Motor is vastgelopen! (Dyane)

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Wandels
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 29 okt, 2010 10:25
Locatie: België

Motor is vastgelopen! (Dyane)

Bericht door Wandels » vr 29 okt, 2010 10:38

Hallo!

Mijn eerste post op dit forum. Ik zal er maar meteen bijzeggen dat ik een leek ben in motor/auto - techniek.

Heb een Citroën Dyane weten te bemachtigen.
Deze staat echter al 15 jaar stil. Woensdag met een vriend, die in zijn weekends bij een garage werkt, hem eens proberen starten.

Volgende dingen hebben we gecontroleerd: motorolie, toevoer benzine, choke, bougies, luchtfilter. Dit zag er allemaal goed uit.

Eerst eens proberen starten met batterij van andere auto, want batterij van de Dyane is er helemaal aan. Hij kreeg blijkbaar te weinig vermogen aangezien de startmotor maar op een laag pitje draaide.

Ook enkele malen geprobeerd via de slinger, zonder succes echter.

Hierna zijn we er een powerbooster gaan bijhalen. Dit klonk al heel wat beter. Je hoorde dat de motor bijna op gang begon te komen.
Plots na een 4de keer proberen ging dit echter niet meer en kon je zelf niet meer met de slinger draaien. Er is dus iets vastgelopen. :cry:

De garagist waarbij mijn vriend werkt zei mij dat hij dit ook al eens heeft gehad bij een 2cv en dat hij dit opgelost heeft door heel wat kruipolie in de cilinder te spuiten.


Iemand hier met een gelijkaardige ervaring? Ik zou graag een tweede mening hebben.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 29 okt, 2010 10:53

Niet meer proberen te starten, mogelijk heb je al meer gesloopt dan je eigenlijk zou willen. Ik vermoed dat er vuil in je cilinders is gekomen (dit kan roest zijn van het spruitstuk) en dat daardoor de zuiger vast zit in de cilinder. Enige manier om het goed te doen is de koppen demonteren en kijken wat de schade is. Vermoedelijk dat je door deze actie een kras in je zuiger/cilinder hebt veroorzaakt en de zaak daardoor nu echt kapot is.
Voor het vervolg. Blokjes die al zolang stil staan eerst even de koppen eraf om er zeker van te zijn dat alles schoon is van binnen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 29 okt, 2010 11:31

Ben t met Punky eens, na lange stilstand eerst alles loshalen!

suc6 met de operatie!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 29 okt, 2010 12:37

Wat je nog kan proberen is het volgende: bougies eruit, met perslucht (of fietspomp) even de cylinders schoonblazen daarna een flink wat kruipolie en/of gewone motorolie erin spuiten. Probeer de motor nu achteruit te draaien mbv een schroevendraaier oid op het vliegwiel. Desnoods als de boel vastzit met een flinke klap. Als je een hele slag achteruit kan maken dan kan je het weer vooruit proberen. desnoods ga je een paar keer heen en weer.
Bougies er weer in en dan proberen te starten (giet ff wat benzine in de carburateur) Succes!
(openmaken kan altijd nog)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 29 okt, 2010 13:36

engbokho schreef:(openmaken kan altijd nog)
Als alles kapot is??? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » vr 29 okt, 2010 13:56

Als het blok een stukje slag kan maken kun je dit doen. NADAT je hebt gekeken of er geen grof vuil in zit! (door bougiegat met een goede lamp)

Kan best zijn dat het blokje wat vliegroest in de cilinders heeft van het stilstaan, de zuiger gaat dan net niet over die (verdikte) rand heen. Scheut diesel er in, laten staan, idd vliegwiel terugdraaien voor extra slag en weer vooruit (of een keer starten als je dapper bent.. Als ie dan gaat heb je wel links en rechts een straal diesel tegen de muur. Bougiegaten dus even afdekken met een lap oid.)

Ondanks dat je al aardig kunt zien hoeveel vuil er in je cilinder zit, blijft dit wel een beetje een gokmethode. Kan ook best iets slopen zo..
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 29 okt, 2010 15:07

Hier nog een foto uit een ander topic uit het forum:

Afbeelding

Bij lange stilstand kan zich veel roest in het spruitstuk ophopen dat bij een start poging via de kleppen in de motor terecht komt.

Aan jouw verhaal te horen zul je eerst eens de cilinder koppen moeten verwijderen om de staat / schade aan het blok te bekijken.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Wandels
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 29 okt, 2010 10:25
Locatie: België

Bericht door Wandels » di 2 nov, 2010 20:42

Toch even een risico genomen ( :oops: ) en kruipolie in de cilinders gespoten. Dan even hele toer teruggedraaid aan vliegwiel en dan terug met slinger gedraaid en ging vlot. Draait nu vlotter dan voorheen!

Hierna de Dyane in gang proberen slepen. Bij snelheid van ongeveer 30 koppeling gelost in tweede. Maar we kregen hem niet aan de praat.

Carburateur dan maar even gedemonteerd. Deze zag er nog heel goed uit, geen verstoppingen ofzo.

Dan nog even geprobeerd met startkabels maar startmotor wou het nu niet meer doen :cry:
Het groen led'je op het dashboard deed het ook niet meer.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5243
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 2 nov, 2010 20:47

nee de zooi zit niet in je carburateur maar in het spruitstuk en waarschijnlijk ook in je cylinders nu....
Groen ledje op dashbord???
diverse Citroens, wat anders.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 2 nov, 2010 20:54

mocht het blok beschadigd zijn kan je twee dingen doen: reviseren (kost tijd en geld) of een ander blok kopen, ben je voor 150 euro klaar...

maar eerst deze maar eens zien te starten, succes.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5243
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 2 nov, 2010 23:06

ander blok moet je ook openen anders heb je daar het zelfde probleem....
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 2 nov, 2010 23:10

tsja... :roll:

als je zegt dat ie nu vlotter draait dan voorheen kan het ook zo zijn dat je bedoeld dat ie nu minder compressie heeft???

ik zou toch echt eerst de koppen er af gehaald hebben. maar goed. eerst maar eens kleppen en puntjes stellen, benzinepomp checken of bypassen en dan nog eens proberen en eigenlijk de compressie meten als je daar de middelen voor hebt. een blok lopend krijgen moet niet zo moeilijk zijn, maar ik hoop dat compressie ed (nu) nog goed zijn. anders heb je wellicht een lopend blok wat voor geen meter rijdt
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 414
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » wo 3 nov, 2010 10:42

Dit is geen aardig antwoord,...............

Als iets al 15 jaar stilstaat en je gaat het trachten aan het lopen te krijgen en eigenlijk wil je er geen cent aan uitgeven.

Dan ben je gewoon aan het slopen en interesseer een 2cv je totaal niet!

En die vriend die in een garage werkt? Waarschijnlijk doet hij de administratie ofzo??

Just my 2 cents.

Zoals ik al aangaf,.... geen aardig antwoord.

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

geen aardig antwoord

Bericht door Roadrunner » wo 3 nov, 2010 11:38

Het antwoord van Peter is inderdaad niet aardig, maar Hij heeft wel gelijk. Zoals voor heel veel zaken op en aan een 2CV of afgeleide A-type geldt:
Eerst op het forum kijken. Dus niet eerst naar de Kl**e helpen en dan om vergeefse hulp gaan vragen.

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » wo 3 nov, 2010 17:13

De waarheid is vaak hard.... Maar zoals ze hier zeggen, van achteren kijk je een koe in de kont! Beschouw het als een leermoment :-)
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Plaats reactie