Pagina 1 van 1

Bosch 'super 4' bougies WR78G

Geplaatst: wo 27 okt, 2010 19:02
door evea
Heeft er iemand ervaring met gebruik van Bosch 'super 4' bougies WR78G in een 2cv?

Volgens de ECAS website zijn dit de 'high performance' bougies voor de 2CV. Ik heb een setje gekocht. Als ik ze echter vergelijk met de Bosch W5AC en/or de Equem 755X die ik voorheen gebruikt heb, valt het me op dat de centrale electrode van de 'super 4' aanmerkelijk verder uitsteekt (en dus verder de cylinder in gaat). Het herinnert me aan slechte ervaringen met een Champion bougie (L86c) waarmee ik ooit een heetgelopen blok gehad heb.

Ben benieuwd naar jullie reakties. Of ben ik de 'guinee pig' voor deze bougies?

Geplaatst: wo 27 okt, 2010 20:33
door Punky
Welkom op het forum. Ik ben benieuwd naar je ervaring.

Geplaatst: do 28 okt, 2010 06:52
door Gerard2cv
Deze bougies zijn duidelijk ook niet door Citroën voorgeschreven en ook die L86C Moet de L85 zijn.
De Equem 755 is gewijzigd in de C62

Geplaatst: do 28 okt, 2010 07:49
door Nicky
Ik heb ze er tijdens de eerste helft van de Touareg Trail in gehad, dus kan moeilijk zeggen of ze heter werden dan normaal.
Ze passen er gewoon in, maar ik heb wel een visa motor.
Hier heeft iemand zijn ervaringen neergezet: http://www.kulsdom.be/welke_bougie.htm

Afbeelding

bougies

Geplaatst: za 30 okt, 2010 15:21
door Le Patron
In de Visa steken ze niet zover uit, die veranderen we zelfs nog wel eens om dieper te laten komen.

Voor de 2cv heb je bv NGK B6HS die wordt voorgeschreven door NGK.
Maar neem je de BP6HS dan heb je met uitspringende isolator neus, maar wel dezelfde warmtegraad.

Sommigen gebruiken in de winter B6HS en in de zomer BP6HS.

Valeo schrijft een bougie voor die overeenkomt met de BP6HS.
Die gebruiken wij altijd het hele jaar door.

Deze Bosch komt qua uitsteken overeen met de Valeo. Van Valeo gebruike we al jaren ook de meer elektrode bougie, maar dan met een busje om van lange naar korte schacht te veranderen.

Bosch "super 4" WR78G

Geplaatst: zo 31 okt, 2010 09:07
door evea
Beste allemaal,

dank voor de reakties.

Ik heb het experiment gewaagd en deze Bosch bougies erin gezet (in plaats van de NGK's B6HS die er al zo'n 9000km in zaten). Het viel me meteen op dat de auto vlotter startte (vooral met warme motor). ook moest ik het stationair toerental behoorlijk omlaag halen. Tijdens een 150 km rit viel het me op dat de motor bij lage toerentallen rustiger loopt en meer acceleratiekracht heeft. Ook lijkt 'ie wat koeler te blijven (niet irrelevant op een gemiddelde Maleise middag met zo'n 38 graden ...). Ik ben van plan ze er na nog een of twee ritten weer uit te halen en te inspecteren, net zoals op een belgisch traction forum beschreven is http://www.kulsdom.be/welke_bougie.htm. Verdere ervaringen zal ik weer op het forum plaatsen.

Tropische Citroen groeten
Arnout-Jan

Geplaatst: di 2 nov, 2010 12:36
door Kulio
Zijn in de 602 cc motoren bougies met een hoge, een gemiddelde of een lage warmtegraad nodig? Is het zo dat de warmtegraad bepalend is voor de bedrijfstemperatuur van de motor?

Geplaatst: di 2 nov, 2010 14:23
door achtpeter
Andersom: De bedrijfstemperatuur en nog een aantal eigenschappen van de motor bepalen de keuze voor een warmtegraad van de bougie. Een bougie die te koud blijft zal snel vervuilen, een te hete bougie gaat kapot en kan zelfs andere onderdelen in de verbrandingsruimte beschadigen.

Geplaatst: di 2 nov, 2010 20:23
door Peter v G
Een te warme bougie kan zelfs een gat in de zuiger branden, nog wel eens gezien bij een 49cc tweetakt bromfiets.

Geplaatst: ma 8 nov, 2010 14:37
door Kulio
Loopt de zuiger tegen de Bosch 'super 4' bougies WR78G aan als je hem niet "inkort" met een ring zoals beschreven is op de aangehaalde Belgische website? Of past de langere bougie gewoon in een 602 motor?

Bosch Super 4 WR78G

Geplaatst: di 28 dec, 2010 18:39
door evea
beste allemaal,

tot nu toe nog steeds probleemloos functioneren van mijn 2CV6 met de genoemde Bosch 'super 4' bougies. Inmiddels al zo'n 500 tropische km's.

De WR78G bougies die ik via ECAS gekocht heb, hebben trouwens een korte schacht in tegenstelling tot de WR78 (lange schacht) beschreven op de Belgische traction site. Voor de WR78G is geen tussenring noodzakelijk. Ze gaan er gewoon in.

Groeten
Arnout-Jan

Geplaatst: wo 29 dec, 2010 07:36
door Kulio
Bedankt Arnout-Jan.

Ik ben bij een Bosch garage geweest, maar de mensen daar wisten van niets. Ze konden ook niets in hun computer vinden. Ze kwamen wel met de lange schacht super bougie aan. Ik ga het nu nog eens proberen.