Pagina 1 van 2
2cv: veiligheid
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 18:11
door oldies
als student moet ik elke week van mijn woonplaats naar studentenstad.
is ongeveer een 100km. nu moet ik elke week met de trein en bus daar geraken. na een aantal jaar ben ik dat beu
nu zou ik een eerste auto willen kopen en mijn oog is gevallen op een 2cv. dit omwille van dat nieuwe auto's geen karakter meer hebben. op vakantie heb ik een ganse dag mogen rijden met een 2cv en dat was onbeschrijflijk. zoals hier veel op het forum staat. je stapt in met een glimlach en die staat er nog steeds als je uit stapt.
nu is mijn vraag of deze auto's wel betrouwbaar genoeg zijn op de belgische wegen op vlak van veiligheid als je wekelijks 100km op autostrade moet rijden in België?
wat is jullie mening?
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 18:18
door yoek
Wat versta je onder veiligheid? Elke week 100 km rijden met een 2cv is geen probleem als je hem netjes onderhoud.
Heb je het over veiligheid qua aanrijdingen dan is dat wat anders. Een aanrijding met een volvo of vrachtwagen is niet echt bevoorderlijk voor je gezondheid! (daarom rijdt ik in een mehari
)
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 18:24
door Rossero
Hij is ontworpen voor zandweggetjes, dus als het goed is kan hij de Belgische snelwegen aan
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 19:20
door achtpeter
Er zijn wel wat positieve verhalen in omloop over de veiligheid van Eenden een aanverwanten bij botsingen.
1. Door het lage gewicht worden ze bij een zijdelingse aanrijding vaak een flink eind opzij geduwd. Er blijft dan minder energie over voor vervorming. Zelf heb ik twee keer een opzij gezet wrak gezien; het zag er niet heel gruwelijk uit.
2. Bij een frontale aanrijding komt de techniek niet ver naar binnen en het stuur wordt soms zelfs van de bestuurder weggekanteld.
3. Met de benzinetank gebeurt zelden iets gevaarlijks.
Minder leuk: je hebt geen hoofdsteunen dus kans op een whiplash bij een aanrijding van achteren. Misschien kun je eendenstoelen uit Duitsland (met hoofdsteun) te pakken krijgen. Er zijn ook wel BX- en AX-stoelen in Eenden gebouwd.
Pas verder op met het inbouwen van houten vloertjes, vlonders en rekken. Ze reduceren het beetje kreukelzone dat je achterin hebt, tot nul. Als een spaanplaat van 18 mm naar voren wordt gedrukt, riskeer je een dwarslaesie.
Geplaatst: zo 24 okt, 2010 23:40
door marcopr
Een eenden liefhebber wil niets anders rijden.
Degenen die er nix van snappen beginnen gelijk over veiligheid te zeuren. Meestal familie of partners of vrienden of andere opel/toyota adepten.
Dus rij veilig, koop een echt grote SUV.
Rij fijn, rijdt eend. Veel hangt af van je eigen verkeersinzicht.
(lees voor eendenliefhebbers in België wonen gewoon maar Geitenliefhebbers. Hier in NL is dat toch meer een stigma op medelanders van Noord-afrikaanse origine)
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 07:00
door Gerard2cv
Achtpeter,maak je over die rugleuningen geen zorgen.Die bezorgen je geen wiplach maar buigen netjes achterover.
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 11:19
door Captain Krimson
Ik heb jaren lang met veel genoegen met mijn eend de nederlandse snelwegen bereden (zo'n slordige 40 a 50 000 km per jaar). Zorg dat het onderhoud wordt bijgehouden, dan is het geen probleem.
veel plezier!
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 11:24
door 013
Als je er eentje wil, kopen en gaan. Ervaar zelf eens hoe het is om daar te rijden. Denk dat je meer moet denken of het onderhoud wel iets voor je is?
En over de veiligheid, bestaat er een auto waar je levend uit komt als je frontaal botst?
Zat liever met de eend op de snelweg in België dan met een suzuki alto.
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 12:08
door Rossero
Ben eigenlijk wel benieuwd of je had verwacht dat mensen op dit forun je zouden afraden een eend te gaan rijden
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 12:25
door Gerard2cv
Oke,er staat een eend stil voor de kruising met vader en 2 kinderen achterin.Komt een vrachtauto vol met 20m3 zand en knalt tegen de eend.
Aan jullie het resultaat. (het is echt gebeurt met een klant van me)
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 12:40
door Bjorn
wil onze Belgische vrienden niet voor de kop stoten, .. maar als je het over veilig rijden hebt kun je Belgie volgens mij sowieso beter mijden.. De snelwegen daar zijn echt van het niveau Oostblok in de jaren 70..
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 13:01
door Charly
Bjorn schreef:wil onze Belgische vrienden niet voor de kop stoten, .. maar als je het over veilig rijden hebt kun je Belgie volgens mij sowieso beter mijden.. De snelwegen daar zijn echt van het niveau Oostblok in de jaren 70..
Klopt
Afgelopen jaar met de eend naar Parijs geweest, en tussen Hazeldonk en Lille zat er bijna geen vlak stukje asfalt tussen de gaten....
Idem de weg van Luik naar Luxemburg, afgelopen zomer stuiterde de vouwwagen alle kanten uit, reden voor mij om Belgie op de terugweg te mijden.
Maar, hoe veilig het is om eend te rijden op de snelweg ligt aan jezelf. Ik rijd dagelijk eend/Dyane, zowel binnenwegen als snelwegen, en als je je maar een beetje aanpast aan de rest van het verkeer is er geen centje pijn. De meeste ongelukken gebeuren in ieder geval niet op de snelweg.
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 18:48
door oldies
bedankt voor de reacties.
had niet verwacht dat jullie me dat gingen af raden:)
het gaat me meer over het feit dat de auto niet van 0-100 gaat in 3sec
niet dat ik dat van mijn auto verwacht want dan zou ik zeker aan het verkeerde adres zijn maar het is niet zo veilig lijkt me om 70 op de autostrade te gaan rijden ookal mag je dat daar. gewoon 1 kopen en zien hoe het gaat.
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 18:59
door Captain Krimson
je kunt met de eend prima kruisen op de snelweg. Houd er wel rekening mee dat je bij tegenwind soms niet door de "boeggolf" van de vrachtwagen die je wil inhalen heen komt. Met tegenwind ben je soms tot de rechterstrook veroordeeld. 70 op de autobaan met de eend heb ik meegemaakt met tegenwind, maar toen had ik er een caravan achter hangen, da's dus af te raden voor woon-werk verkeer.
Wat die vrachtwagen met zand betreft, dan zit je in een eend niet veel onveiliger dan in een andere auto. Als je de achterbankzitters buiten beschouwing laat (ik neem niet aan dat je met drieen of meer onderweg zult zijn) heb je best nog wat kreukel zone achter je.
Als je echt optimale veiligheid zoekt dan kan ik een grote dure nieuwe volvo suv aanraden. Ten slotte is alles relatief.
Geplaatst: ma 25 okt, 2010 21:53
door Punky
Ik denk dat je je andere zaken moet afvragen. Een eend is niet bepaald goedkoop meer en heeft meer onderhoud nodig dan een gemiddelde Suzuki Alto of Fiat Panda, die ook zeker veel minder kost. Verder parkeer je je eend in een studentenstad. Wat dat dan mogen zijn. Een eend is vandalisme en diefstalgevoeliger.
Velen hier zullen commentaar hebben op mijn post, maar zoek je een betrouwbare studentenwagen, dan moet je je afvragen of je wel voor een eend moet gaan. Charme kost tegenwoordig geld.
Dus bezint eer ge begint! Ga je voor de charme en je kunt de kosten en de rest van het bovenstaande behappen, dan heb je een leuke daily driver aan een eend.
Groeten
Punky die ook vaak 100km per week rijdt in een Ami, maar ook erg tevreden is over zijn Peugeot 206.