Pagina 1 van 1

Dichting oliekanalen tussen carterhelften

Geplaatst: zo 10 okt, 2010 16:02
door Hannes de geitjesboer
Hallo,
aan het verder bouwen aan mijn Visa-blok.
Nu merk ik dat aan de zuigzijde van de oliepomp een dikke O-ring zit(naar het oliefilter toe), dit bij de 2 types motor die ik hier liggen heb.
(V630 en V644)
Bij het oliekanaal dat van het filter terugkomt zit bij het ene type blok een groef voor een fijne O-ring, bij het andere type is er geen groef voor een O-ring. Is de vloeibare pakking bij dit type genoeg om af te dichten?
Voor de duidelijkheid: dit is het kanaal dat uitkomt op de carterhelft met het terugslagklepje voor de oliedruk.

Zie ook de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: ma 11 okt, 2010 10:23
door rusty
lijkt me wel, je heb geen andere mogelijkheid. anders had meneer citroen er wel een groef gemaakt.

greetzzzzzzzzzzzzz

Geplaatst: ma 11 okt, 2010 10:45
door backfire
Je moet daar echt de dikke ring monteren, deze was ik nl zelf vergeten te monteren en daardoor had ik nog geen bar oliedruk. Met 7 bar oliedruk zal vloeibare pakking geen goed idee zijn.

Geplaatst: ma 11 okt, 2010 13:42
door thomaaas
zit die groef bij het andere blokje niet aan de andere carterhelft?

Geplaatst: vr 15 okt, 2010 17:37
door Hannes de geitjesboer
De foto's zijn wel degelijk 2 dezelfde kanten van carterhelft, van 2 verschillende motoren dus. Het gaat om de dichting voor het grootste gat.

Geplaatst: zo 17 okt, 2010 14:47
door thomaaas
Ja dat had ik al door, bij het ene blokje (bovenste foto) zit geloof ik de groef voor de O-ring in de linker carterhelft.

Geplaatst: zo 17 okt, 2010 17:08
door Hannes de geitjesboer
Nee, dat is het rare, de oude carters hebben de groef en het andere stel heeft geen groef. Ik loop toch eens naar de citroen-dealer om er een tekening van te kunnen zien specifiek voor die motor-code...

Geplaatst: do 28 okt, 2010 20:30
door Hannes de geitjesboer
Voor de duidelijkheid nog eens foto's genomen van de beide carterhelften (die bij elkaar horen) en aangeduid waar ik die dichting precies bedoel.
Afbeelding
Afbeelding

Intussen heb ik eindelijk een Citroëndealer gevonden die me wilde helpen (aan 1 dichting valt niet veel te verdienen zeker) en blijkt een complete dichtingsset getekend te zijn voor de motor, de carters staan niet apart op hun onderdeeltekeningen, dus dat is ook een dood spoor.

Ik ga ervan uit dat er geen moet zitten, anders had er in mijn complete (namaak)dichtingsset nog een extra dikke ring moeten zitten en die vind ik niet (hoewel voor oude en nieuwe cilinders beide de dichtingen voorzien zijn en dus wel heel compleet).

@ backfire; is de dikke ring die jij bedoelde te zien op de eerste foto's? Die tussen oliepomp en de carterhelft? Als het die is die jij vergat, dan weet ik dat het over geen enkele andere kan gaan..

Geplaatst: do 28 okt, 2010 22:29
door thomaaas
Precies die groef waar jij je rode cirkel omheen hebt op de onderste foto, daarin gaat een dikke ring met een conische rand. Dit is precies hetzelfde carter als ik ook had. Die ringen worden niet meer gemaakt door citroën of burton oid, maar ik heb op de A-markt met een belg gesproken die ze nog wel maakt. Ik heb de oude hergebruikt, maar ik heb eventueel wel het nummer en adres van die man.

Geplaatst: vr 29 okt, 2010 17:33
door Hannes de geitjesboer
Laat maar komen dat adres, dan kan ik verder ineen bouwen :D

Geplaatst: wo 17 nov, 2010 20:36
door Hannes de geitjesboer
Opgelost dankzij Thomaaas. Een persoon te pakken gekregen die nog de microfichen heeft van al de types uit die tijd. Er zit bij de V644-carter geen dichting tussen, bij de V630 wel, een O-ring...

Geplaatst: vr 17 dec, 2010 11:03
door thomaaas
Mooi dat t gelukt is!!

Geplaatst: za 18 dec, 2010 20:53
door Hannes de geitjesboer
De rest is te volgen in rubriek 'restauraties en verbouwingen'