Beste eendenkenners,
Ik vroeg mij zo af wat precies het nut is van de slang tussen de pijp waarin je (nieuwe) olie gooit en je luchtfilterhuis. Punt is namelijk dat de bodem van mijn luchtfilterhuis vol ligt met olie. Aangezien ik er vanuit ga dat dat niet de bedoeling is, vroeg ik mij af waar die olie vandaan kwam. Toen viel mij de verbinding van het een naar de ander op. Alleen de logica erachter snap ik niet helemaal. Is er een reden voor het feit dat je olie-ontluchting op je luchtfilterhuis zit aangesloten? of kun je de slang ook los maken van het luchtfilterhuis? Overigens zou ik dan nog steeds niet snappen hoe de olie via die slang in mijn LF-huis zou moeten komen.
Ik vraag het mij (en jullie) maar even af...
Ps ik heb toenstraks voor de lol eens geprobeerd mijn eendje te starten door hem aan te zwengelen, maar erg veel succes had ik niet. Het kan toch wel he?
Olie ontluchting?
Terwijl je motor draait ontsnappen er dampen langs je zuigers, deze komen in je carter terecht. Ze zijn zuur en kunnen de olie verdunnen, moeten dus weg. Gewoon ventileren is niet erg milieuvriendelijk. Het beste is om ze alsnog te verbranden, dus terug naar de carburateur. Het wordt gemengd met verse lucht en komt uiteindelijk weer in je verbrandingsruimte terecht.
Je carter wisselt continu van druk. Komen de twee zuigers bij elkaar dan is er een overdruk, staan ze helemaal in het B.D.P. (buiten) dan is er een onderdruk.
Bij dit type motor 2-cilinder boxer is dit wisselen van druk het grootst.
Je kunt het voelen en horen wanneer je de olievulkep opent terwijl de motor draait. Houdt je je hand boven de opening dan is die al snel zwart van de olie. (Al is dat denk ik eigenlijk niet de bedoeling)
Tussen het carter en het luchtfilter is een klep geplaatst, in de olievulpijp.
Deze zorgt ervoor dat de motor de tijdelijke overdruk makkelijk kwijt kan, want overdruk in de motor is slecht i.v.m. olielekkages. Tevens zorgt de klep ervoor dat de aanwezig olie in die luchtstroom neerslaat en terugloopt het carter in. Als de klep niet werkt komt de olie in je luchtfilterhuis terecht.
Deze "snuffelaars" (=vulopening plus klep) worden nagemaakt en zijn dus nieuw te koop.
Kwestie van vervangen dus....
En o ja, aanzwengelen kan ook met jouw eend, maar is zeker neit makkelijk. Als je het echt wilt proberen doe het dan eens met een warme motor.
succes ermee,
Bullit
Als ik ergens niet helemaal korrekt was dan hoor ik het wel!!
Je carter wisselt continu van druk. Komen de twee zuigers bij elkaar dan is er een overdruk, staan ze helemaal in het B.D.P. (buiten) dan is er een onderdruk.
Bij dit type motor 2-cilinder boxer is dit wisselen van druk het grootst.
Je kunt het voelen en horen wanneer je de olievulkep opent terwijl de motor draait. Houdt je je hand boven de opening dan is die al snel zwart van de olie. (Al is dat denk ik eigenlijk niet de bedoeling)
Tussen het carter en het luchtfilter is een klep geplaatst, in de olievulpijp.
Deze zorgt ervoor dat de motor de tijdelijke overdruk makkelijk kwijt kan, want overdruk in de motor is slecht i.v.m. olielekkages. Tevens zorgt de klep ervoor dat de aanwezig olie in die luchtstroom neerslaat en terugloopt het carter in. Als de klep niet werkt komt de olie in je luchtfilterhuis terecht.
Deze "snuffelaars" (=vulopening plus klep) worden nagemaakt en zijn dus nieuw te koop.
Kwestie van vervangen dus....
En o ja, aanzwengelen kan ook met jouw eend, maar is zeker neit makkelijk. Als je het echt wilt proberen doe het dan eens met een warme motor.
succes ermee,
Bullit
Als ik ergens niet helemaal korrekt was dan hoor ik het wel!!
-
- Gebruiker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
- Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht
Carterdampen zijn idd schadelijk en worden daarom verbrand.
Aanslingeren moet echt geen enkel probleem zijn. Zet dus wel je contact aan, anders gebeurt er echt niets. Beetje choken kan, gas geven zou ik niet aanraden, je verzuipt de motor dan snel. Een gezond blokje start zonder problemen vaak al na een keer slingeren (dus 1 zetje naar beneden geven!). Ik heb ooit weken geslingerd i.v.m. problemen met de startmotor, en kon in 95 % van de gevallen binnen vier slingers wegrijden. Zelfs bij temperaturen waarbij een startmotor geen luxe is!
Ik durf zelfs te beweren dat een motor sneller start bij slingeren dan bij startmotoren, aangezien de vonk dan krachtiger is. (accuspanning daalt niet door vraag startmotor).
Slingeren is alleen een probleem als de motor verzopen is...
Aanslingeren moet echt geen enkel probleem zijn. Zet dus wel je contact aan, anders gebeurt er echt niets. Beetje choken kan, gas geven zou ik niet aanraden, je verzuipt de motor dan snel. Een gezond blokje start zonder problemen vaak al na een keer slingeren (dus 1 zetje naar beneden geven!). Ik heb ooit weken geslingerd i.v.m. problemen met de startmotor, en kon in 95 % van de gevallen binnen vier slingers wegrijden. Zelfs bij temperaturen waarbij een startmotor geen luxe is!
Ik durf zelfs te beweren dat een motor sneller start bij slingeren dan bij startmotoren, aangezien de vonk dan krachtiger is. (accuspanning daalt niet door vraag startmotor).
Slingeren is alleen een probleem als de motor verzopen is...