Pagina 1 van 2
bandenspanning Mabor
Geplaatst: wo 20 okt, 2010 20:49
door gelemotor
Hai,
Michelin banden hebben genoeg aan 1.4 en 1.8 bar, zeer laag normaal gesproken.
Maar wat nou als je met Mabor in de rondte rijdt, die hebben toch al behoorlijk stuggere wangen.
Wat doet dan zo'n lage banden spanning, of moeten de Mabors maar gewoon op een barretje of 2 a 2,2??
Graag uw ervaringen danwel echte kennis...
Dank u, Luc
Geplaatst: wo 20 okt, 2010 21:01
door André Post
Ik heb de Mehari op 1.6 voor en 1.8/1.9 achter.
Voor mij het beste compromis tussen comfort en weggedrag.
Nu is een Mehari lichter dan een eend of dat anders reageert weet ik niet.
Geplaatst: wo 20 okt, 2010 21:45
door dyane_maniac
ik heb bij mijn eend op mabors de bandenspanning op 1.9 voor en 2.1 achter. maar dit is redelijk hard. persoonlijk hou ik hier wel fijn. ik vind de wegligging dan het lekkerste, maar rijden over een klinkerweg is dan weer minder comfortabel, maar ik rij met name over asfalt. michelins had ik trouwens altijd op 1,7 / 1,9 voor en achter om dezelfde reden.
rij je rustig(er) en vaker over klinker weggetjes zou ik iets minder bar gebruiken. maar experimenteer hier mee en vind uit wat je zelf het fijnste vind. hoewel ik mabors niet onder een 1,6 a 1,7 bar laten komen.
bandenspanning
Geplaatst: do 21 okt, 2010 07:32
door Roadrunner
Mabor 0.2 Bar hoger dan Michelin, 1.6 voor en 2.0 Bar achter als je per sé op Mabors rond wilt rijden natuurlijk. Er gaat niets boven echte Michelin's.
Geplaatst: do 21 okt, 2010 10:37
door dyane_maniac
zolang er een dikke 60 a 70 euro verschil tussen mabor en michelin zit...
Geplaatst: do 21 okt, 2010 12:01
door André Post
Als je ze al kan kopen, vaak niet leverbaar.
Geplaatst: do 21 okt, 2010 12:36
door AZL57
Ja daar zijn ze bij michelin de laatste tijd goed in, ook het zich uit de markt prijzen. Toch vreemd dat je zoveel markt aandeel verloren laat gaan. Tenzij mabor etc ook in michelin handen is. ???
wielophanging
Geplaatst: do 21 okt, 2010 12:57
door Roadrunner
Ik zweer bij Michelin. OK ze zijn duur, maar heel goed leverbaar. Michelin banden gaan ook gewoon twee keer langer mee dan een Mabor en dan is het prijsverschil nog maar 30 euro. Michelin kost ongeveer 130 en een Mabor 50 bij de garage in de buurt. In de winter rij ik op Michelin 135 R 15 X M&S 100, dat is een echte winterband met lamelletjes en als ik extreem ga rij ik op Michelin 135 R 15 X M&S 89, dat is een grove terrein/ sneeuwband. Als het echt erg wordt heb ik ook nog een setje van deze Michelins met spikes...
Wat betreft de bandenspanning, gewoon zoveel mogelijk de spanningsadviezen van de fabrikant aan houden. Zij hebben jarenlange ervaringen en geven jaarlijks miljarden uit aan research. Zij zullen het toch wel het beste weten.
Re: wielophanging
Geplaatst: do 21 okt, 2010 13:55
door dyane_maniac
Roadrunner schreef:Ik zweer bij Michelin. OK ze zijn duur, maar heel goed leverbaar. Michelin banden gaan ook gewoon twee keer langer mee dan een Mabor en dan is het prijsverschil nog maar 30 euro. Michelin kost ongeveer 130 en een Mabor 50 bij de garage in de buurt.
waarmee dan het prijsverschil dan op 40 uitkomt. ALS je met michelins 2x zo lang kan rijden. dat is niet mijn ervaring iig. bij mij is die verhouding ongeveer 50.000 om 60.000.
Roadrunner schreef:Wat betreft de bandenspanning, gewoon zoveel mogelijk de spanningsadviezen van de fabrikant aan houden. Zij hebben jarenlange ervaringen en geven jaarlijks miljarden uit aan research. Zij zullen het toch wel het beste weten.
citroen heeft destijds echt geen miljoenen daaraan uitgegeven
Dit is gewoon mijn ervaring qua wegligging. en ik rij zeker niet rustig.
maar goed, je hebt gelijk in de zin dat een michelin de beste band is. maar naar mijn mening mabor een hele goede tweede voor een hele scherpe prijs/kwaliteit verhouding.
Geplaatst: do 21 okt, 2010 16:43
door Gerard2cv
Ik heb altijd geleerd dat de spanning is om het loopvlak vlak op de grond te laten dragen en niet voor het comfort. Dan lijk het me niet logisch om een stuggere band harder op te pompen
Geplaatst: do 21 okt, 2010 18:33
door supercees
dyane_maniac schreef:ik heb bij mijn eend op mabors de bandenspanning op 1.9 voor en 2.1 achter.
ik ook, en ik rij dagelijks goed hard over de slechtste klinkerweg van nederland. boven de 90 gaan de banden klapperen en stuiteren en gaat het sturen wat minder goed omdat ik dan de helft van de tijd geen wegcontacct heb (scheelt weer slijtage), maar met 80 gaat ut prima.
en met hogere bandenspanning rij je een stuk zuiniger en dat levert heel wat meer eurootjes op dan de fabrieksspanning aanhouden en wat kilometers meer met je banden doen.
ik kies ook niet voor michelin vanwege de prijs... zelfde geldt voor de cx, die heeft voor nu banden van het merk wanli, nooit van gehoord, maar twee nieuwe voorbanden inclusief balanseren en montage voor 120 euro gaat niet lukken met michelin's en de wegligging is perfect.
dat was met de vorige wat minder:
Geplaatst: do 21 okt, 2010 18:37
door Tom Duckpower
Mag ik er even op wijzen dat het hier gaat over welke bandenspanning het fijnste is om te rijden met Mabor en niet welke band het beste is onder een eend, of welke er (volgens sommige) per se onder moet.
Dus meer over de bandenspanning praten en minder het woord michelin laten vallen in dit topic.
Topics over welke banden onder de eend moeten zijn er al genoeg.
Ik heb mabors gehad, en deze had ik staan op 1,8-2,0 (alleen voor, achter brede velgen en banden)
Geplaatst: do 21 okt, 2010 22:25
door AK350
Onjuiste bandenspanning zal de levensduur van de band zeker beinvloeden.
Aan de voorzijde slijten de banden nog extra hard aan de zijkant omdat de wielen in de bocht meekantelen.
Achterbanden rollen enkel mee.
Naar mijn mening maakt het niet veel uit welk merk band achter licht, voor de voorband zijn zachte wangen goed voor langere levensduur.[
Geplaatst: vr 22 okt, 2010 00:29
door Punky
Vandaag naar aanleiding van dit topic mijn Mabors van de Ami eens gecontroleerd, na meer dan een half jaar. Ging voldoende lucht in en zijn topsnelheid is ook weer iets omhoog gegaan, ook stuurt het allemaal wat strakker.
Ze staan op 1.6 voor en 2.0 achter. dus 0.2 meer als voorgeschreven. Krijg nu wel iets meer trillingen door.
Geplaatst: vr 22 okt, 2010 07:48
door j b
@ supercees
volgens mij (ooit ergens meegekregen) slijten de banden juist harder als je geen wegcontact maakt. op het moment dat je contact maakt zal je band nooit de snelheid hebben van het voortbewegen (nagenoeg onmogelijk) sneller = doorslippen en langzamer is een geblokkeerd wiel.
het is allemaal minimaal maar het is er wel