Pagina 1 van 1
Olievulpijp defect?
Geplaatst: do 23 sep, 2010 23:12
door JohanB
Zoals zovelen kamp ik met olielekkage, en bij de zoektocht naar de oorzaak ben ik aan het twijfelen aan de olievulpijp.
Onderdruk lijkt goed te zijn: stationair 20cm, bij toeren maken 10cm onderdruk. Toch ligt er zoveel olie in het filterhuis dat wanneer ik het gedemonteerde filterhuis scheef hou er een plasje olie uitloopt.
Kan het zijn dat de olievulpijp bij hoge toeren/belaste motor zijn werk niet meer goed doet, en er toch overdruk ontstaat?
De zuigerveren zijn ca 300 km terug vervangen samen met de brilrubbers. Cilinders gehoond, klepseals vervangen, koppen nagekeken door revisiebedrijf.
Geplaatst: vr 24 sep, 2010 07:13
door Kulio
Uit je beschrijving lijkt het me dat de vulpijp OK is. Wordt de olie niet te warm zodat er meer damp ontstaat? Maak je oliekoeler eens goed schoon.
Geplaatst: vr 24 sep, 2010 09:57
door JohanB
Om uit te sluiten dat de lekkage langs het peilstukrubbertje (kan dat overigens vernieuwd worden?) heb ik de peilstok vervangen door een tuinslangdop. De lekkage blijft, en lijkt uit de aansluiting van de peilstokbuis op het blok te komen.
Hoe zit de peilstokbuis in het blok geklemd, en kan ik hem weer beter vastzetten?
Geplaatst: vr 24 sep, 2010 10:22
door Bertje Beige
En weet je zeker dat niet het rubber slangetje tussen de vulpijp en het carter lekt?
Geplaatst: vr 24 sep, 2010 10:41
door JohanB
Bertje Beige schreef:En weet je zeker dat niet het rubber slangetje tussen de vulpijp en het carter lekt?
Ik heb het slangetje al wel iets gedraaid, past ter vervanging een stukje benzineslang ook?
Geplaatst: vr 24 sep, 2010 12:13
door Boudewijn
Geef bij het meten van de onderdruk echt veel gas. Bij mij was er onderdruk tot 5000 Omw/min, en bij een hoger toerental ineens een overdruk.
oliepeilstokbuis gescheurd
Geplaatst: vr 24 sep, 2010 22:48
door JohanB
Bertje Beige schreef:En weet je zeker dat niet het rubber slangetje tussen de vulpijp en het carter lekt?
Ook getest en uitgesloten. Uiteindelijk blijkt dat de oliepeilstokbuis door is, vlak onder het kraagje (aansluiting blok). Waarschijnlijk door jarenlang peilen is de buitenbocht daar zo dun geworden dat ie bezweken is.
Maar gelukkig zijn de (zeer waarschijnlijk) niet lekkende brilrubbers al vast vervangen
Grote vraag: hoe vervang/repareer ik die buis? Ik las al iets over verstrippers/takels/taps, maar heeft iemand al eens succesvol deze buis kunnen verwijderen? Tips en trucs zijn meer dan welkom.
(voorlopig heb ik wat vloeibare pakking erop gesmeerd, en de buis aan het spruitstuk vastgetrokken met ijzerdraad)
Geplaatst: vr 1 okt, 2010 10:28
door TB
Lastig, maar je kan er mazzel mee hebben. Ik heb namelijk wat carterhelften hier staan. Bij de ene trek in de peilstukbuis er makkelijk uit en bij de ander krijg ik er geen beweging in.
Kwestie van voorzichtig draaien en trekken. Zeker nu het blok in elkaar staat, is dat denk ik de enige manier.
Heb je de carterhelften los liggen dan kun je van onderaf wat meer uitrichten.
Overigens wel top dat je de oorzaak hebt gevonden. Het is iets dat niet voor de hand ligt, maar het kan dus wel degelijk. Zo heb ik me nog eens maandenlang afgevraagd waarom er olielekkage was alleen bij warme motor. Bleek een klein haarscheurtje te zijn in een van de klepstoterbuisjes. Bij warmte ging dat open staan.
Oliepeilstokbuis vervangen
Geplaatst: vr 1 okt, 2010 12:02
door JohanB
TB schreef:Lastig, maar je kan er mazzel mee hebben. Ik heb namelijk wat carterhelften hier staan. Bij de ene trek in de peilstukbuis er makkelijk uit en bij de ander krijg ik er geen beweging in.
Kwestie van voorzichtig draaien en trekken. Zeker nu het blok in elkaar staat, is dat denk ik de enige manier.
Heb je de carterhelften los liggen dan kun je van onderaf wat meer uitrichten.
Ik heb uiteindelijk bij het eendeei een carterhelft met oliepeilstokbuis* gescoord. Door met een tang voorzichtig te draaien (niet naar voren en achteren, dan breekt de bovenkant af, dat gebeurde bij de eerste carterhelft) kreeg ik de buis er heelhuids uit.
De peilstokbuis bestaat uit 2 delen:
- - Het deel in het blok: binnenmaats 8,5 mm, bovenkant (ca. 1,5 cm) binnenmaats 9 mm. Bovenop een randje t.b.v. de bevestiging van de bovenkant.
- Het deel bovenop is van een mindere kwaliteit staal, en is aan het onderste deel gefelst
Bij onze Dolly was het felsrandje aan een kant door, maar dat kon je alleen maar zien als je het wist. Door draaien had ik uiteindelijk de bovenkant in mijn handen. Ik heb uiteindelijk een 9 mm tap (met veel vet voor de spanen) in de onderbuis gedraaid, en met een cilinderkoptapeind (zat ook aan de carterhelft; M8----M9) en een koperpijp-met-dop-17-eronder trok ik hem er zo uit.
De "nieuwe" erin was een kwestie van duwen en draaien (wel een uurtje in de vriezer gehad, maar of dat veel uitmaakt?). Het pijpje richting vulpijp geeft voldoende houvast en is stevig genoeg.
Het spruitstuk moet er overigens
wel af, de onderpijp loopt helemaal door tot onderin het blok, en als je hem eruit haalt kan hij net niet langs het spruitstuk.
Overigens wel top dat je de oorzaak hebt gevonden. Het is iets dat niet voor de hand ligt, maar het kan dus wel degelijk. Zo heb ik me nog eens maandenlang afgevraagd waarom er olielekkage was alleen bij warme motor. Bleek een klein haarscheurtje te zijn in een van de klepstoterbuisjes. Bij warmte ging dat open staan.
Het 'voordeel' is dat ik ondertussen de brilrubbers en omdat de boel toch los lag de zuigerveren heb vervangen, geoefend heb met kleppenstellen/olieverversen/oliefilter, waar nodig helicoils heb zitten, en
de speciale uitlaatklemmen van een heel bekende firma onderweg zijn, want na vier keer heb ik het wel gehad met die roestige originalklemmen
En dat alles binnen 1,5 maand eendbezitter
* Im Deutsch: Ölpeilstab Führungsrohr
Merk/ fabrikant van uitlaatklemmen gewijzigd door TB.
Geplaatst: vr 1 okt, 2010 16:34
door TB
Ik moet zeggen dat je lekker bezig bent geweest. Mooi opgelost en maar niet zo vaak meer oliepeilen
.
Geplaatst: zo 3 okt, 2010 21:18
door JohanB
TB schreef:Ik moet zeggen dat je lekker bezig bent geweest. Mooi opgelost en maar niet zo vaak meer oliepeilen
.
Ik zeg altijd maar zo: een man heeft een hobby nodig (alhoewel daar ze thuis wel eens anders over denken:)
Geplaatst: zo 3 okt, 2010 22:15
door PJ'74
JohanB schreef:TB schreef:Ik moet zeggen dat je lekker bezig bent geweest. Mooi opgelost en maar niet zo vaak meer oliepeilen
.
Ik zeg altijd maar zo: een man heeft een hobby nodig (alhoewel daar ze thuis wel eens anders over denken:)
ik ken het!!