Pagina 1 van 2
Motor slaat af na 30 km en start dan niet meer
Geplaatst: ma 27 sep, 2010 00:23
door Turbie
Hallo lezers,
Ik ben een nieuwe poster.
Ik heb een nieuwe burton gebouwd. 602 cc blok standaard geen aanpassingen.
nou heb ik een probleem, we hebben tot nu toe korte ritten gemaakt hoogtens 40 km. af gelopen week hebben we echter 60 heen 60 terug gereden.
Nadat we 60 km heen gereden hebben heeft de auto op een vermogens bank gestaan daar hebben we hem van 24,5 pk naar 27 pk gekregen. dit met gehulp van nieuwe sproeiers en een schoonmaak van de carburateur.
heen geen enkele problemen goed afgestelde motor. toen terug gereden 30 km ver gekomen toen zijn we gestopt voor een stoplicht en toen sloeg de motor af. niet meer te starten. motor draait wel maar slaat niet aan. volgende punten gecontroleerd
benzine in de carburateur, ja wel benzine.
bougies eruit gedraaid gecontroleerd op een vonk, niks geen vonk bij beide.
bougies kabels los, geen verandering.
fan gedemonteerd, spatscherm los, 123 ontsteking bekeken. kabels bewogen en toen startte hij weer.
snel in elkaar gezet en door gereden. 25 km ver gekomen en toen zelfde gestopt bij een stoplicht en niet te starten. in totaal 45 min stil gestaan eerste keer.
gewacht en nogmaals aan de draden gezeten. nog wat meer gewacht toen na 20 min weer gestart.
Heeft iemand anders dit probleem ook? kan iemand tips geven wat ik eerst moet controleren of wat ik er aan kan doen?
Grtz Turbie,
Geplaatst: ma 27 sep, 2010 05:28
door Bertje Beige
Plaats maar een nieuwe bobine, of wissel gelijk na het afslaan de bobine voor een andere, en als de eerste dan is afgekoeld kun je die ook weer gebruiken, maar je lost het probleem pas definitief op als je een nieuwe bobine monteert!
Geplaatst: ma 27 sep, 2010 07:46
door Kulio
Inderdaad, voor 99% zeker ligt het aan de bobine. Let op, het gebeurt soms ook met nieuwe bobines, die van slechte kwaliteit zijn. Als je toch de bobine vervangt, vervang dan ook de bougiekabels, als die net zo oud zijn. Dat scheelt startproblemen als het vochtig is.
Geplaatst: ma 27 sep, 2010 09:25
door martijn timmers
even off-topic, stond je toevallig bij duiven/westervoort, onder de a12? Met een rode burton?
Geplaatst: ma 27 sep, 2010 12:22
door Turbie
Ja inderdaad ik stond inderdaad stil bij de ikea in duiven. verbazing wekkend hoor we stonden direct naast de weg en er zijn zeker 100 mensen langs gereden en echt 1 iemand heeft maar gevraagd wat er is en of ze iets voor ons konden betekenen.
Geplaatst: ma 27 sep, 2010 12:29
door Turbie
Dank je wel heren ik ga een harley bobine kopen op aan raden van een vriend die deze problemen idd ook had. hopen dat het hier mee klaar is dan..... Grtz Turbie
Geplaatst: ma 27 sep, 2010 12:39
door Bertje Beige
Je moet het zelf weten hoor, maar een goede standaardbobine (en dus geen goedkope imitatie) voldoet ook hoor, tenslotte rijden de meeste Eenden probleemloos rond met een gewone bobine, in mijn ogen is een Harleybobine weggegooid geld (ik ga er tenminste vanuit dat die dingen duurder zijn dan een goede originele, en die kost ong. €40,-
)
Succes!
Geplaatst: ma 27 sep, 2010 13:04
door dyane_maniac
deels met je eens BB, maar de bobines die nu gangbaar te verkrijgen zijn, zijn erbarmelijk van kwaliteit. ik heb ook een HD bobine overwogen, maar nadeel hiervan vind ik de aansluiting van de bougiekabels. hierdoor moet je andere bougiekabels kopen als de standaard en dan heb je hier weer gezeur mee. een origineel citroen exemplaar is het beste naar mijn idee, maar als je er al aan kan komen denk ik dat de prijs die van de HD bobine naderd
Geplaatst: ma 27 sep, 2010 14:05
door Punky
Ben ooit achter zo'n HD bobine aangegaan en deze waren 3a4x zo duur als een 2cv bobine. Ook deze hebben koeling nodig.
Er zijn zelfs HD rijders die een 2cv bobine monteren ivm de kosten.
Dus koop een goede 2cv bobine en kabels en je bent vermoedelijk van je probleem af.
Geplaatst: ma 27 sep, 2010 14:25
door Bertje Beige
Een eendenboer waarvan ik je het adres wel kan PM-en levert goede, misschien niet de goedkoopste, maar een vriend van me kon er daar probleemloos 1 ruilen omdat de motor soms warm niet aansloeg, weer een nieuwe bobine er op en die bobine was wel goed!
[edit NP: eendenboer naam-hint verwijderd. Aangezien je een cryptische omschrijvingen geeft ipv de naam volledig te typen ga ik er van uit dat een verwijzing naar de forumvoorwaarden niet nodig is.. ]
Geplaatst: ma 27 sep, 2010 17:07
door martijn timmers
@turbie:
Sorry, wij zijn ook niet gestopt. mijn chauffeur, een vriend van me, wou wel stoppen maar de meiden achterin wouden dat niet. We reden voor bij in een zwart/rode eend.
en ik reed niet omdat ik nog geen rijbewijs heb...
succes met 't repareren!
Geplaatst: ma 27 sep, 2010 17:20
door Turbie
ooh wat grappig.
en is geen commentaar op jullie hoor jullie reden ook de andere kant op dus gaat al lastiger dan he?
en wat grappig ik reed zelf ook niet mijn pa reed ik heb ook mijn rijbewijs nog niet.
Grtz Turbie
Geplaatst: za 2 okt, 2010 22:35
door Cilinderkop
Heb wel eens een soort gelijk probleem gehad , bij was het de 123 ontsteking .
Heb trouwens al 3 maal een kapotte 123 gehad.
Geplaatst: zo 3 okt, 2010 00:48
door Turbie
Hooi cilinderkop,
wat raad je aan dan? hoe kom ik er achter of de 123 onsteking kapot is?
zou je de bobine vervangen? of ?
Grtz
Geplaatst: zo 3 okt, 2010 08:00
door Kulio
Een defecte bobine doet het niet meer goed als hij warm wordt. Als je hem dus een kwartiertje laat afkoelen doet hij het gewoon weer, totdat hij weer warm is. Met puntjes die te strak staan loopt er langer stroom door de bobine en wordt hij dus sneller (te) warm
Met een 123 beperk je meestal de stroom door de bobine doordat de timing van de loop van de stroom nu door de electronica bepaald wordt. De bobine wordt dan minder warm.
Als de 123 defect is dan doet hij het meestal helemaal niet meer. De halfgeleiders in de electronica zijn goed of defect. Er kunnen zich problemen voordoen met bijvoorbeeld een slecht soldeercontact die een temperatuurafhankelijk probleem kan opleveren.
Stel eerst de puntjes goed af en kijk of daarmee het probleem over is. Zo nee probeer van iemand een goede bobine te lenen en ga een half uur rijden en kijk of het probleem zich herhaalt.