Te hoge laadspanning door dikkere bedrading?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Te hoge laadspanning door dikkere bedrading?
Hoi allen. Ik heb volledige nieuwe dikkere bedrading. Mijn oude dynamo laadde niet meer bij en ik heb die vervangen voor een nieuwe. Ook de stroomregelaar is vervangen voor een nieuwe electronische. Nu laadt de dynamo weer goed bij, zo goed dat de voltmeter opklimt naar tegen het rode gebied. Volgens mij hoort die meter in het midden begrenst te zijn en niet tegen het rode aan. Ik meet dan ook meer dan 15,.. bij gas geven. Bij stationair toerental loopt de meter terug naar de 14,7 laadspanning. Ik heb hier en daar al iets gelezen en meer mensen schijnen hier last mee te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat het aan de nieuwe dynamo ligt en ook heb ik meerdere mechanische stroomregelaars getest met de zelfde uit komst. Is het toch een verkeerde dynamo en moet hij teruggestuurd worden naar BCC of langs gaan bij BCC . Het is een merkloze dynamo van 61 euro. Eerste 2cv dynamo die je tegen komt op de site. Of is het die dikkere bedrading die voor problemen zorgt. Normale standaard bedrading heeft bij in gebruik ongeveer 20 tot 30% spanningsverlies. Met dikkere bedrading voorkom ik dit, maar heb ik dan ook automatisch meer laadspanning en kan dit kwaad en/of kan ik dit door bijv een truukje oplossen?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
zeer waarschijnlijk is de overgang van de massa van dynamo naar blok vuil.
Dynamo demonteren en de raakvlakken met een klein staalborsteltje op de dremel schoonmaken.
Als je een voltmeter hebt kan je dit vooraf testen door de meter op een 2V bereik te zetten en de pennen op de min van de accu en de massa van de dynamo te zetten.
Gr Rob
Dynamo demonteren en de raakvlakken met een klein staalborsteltje op de dremel schoonmaken.
Als je een voltmeter hebt kan je dit vooraf testen door de meter op een 2V bereik te zetten en de pennen op de min van de accu en de massa van de dynamo te zetten.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Ok maar wat moet ik dan meten? Dynamo gedemonteerd en aansluiting op dynamo steunen zijn schoongemaakt. Daar is de massa goed. Maar ik weet niet wat ik daar kan meten. Ik ben nog een leek op dat gebied.RobM schreef:zeer waarschijnlijk is de overgang van de massa van dynamo naar blok vuil.
Dynamo demonteren en de raakvlakken met een klein staalborsteltje op de dremel schoonmaken.
Als je een voltmeter hebt kan je dit vooraf testen door de meter op een 2V bereik te zetten en de pennen op de min van de accu en de massa van de dynamo te zetten.
Gr Rob
Nou ik zie toch paar dingen die niet helemaal kloppen.
Als je 15 volt meet is inderdaad niet goed.
Met draaiende motor flinke toeren, zonder verlichting mag je14,4volt meten op de accu.
Niet meer.
Als je verlichting aanzet, dat vraagt vermogen, zakt je spanning.
Dikke bedrading kan op geen enkele manier kwaad.
Het spannings verlies wat jij aangeeft, dat heb ik nog niet eerder gezien, mar je verliest wel wat inderdaad her en der.
Door de overgangs weerstand naar de massa, zou je spanning kunnen verliezen! maar dan zakt het! en stijgt het niet.
Normaal gesproken, spannings regelaar kapot. Heb je nieuwe electronische geporbeerd??
Dynamo zou normaal niet moeten kunnen. Maar die chinese dingen doen wel raar heb ik gezien. Heb je geen oude dynaomo liggen nog?
Als je 15 volt meet is inderdaad niet goed.
Met draaiende motor flinke toeren, zonder verlichting mag je14,4volt meten op de accu.
Niet meer.
Als je verlichting aanzet, dat vraagt vermogen, zakt je spanning.
Dikke bedrading kan op geen enkele manier kwaad.
Het spannings verlies wat jij aangeeft, dat heb ik nog niet eerder gezien, mar je verliest wel wat inderdaad her en der.
Door de overgangs weerstand naar de massa, zou je spanning kunnen verliezen! maar dan zakt het! en stijgt het niet.
Normaal gesproken, spannings regelaar kapot. Heb je nieuwe electronische geporbeerd??
Dynamo zou normaal niet moeten kunnen. Maar die chinese dingen doen wel raar heb ik gezien. Heb je geen oude dynaomo liggen nog?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Volgens mij lees je mijn berichten niet helemaal. En mijn oude dynamo ga ik wel een keer schoonmaken of reviseren als mij dat beter uitkomt. Nu heb ik dus een nieuwe om te kunnen rijden, maar waarschijnlijk te slechte kwaliteit. Vanmiddag ga ik bij kennissen langs om eend en ander eens goed te bekijken met een eend kenner.