verschil oliekoeler visa -> 2cv6

Alles over visa-conversies.
Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » vr 29 dec, 2006 22:38

Sorry dat ik zo laat reageer, maar de tijden waarop ik mijn dagelijks brood moet vergaren liggen de laatste tijd nogal rottig.

Zelf dacht ik dat als de gaten in de bevestigingsplaatjes (van het koelblok) buiten / achter de koeler zelf zitten, het niet uitmaakt. Zolang ze maar recht onder het bevestingsnokje zitten op het blok.
Maar blijkbaar zit het verschil dan toch in de pijpjes van onderen.

Ik ga van het weekend dan ook maar de vijl zetten in het motorblok en het onderste plaatje v/d koeler :) Ook ga ik de anti-lekrubbertjes halveren, zodat het hele zwikje net wat verder het blok in gaat.

@ Robin: Sorry dat ik mijn vraag nogal kort door de bocht aan je stelde hoor. Het was zéker niet mijn bedoeling dat jij jouw auto zou moeten gaan demonteren hiervoor :oops: Maar mocht je ooit in de gelegenheid zijn om eens te kijken hiernaar, geneer je dan niet om je bevindingen even te posten hier. Bedankt in ieder geval voor de tip om via die site van cats te mailen, als ik de wanhoop nabij ben zal ik hier zeker aan denken.

Ter vergelijk heb ik vandaag op een 2cv motorblok een oliekoeler, koelvin & dynamo gemonteerd.
De ruimte tussen koeler en poeli is 5 mm (recht van boven gezien) De achterste rand van het wieltje v/d dynamo ligt gelijk met de voorkant van het koelblok.
En dit is altijd goed gegaan dus...

Verder op het lichtend pad, en hopelijk op het goede spoor

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » za 30 dec, 2006 11:37

ik heb dit ook nooit zo begrepen hoor. zo vlug ben ik niet op mijn eend getrapt. :lol:

Misschien dat ik van de zomer heel mijn 2cv opensmijt en terug inorde zet. als mijn kever dan af is dan ken ik eventjes met die rondrijden.

zie dat je niet teveel wegneemt he.
robin

willem dijkstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 52
Lid geworden op: do 9 mar, 2006 12:33

Bericht door willem dijkstra » do 11 okt, 2007 10:25

backfire schreef:Is ook niet erg Robin, zal niet van je verwachten dat je de eend gaat demonteren, belangrijkste is dat je meedenkt, waarvoor dank.
Omdat ik toch aan het prutsen ben met een blok , en mijn vorige 644 Visa blok lekker heet werd op de snelweg heb ik toch maar een beetje ingelezen op eendmeel.
Een 644 schijnt een kleinere oliekoeler te hebben als een 630 en een 2cv6.
Door de bochten in de toevoerbuizen van een 2cv 6 koeler voorzichtig een beetje uit te buigen moet ie samen met een 2cv6 koeltunnel ook op een VISA 644 passen met als resultaat meer oliekoeling.
Daar ga ik maar es mee prutsen.

Martin Igelmann
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 6 jul, 2005 13:32
Locatie: Hildesheim, Germany

2cv6 oil cooler on VISA engine

Bericht door Martin Igelmann » ma 8 jun, 2009 11:07

Hi all,
in order use a 2cv6 oil cooler I have use a compression fitting (= Schneidringverschraubung) to lengthen the tubes.
Afbeelding
The tubes vo the 2cv6 cooler are too short for the VISA engine. Therefore I have cut the tubes approx. 15 -20 mm underneath the cooling mesh.
Double check before you cut!!!
Afbeelding
Then I have inserted on each tube a 10 mm compression fitting. This leads to an elongation of the tubes of approx. 10 mm and you can mount a 2CV6 oil cooler without tension on the VISA engine.

The result:
Afbeelding
Best wishes
Martin

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 8 jun, 2009 17:41

Nice job, so you also cut out the cooling hous.

Martin Igelmann
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 6 jul, 2005 13:32
Locatie: Hildesheim, Germany

Bericht door Martin Igelmann » di 9 jun, 2009 14:17

Nice job, so you also cut out the cooling hous.
Hi backfire,
thanks!

Yes, I had to cut a wider opening into the housing.

One thing that I don't understand about the VISA engines:
At first I had a V06/665 installed. This engine became very hot. Therefore I had installed this bigger oil cooler.
Now I am driving the V06/630 with higher compression, with its sharper camshaft with more power and the engine stays cooler :roll:

The guy from whom I have bought my adapter kit told me, that the 630 engine stay cool but after the experience the the 665 I could not believe until now.

Are there news about the aftermarket VISA Pistons that http://www.autobouwservice.nl/tuning.html
has annouced?

My engine swap:
http://www.flickr.com/photos/21218792@N00/sets/886384/

Martin

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 14 mei, 2010 18:05

Snotverd*** !! Ik had dus uit dit topic begrepen dat op een A06/630 blokje dezelfde oliekoeler zat als op een 2cv6. Dus ik voor mijn ombouw een 630 huis gepakt. Maar het kreng past voor geen meter. Heb nu gaten uitgevijld, buisjes klein beetje gebogen, maar het past nog niet!

Hoe hebben jullie je oliekoeler nu precies aangepast dat 't zaakje wél past? k zal later nog ff foto's maken!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 14 mei, 2010 23:40

Welke gaten uitgevijld? Van de koelplaat moet je aan de bovenkant +/- 1cm weghalen. Leg de visa koeler op de 2cv koeler en zorg dat de onderkant van de buisjes gelijk liggen. Dan zie je hoeveel je van de koelbeplating ongeveer weg moet halen.

Verder zitten de 2 boutgaten van de 2cv koeler lager dan die van de visa. Ik heb daarvoor 2 alu plaatjes gemaakt om de afstand te overbruggen. Aan de bovenzijde zitten de plaatjes vast met de orginele bout en aan de onderkant heb ik per kant een los boutje en moertje gebruikt.

Ik had daar foto's van, maar ik zie ze niet staan op de visa site.

Gevonden 8)
Afbeelding

Plaats reactie