep, 2010 15:45
door AZL57
In de frotteurs, die werken soepeler dan de hydraulische schokbrekers, zeker bij korte bewegingen.

Geplaatst: do 23 sep, 2010 17:15
door ami6
Hallo, bedankt voor het antwoord,

tja, blijkbaar heeft niemand de operatie zelf gedaan, ik zal dus wel "m'n plan trekken" :D

En voor wie geen ervaring heeft in het rijden met de combinatie schokdempers-batteurs : Jullie weten niet wat jullie missen! :wink:

Geplaatst: do 30 sep, 2010 10:40
door ami6
Hallo,

operatie gelukt!

Ik heb de steunen van oude armen eruitgeslepen en op de nieuwe armen gelast, geen probleem en lijkt volledig origineel, de auto rijdt als een droom, leve de Vlaamse kasseiwegen!

Geplaatst: do 30 sep, 2010 11:49
door backfire
Hoe zit dat in Belgie dan met de keuring? Ik weet dat jullie in Belgie strenge keuring hebben op schokbrekers.

Geplaatst: do 30 sep, 2010 11:59
door Yannick
De schokdempertest is niet per se streng maar gewoon niet aangepast aan het gewicht van de 2cv. Of er dat jaar batteurs op horen of niet weten ze niet en ze kunnen alleen maar in het voordeel werken voor de test. Het resultaat zal ongetwijfeld beter zijn.

Geplaatst: do 30 sep, 2010 12:23
door Gerard2cv
Ik neem aan dat de wielen op de grond blijven staan en de auto beweegt,
dan doen de batteurs niets tijdens de test.

Geplaatst: do 30 sep, 2010 13:05
door AZL57
Ze zetten de wagen op een soort trilplaten dan doen de batteurs wel iets. Ik weet van iemand uit Luik die zijn AZAM6 alleen met batteurs en met gedemonteerde hydraulische schokbrekers ter keuring aanbood. Hij kwam erdoor, terwijl hij met de hydraulische schokbrekers erbij steeds problemen had op de keuring ;-)

Geplaatst: do 30 sep, 2010 13:09
door backfire
Ik weet niet hoe de huidige machine er uit ziet, maar het zal een soort van trilplaat zijn. Mijn broer heeft in het begin van het APK tijdperk ook zo'n test ondergaan en daarbij gaan de wielen behoorlijk op en neer, samen met de koets. De mate waarbij de schokbreker de druk op de plaat kan houden was toen bepalend of de schokbreker goed was.

Geplaatst: do 30 sep, 2010 21:11
door ami6
Hallo,
is inderdaad een soort trilplaat waar de wielen op gecentreerd moeten worden, dan begint de plaat te trillen , ik schat zo'n 200 trillingen per minuut en een halve centimeter hoog, de test duurt 20 seconden en vervolgens leest een apparaat of het wiel wel genoeg contact houdt met de trilplaat of indien het wiel gelicht wordt. Een enorm probleem voor 2cv want slechts zo'n 300 kg gewicht op de achteras, het is een verticale meting terwijl onze schokdempers en de veerpotten horizontaal geplaatst zijn, onze wielen worden op de weg getrokken (veren, trekstangen en trekogen geven speling en een foutmarge op het apparaat))terwijl bij andere wagens de wielen op de weg geduwd zijn.

Een compleet foutieve meting dus die reeds jaren aangekaart wordt op de keuring maar waar ze geen oren naar hebben...

Ik ken iemand met mehari (nog lichter op de achteras) die batteurs geplaatst heeft en die heeft het resultaat van een zware 4x4.... In mei 2011 weet ik of ze dienst doen of niet!

Geplaatst: do 30 sep, 2010 21:23
door ami6
ter illustratie:


licht fiat 500.....

http://www.amt.nl/Nieuws/Keuringsproble ... at-500.htm

Geplaatst: do 30 sep, 2010 21:58
door AZL57
Een kennis van mij die keurmeester is bij de belgische autokeuring gebruikt deze truc, laat tijdens de test 2 mensen op de dorpel van de achterdeur staan links en rechts. Dan passeert ook de eend zonder probleem terwijl die eerst zelfs met nieuwe schokbrekers er niet door kwam.