Pagina 1 van 1

knipperlicht bijna niet zichtbaar.

Geplaatst: vr 15 okt, 2010 14:57
door CitRoel
Het blijkt dat een Azam6 de rem en knipperlichten achter in één lampje gecombineerd heeft. op z'n ,zeg maar, Amerikaans maar dan oranje. Maar de lampjes zijn bijna niet te zien. Gewoon al bijna niet maar als je dan ook nog remt dan moet je kijken naar welk lampje er uit gaat ipv welke gaat knipperen voor de richting. Ik heb al boze blikken en een bijna ongeluk gehad toen we (illegaal) test reden. Is er een manier om het wat duidelijker te krijgen?

Geplaatst: vr 15 okt, 2010 15:37
door backfire
Massa probleem opsporen, of corrosie aan de stekkers. Zijn de lampen nieuw, oude lampen gaan ok wat minder licht geven door verkleuring in het glas. Sommige lampjes worden zelfs gewoon zwart van kleur. Is het glas (raar woord) van verlichting nog helder, desnoods in de vaatwasser, worden ze weer kraakhelder.

Geplaatst: vr 15 okt, 2010 15:41
door AK350
Volgens mij is dit niet origineel.
Remlicht + knipperlicht gecombineerd.
Heeft de AZAM6 niet de richtingaanwijzers L en R bovenaan de koets ?

Geplaatst: vr 15 okt, 2010 16:07
door AZL57
Ja is wel origineel op belgische eenden. Branden ze wel goed als remlicht? Zitten de goede lampjes erin?
Reflectortjes achter de lampjes maken van aluminium plaat. en/of Leds bijzetten dit werkt ook goed, ik heb daar ergens een bouwhandleiding hiervoor. Is van buiten niet te zien.

Geplaatst: vr 15 okt, 2010 16:51
door André Post
Ook op de in Nederland en Duitsland geleverde eenden trouwens.
Je zou kunnen meten hoeveel van de 7Volt je kwijt raakt in de bedrading en schakelaars.
Zorg voor schone kontakten en goede verbindingen.
Gebruik niet meer vermogen dan 15Watt.
De 20Watt doen de achterlichtglaasjes smelten, zijn ook iets groter.
Ik heb met leds een derde remlicht gemaakt naar aanleiding van klachten over de zichtbaarheid van de remlichten van de 18PK.
Je zou ook extra leds bij de knipperlichten kunnen plaatsen.

Geplaatst: vr 15 okt, 2010 19:14
door engbokho
Vervang de voorste knipperlichten door 6 volt led lampjes dan hou je (veel) meer stroom over voor achter. Werkt bij mijn 6 volt eend erg goed. Maak evt ook nog een extra massa kabeltje voor de lampjes achter. Alle beetjes helpen!

Geplaatst: za 16 okt, 2010 20:16
door achtpeter
Met leds kun je inderdaad Ampères besparen en dus beter uitkomen met de lage opbrengst van de dynamo. Maar ik betwijfel of je knipperlichten zonder meer door leds kunt vervangen. De clignoteurautomaat zal niet goed werken bij een te lage belasting.

Geplaatst: zo 17 okt, 2010 09:01
door engbokho
Ik heb -om dat probleem op te lossen- een lichte clignoteur automaat uit een franse 6v 2cv gebruikt (die hebben maar 1 knipperlicht). Achter heb ik wel een gewoon lampje gebruikt.

Geplaatst: zo 17 okt, 2010 14:46
door CitRoel
Bedankt voor alle reacties (ook via email :) )
De lampjes zijn wel oud maar geheel doorzichtig, de contacten zijn schoon. De remlichten zijn wél goed te zien. Ik ga nog even meten hoeveel volt we overhouden.

Het is inderdaad origineel, in de vraagbaak staat het elektrische schema en daar staat het ook zo.

Ik kreeg via email reactie en advies hoe je er makkelijk LEDjes bij kunt plaatsen, dit is een goed idee.

Zelf hebben we het idee dat het knipperlichtrelais, door dat ie thermisch schakelt, meer stroom vreet dat een modernere bijvoorbeeld van een scooter die elektrisch schakelt.

Als het aan mij ligt (licht :lol: ) dan wordt het een combinatie van extra LEDs en een ander relais. Ik moet dat met m'n vader en broer overleggen, zij zijn mede-eigenaar.

To Be Continued...