Project Z - restauratie van een 2CV Spécial 1977
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Het chassis is zwart en er begint structuur te ontstaan. Eerlijk gezegd was ik het overzicht
even kwijt, maar het chassis vraagt erom logisch opgebouwd te worden. De veerpotten,
batteurs en nog een paar losse delen hangen in een laag RX5 te drogen.
Zodra ik de assen klaar heb, kan de echte opbouw beginnen. Daarna rest eigenlijk alleen
nog maar het opknappen van de koets....
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
even kwijt, maar het chassis vraagt erom logisch opgebouwd te worden. De veerpotten,
batteurs en nog een paar losse delen hangen in een laag RX5 te drogen.
Zodra ik de assen klaar heb, kan de echte opbouw beginnen. Daarna rest eigenlijk alleen
nog maar het opknappen van de koets....
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
De koets moet nog heel even wachten tot ik daar aan toe kom. Er is nog genoeg te doen om
het chassis rollend te krijgen. Zo heb ik de tank nu schoongemaakt. Die glimt zelfs, vooral
aan de onderkant, want op de bovenkant zat, vooral aan de kant van de vulopening wat
lichte roest.
Na het schoonboenen van de metalen tank besefte ik pas dat ik een brandstofreservoir
van slechts 20 liter in handen hield in plaats van de plastieken variant van 25 liter. Dat
is wellicht niet zo toekomstbestendig, zeker niet op wat langere ritten, maar ik zal het er
toch mee doen.
De vlotter ziet er - uiteraard - gebruikt uit, maar schijnt te werken. Die krijgt na een test
nog een kleine opknapbeurt om teruggeplaatst te worden. Verder zijn de batteurs en
veerpotten nu zwart, dankzij RX10.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
het chassis rollend te krijgen. Zo heb ik de tank nu schoongemaakt. Die glimt zelfs, vooral
aan de onderkant, want op de bovenkant zat, vooral aan de kant van de vulopening wat
lichte roest.
Na het schoonboenen van de metalen tank besefte ik pas dat ik een brandstofreservoir
van slechts 20 liter in handen hield in plaats van de plastieken variant van 25 liter. Dat
is wellicht niet zo toekomstbestendig, zeker niet op wat langere ritten, maar ik zal het er
toch mee doen.
De vlotter ziet er - uiteraard - gebruikt uit, maar schijnt te werken. Die krijgt na een test
nog een kleine opknapbeurt om teruggeplaatst te worden. Verder zijn de batteurs en
veerpotten nu zwart, dankzij RX10.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Jij mag aan de RX10 voelen.dyane_maniac schreef:ziet er goed uit
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Ik kan haast niet wachten om het chassis op te bouwen. Toch moeten er eerst nog een
heleboel dingen door mijn handen. De batteurs, veerpotten en de handremsteun zijn
gelakt. Ook de tankvlotter is schoon, nadat ik die met Fertan heb ontroest.
De benzinetank is van binnen schoon en van buiten gelakt.
De veerpotten liggen klaar voor montage. Uit de achterste draagarmen heb ik de
lagerschalen getikt. Komborstelen van de draagarmen levert vervolgens bijna
maagdelijk metaal op.
En dan vallen de lasnaden op. Bij een van de twee draagarmen heeft de desbetreffende
lasser in Levallois blijkbaar een ochtendhumeur gehad. Of het was vrijdagmiddag en
het weekend stond voor de deur.
Na het afbramen van die maffe lasnaden heb ik de draagarmen in de RX5 gezet.
Ze hangen te drogen.
De afgelakte veerpotten zijn met nieuwe rvs-centreerbussen op het chassis gemonteerd.
Dat duurde helaas langer dan ik hoopte, omdat ik moeite had de binnenste moeren van
de centreerbussen goed uitgelijnd te krijgen.
De opbouw van het chassis is begonnen...!
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Groet van
Jesper
heleboel dingen door mijn handen. De batteurs, veerpotten en de handremsteun zijn
gelakt. Ook de tankvlotter is schoon, nadat ik die met Fertan heb ontroest.
De benzinetank is van binnen schoon en van buiten gelakt.
De veerpotten liggen klaar voor montage. Uit de achterste draagarmen heb ik de
lagerschalen getikt. Komborstelen van de draagarmen levert vervolgens bijna
maagdelijk metaal op.
En dan vallen de lasnaden op. Bij een van de twee draagarmen heeft de desbetreffende
lasser in Levallois blijkbaar een ochtendhumeur gehad. Of het was vrijdagmiddag en
het weekend stond voor de deur.
Na het afbramen van die maffe lasnaden heb ik de draagarmen in de RX5 gezet.
Ze hangen te drogen.
De afgelakte veerpotten zijn met nieuwe rvs-centreerbussen op het chassis gemonteerd.
Dat duurde helaas langer dan ik hoopte, omdat ik moeite had de binnenste moeren van
de centreerbussen goed uitgelijnd te krijgen.
De opbouw van het chassis is begonnen...!
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
dat beroerde laswerk van de draagarmen is mij ook al meermaals opgevallen - ik had de neiging dit af te slijpen en er een fatsoenlijke las overheen te leggen, maar met die "beroerde lassen" heeft de auto het altijd uitgehouden, dus heb ik het maar zo gelaten en de armen in de Hammerite gezet.
BARE METAL CAR
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
De lagerschalen waren inderdaad te ver heen. Je zag en voelde de ingesleten
lagerafdrukken. Op de achteras heb ik ze daarom ook maar alle vier vervangen.
Op de vooras hoef ik alleen maar de buitenste twee te vervangen. De binnenste
lagerschalen zien er nog goed uit.
De trekogen zijn geheel nieuw. De oude waren door de kartelmessen goed ingesleten.
Ze gingen er redelijk makkelijk af, eerlijk gezegd. En alles zit bij de montage goed in het vet.
Groet van
Jesper
lagerafdrukken. Op de achteras heb ik ze daarom ook maar alle vier vervangen.
Op de vooras hoef ik alleen maar de buitenste twee te vervangen. De binnenste
lagerschalen zien er nog goed uit.
De trekogen zijn geheel nieuw. De oude waren door de kartelmessen goed ingesleten.
Ze gingen er redelijk makkelijk af, eerlijk gezegd. En alles zit bij de montage goed in het vet.
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Bij het demonteren van de Eend in januari zijn alle moeren, bouten en aanverwante
artikelen van het oude chassis verdeeld over meerdere dozen, kratten en bakjes. Het
moment was aangebroken orde in die ongeorganiseerde chaos te scheppen. Resultaat is
dat ik nog een kort boodschappenlijstje had (4 traversebouten, 2 kartelmessen, 6 leidingklemmen).
En ach, als je dan toch in de loods bent, kan je net zo goed nog wat nuttig werk verrichten,
zoals het schilderen van de draagarmen
.
De achteras heeft nieuwe draagarmlagers gekregen. Dus zitten er ook nieuwe lagerschalen
in de draagarmen. Tot m'n oksels zat ik in het lithiumvet. Die draagarmlagers willen
tenslotte goed ingevet zijn. En dan het kopervet niet te vergeten: de traversebouten
zitten ook goed in het kopervet.
De achteras vervolgens monteren voelde als ware vooruitgang.
(Omdat Phoenix de Acadiane even wat aandacht vraagt -
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13361&highlight= -
kom ik deze week waarschijnlijk niet toe aan de zdz...).
Groet van
Jesper
artikelen van het oude chassis verdeeld over meerdere dozen, kratten en bakjes. Het
moment was aangebroken orde in die ongeorganiseerde chaos te scheppen. Resultaat is
dat ik nog een kort boodschappenlijstje had (4 traversebouten, 2 kartelmessen, 6 leidingklemmen).
En ach, als je dan toch in de loods bent, kan je net zo goed nog wat nuttig werk verrichten,
zoals het schilderen van de draagarmen
.
De achteras heeft nieuwe draagarmlagers gekregen. Dus zitten er ook nieuwe lagerschalen
in de draagarmen. Tot m'n oksels zat ik in het lithiumvet. Die draagarmlagers willen
tenslotte goed ingevet zijn. En dan het kopervet niet te vergeten: de traversebouten
zitten ook goed in het kopervet.
De achteras vervolgens monteren voelde als ware vooruitgang.
(Omdat Phoenix de Acadiane even wat aandacht vraagt -
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13361&highlight= -
kom ik deze week waarschijnlijk niet toe aan de zdz...).
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
De voorasbuis en de bijbehorende draagarmen zaten me vanonder het nieuwe chassis al
een tijdje aan te kijken. Of ik ze even onder handen wilde nemen. Na het doen van de
achteras en de dito draagarmen probeerde ik die klus nu juist nog even uit te stellen.
Na het schoonmaken met komborstel en esoterische oliën valt mij op dat ik twee verschillende
draagarmen heb. Verder niet getreurd; ze zijn inmiddels mooi zwart dankzij de combinatie RX5 en RX10.
En vervolgens heb ik in een vlaag van enthousiasme de stuuras uit elkaar gehaald.
Naar mijn gevoel zit er net te veel speling in de overgang tussen rondsel en tandreep.
[En omdat Phoenix de Acadiane (zie: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13361&highlight=)
wat aandacht nodig heeft, moet het zdz'tje even wachten...]
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
een tijdje aan te kijken. Of ik ze even onder handen wilde nemen. Na het doen van de
achteras en de dito draagarmen probeerde ik die klus nu juist nog even uit te stellen.
Na het schoonmaken met komborstel en esoterische oliën valt mij op dat ik twee verschillende
draagarmen heb. Verder niet getreurd; ze zijn inmiddels mooi zwart dankzij de combinatie RX5 en RX10.
En vervolgens heb ik in een vlaag van enthousiasme de stuuras uit elkaar gehaald.
Naar mijn gevoel zit er net te veel speling in de overgang tussen rondsel en tandreep.
[En omdat Phoenix de Acadiane (zie: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13361&highlight=)
wat aandacht nodig heeft, moet het zdz'tje even wachten...]
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Bijna twee maanden heb ik geen tijd besteed aan de restauratie. Phoenix de Acadiane
vroeg na de Franse nationale om aandacht (zie: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=133 ... c&start=15).
Die rijdt nu weer vrolijk rond en dus kan ik weer tijd besteden aan het zdz/tje.
Waar was ik ook alweer gebleven? Oh ja, het rollend maken van het chassis. Bij het
monteren van de remleidingen in de achterasbuis schoot een moer van de
remleidingbevestiging los. Die moest dus even worden vastgelast. Met wat gepriegel
waren de leidingen gemonteerd en zit er ook een nieuw verdeeldriehoekje op de as
gemonteerd.
De achteras is nu met nieuwe draagarmlagers en rvs-remleidingen klaar op het
monteren van de remmen op de ankerplaten na.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
vroeg na de Franse nationale om aandacht (zie: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=133 ... c&start=15).
Die rijdt nu weer vrolijk rond en dus kan ik weer tijd besteden aan het zdz/tje.
Waar was ik ook alweer gebleven? Oh ja, het rollend maken van het chassis. Bij het
monteren van de remleidingen in de achterasbuis schoot een moer van de
remleidingbevestiging los. Die moest dus even worden vastgelast. Met wat gepriegel
waren de leidingen gemonteerd en zit er ook een nieuw verdeeldriehoekje op de as
gemonteerd.
De achteras is nu met nieuwe draagarmlagers en rvs-remleidingen klaar op het
monteren van de remmen op de ankerplaten na.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Laatst gewijzigd door Jesper op do 7 aug, 2014 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
De achteras verkeert in de afbouwfase, de voorasbuis nog in de demontagefase...
De voorasbuis is vakkundig gedemonteerd door Hilke (dankdankdank), die dat voor
het eerst, maar uiterst succescol deed! Mijn vermoeden werd bevestigd, toen alles uit
elkaar lag: het stuurrondsel is met een versleten lager aan vervanging toe. En zo ook
het glijlager van de tandreep: dat is nogal ingesleten. Goed dus dat alles op volgorde
uit elkaar ligt!
Op de achteras zijn de schokbrekers gemonteerd; de trekstangen zijn bevestigd. De
achteras heeft nu ook remmen. Dat kan in een later stadium van pas komen.
De remtrommels gaan erop, zodra ik daar nieuwe wiellagers in gemonteerd heb.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
De voorasbuis is vakkundig gedemonteerd door Hilke (dankdankdank), die dat voor
het eerst, maar uiterst succescol deed! Mijn vermoeden werd bevestigd, toen alles uit
elkaar lag: het stuurrondsel is met een versleten lager aan vervanging toe. En zo ook
het glijlager van de tandreep: dat is nogal ingesleten. Goed dus dat alles op volgorde
uit elkaar ligt!
Op de achteras zijn de schokbrekers gemonteerd; de trekstangen zijn bevestigd. De
achteras heeft nu ook remmen. Dat kan in een later stadium van pas komen.
De remtrommels gaan erop, zodra ik daar nieuwe wiellagers in gemonteerd heb.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)