Afstelling elektronische ontsteking
Geplaatst: za 9 okt, 2010 12:53
Onlangs heb ik voor de Ami een elektronische ontsteking van Cassis aangeschaft. Deze heb ik van de week ingebouwd volgens de beschrijving, maar op deze manier (vliegwiel blokkeren met pennetje, ontsteking linksom tot het lampje uit gaat, en dan weer rechtsom tot het lampje net aan gaat), wilde de Ami niet starten/aanslaan of wat dan ook. Tijdens het starten af en toe een plofje.
Uiteindelijk heb ik, terwijl de startmotor rond ging (toch handig zo’n trekstarter), aan de ontsteking zitten draaien tot ie aan sloeg en wilde blijven lopen. De ontsteking zit nu bijna helemaal rechtsom gedraaid.
Hij loopt nu dus wel, maar wanneer ik de choke uittrek, reageert het blokje er niet op. Toeren maken gaat verder probleemloos en zonder hikken of overslaan.
Net voor het eerst even een proefritje gemaakt, en hij doet het verder gewoon goed. Trekt lekker door in de versnellingen (niet boven de 70 uitgeweest), geen bijgeluiden en kan geen pingelen waarnemen.
Alleen wilde ie net na een paar minuten stil te hebben gestaan niet direct starten. Stationair liep ie heel schokkerig/weinig toeren, en bij gas geven sloeg ie af. Na even doorstarten wilde ie wel weer blijven lopen, met wat extra gasgeven.
Zojuist voor de deur nog even met de choke gespeeld, en met warme motor lijkt hij er wel iets op de reageren, maar dat is maar heel licht.
Ik ben alleen met de ontsteking bezig geweest. Van de kleppen en de carb ben ik verder afgebleven. Met puntjes deed ie het verder gewoon goed, dus ik verdenk serieus de ontsteking.
Ligt het aan het blok zelf? Ik heb de stand van de nokjes van de nokkenas, waarop de magneetjes voor de ontsteking komen vergeleken met een ander blok dat ik heb liggen, en deze staan met het vliegwiel geblokkeerd in dezelfde stand.
Of moet ik het zoeken bij de (nieuwe, dus verwacht dat ie goed is) elektronische ontsteking. Het gaat hier dus om de variant van Club Cassis zelf (88euro) en dus niet om een echte 123 ontsteking, maar dat moet weinig uit maken lijkt me.
Misschien dat iemand in de buurt van Tilburg een 123 heeft liggen, zodat ik die eens kan proberen. Mocht ie het daarmee wel doen, dan ligt het dus aan mijn nieuwe ontsteking…..
Uiteindelijk heb ik, terwijl de startmotor rond ging (toch handig zo’n trekstarter), aan de ontsteking zitten draaien tot ie aan sloeg en wilde blijven lopen. De ontsteking zit nu bijna helemaal rechtsom gedraaid.
Hij loopt nu dus wel, maar wanneer ik de choke uittrek, reageert het blokje er niet op. Toeren maken gaat verder probleemloos en zonder hikken of overslaan.
Net voor het eerst even een proefritje gemaakt, en hij doet het verder gewoon goed. Trekt lekker door in de versnellingen (niet boven de 70 uitgeweest), geen bijgeluiden en kan geen pingelen waarnemen.
Alleen wilde ie net na een paar minuten stil te hebben gestaan niet direct starten. Stationair liep ie heel schokkerig/weinig toeren, en bij gas geven sloeg ie af. Na even doorstarten wilde ie wel weer blijven lopen, met wat extra gasgeven.
Zojuist voor de deur nog even met de choke gespeeld, en met warme motor lijkt hij er wel iets op de reageren, maar dat is maar heel licht.
Ik ben alleen met de ontsteking bezig geweest. Van de kleppen en de carb ben ik verder afgebleven. Met puntjes deed ie het verder gewoon goed, dus ik verdenk serieus de ontsteking.
Ligt het aan het blok zelf? Ik heb de stand van de nokjes van de nokkenas, waarop de magneetjes voor de ontsteking komen vergeleken met een ander blok dat ik heb liggen, en deze staan met het vliegwiel geblokkeerd in dezelfde stand.
Of moet ik het zoeken bij de (nieuwe, dus verwacht dat ie goed is) elektronische ontsteking. Het gaat hier dus om de variant van Club Cassis zelf (88euro) en dus niet om een echte 123 ontsteking, maar dat moet weinig uit maken lijkt me.
Misschien dat iemand in de buurt van Tilburg een 123 heeft liggen, zodat ik die eens kan proberen. Mocht ie het daarmee wel doen, dan ligt het dus aan mijn nieuwe ontsteking…..