Pagina 1 van 2
Accu loopt leeg
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 14:32
door Burton Martin
Ik ben bezig met het opknappen van een 2CV6 uit 1984. Ik heb de kabelboom weer aangesloten en een nieuwe accu geplaatst. Het probleem is nu dat elke keer mijn accu leegloopt (na 1 nacht). Ook geeft de voltmeter geen spanning (meter in het rood). Ik heb een ouderwetse spanningsregelaar aangesloten. Heeft het een met het ander te maken? Waardoor kan mijn accu leeglopen? Is dit een lekstroom? Wie kan mij hiermee helpen?
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 14:35
door backfire
Enige waardoor een accu leegloopt is of lekspanning of de accu is defect.
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 15:23
door André Post
Met een amperemeter alle aangesloten draden proberen.
Ook kan je zekeringen er uit halen tijdens meten.
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 15:24
door Burton Martin
Waardoor ontstaat die lekspanning dan? Mijn accu loopt niet leeg als ik de kabels van de polen haal. Aan de accu kan het dan toch niet liggen?
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 15:25
door André Post
Meten is weten.
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 15:31
door Burton Martin
Ok, is duidelijk; ik zal alles 1 voor 1 moeten nameten. Laatste vraag; mijn voltmeter blijft in het rood staan. Betekent dit dat de spanningsregelaar kapot is?
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 16:40
door Joos
Laadstroommeter blijft in het rood als de motor draait? Spanningsregelaar of alternator zou ik zeggen.
Als de accu "vol" blijft als ze niet aangekoppeld is heb je dus een lekstroom in de draadboom, in welke "tak" die zit moet je nameten met een amperemeter.
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 17:09
door Burton Martin
De laadstroommeter blijft in het rood als ik de auto op contact zet; wat er gebeurt bij een draaiende motor weet ik (nog) niet. Wanneer moet de voltmeter wat aangeven?
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 18:28
door Joos
De laadstroom blijft in het rood staan zolang de alternator niets bijlaadt:
dus als de motor niet (voldoende snel) draait. Ze heeft ook wel een 10tal seconden vertraging.
Met een gewone voltmeter kan je gewoon op de accupolen meten. Normaal staat daar iets van een 12V over, als de motor en dus de alternator draait zou er ongeveer 14,7V op moeten staan.
Geplaatst: za 15 okt, 2011 12:46
door hero
Ik heb ook het probleem dat de accu van mijn eend leeg loopt, behalve als de pluspool los maak. Hoe meet ik de draden door? Ik heb een voltmeter, wat zijn de normale waarden? Zie ik het voltage teruglopen als ik het lek heb gevonden?
Graag tips en trucs.
Geplaatst: za 15 okt, 2011 12:54
door backfire
Pluspool losmaken
1 rode draad van je mulitmeter in de 10A gaatje prikken
2 meter op ampere zetten
3 rode punt op pluspool van de accu
4 zwarte punt op de pluskabel welke je net heb los gemaakt
5 indien geen radio gemonteerd mag je niets meten
6 wel een radio dan zal het een kleine waarde zijn
7 grote waarde dan is er ergens een sluiting of iets verkeerd aangesloten
8 waardes hier posten
9 bij tekenen van rook uit de meter, dan stoppen, waarschijnlijk je meter gesmolten
Geplaatst: zo 16 okt, 2011 08:42
door Boudewijn
hero schreef:Ik heb ook het probleem dat de accu van mijn eend leeg loopt, behalve als de pluspool los maak.
Even een opmerking. Maak altijd eerst als eerste de minpool los en daarna de pluspool. Reden hiervoor is dat als je steeksleutel tijdens het losdraaien van de pluspool een metalen deel van je auto raakt, je een prachtige kortsluiting maakt. Als dit gebeurd bij het losdraaien van de minpool kan het geen kwaad. Is de minpool eenmaal los, dan kan er geen stroom meer vloeien tussen de pluspool en de koets.
backfire schreef:
9 bij tekenen van rook uit de meter, dan stoppen, waarschijnlijk je meter gesmolten
Mijn meter had een soort beveiliging voor overbelasten. Geen rook uit de meter maar de kabels er van smolten weg.
Geplaatst: ma 24 okt, 2011 20:10
door hero
Het probleem is verholpen.
Eerst de pluspool van de accu verwijderd. Toen zag ik kleine vonkjes, dus een stroomlek. Ik heb de radio losgekoppeld, en toen waren de vonkjes verdwenen. Inmiddels een andere radio gemonteerd, en tuf ik er weer rustig op los.
Geplaatst: ma 24 okt, 2011 22:28
door Erasmo
Mijn radio trekt ook altijd een ietsiepietsie stroom, waarschijnlijk om de frequentie te onthouden oid. Heb het opgelost met een knopje op de voedingsdraad.
Geplaatst: ma 24 okt, 2011 23:43
door lordmaster1
Als je je radio zoals bij mij via je contactslot laat lopen is er niks aan de hand;)