2CV6 - Moeizame start met hoop rook
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 13 nov, 2012 19:51
- Locatie: Zutphen
- Contacteer:
2CV6 - Moeizame start met hoop rook
Hoi allemaal,
Vraag, heb een 2CV6 met zo'n 90k ervaring.
Blokje loopt goed, snel en soepel voorzien van grote sproeiers, Powertube, 123, y-pijp, nieuwe bougies, oliefilter, oliekoeler, kleppen gesteld, gereviseerde vulpijp met goede onderdruk etc etc.
Wordt altijd flink mee doorgereden, maar wel wanneer die op temperatuur is uiteraard.
Nooit problemen met starten en de afgelopen 40 000km in 3 jaar nooit last gehad van olieverbruik of iets dergelijks.
Nu heb ik de laatste tijd het voorval dat wanneer ik de auto start na een hele nacht of na een aantal dagen stilstaan dat die wel meteen aanslaat... dan loopt die eventjes, niet heel soepel, beetje bokkerig zoals altijd met korte start, dan geef ik wat gas bij.. vervolgens een enorme walm blauwe rook verbrande olie en staat de hele straat blauw en daarna loopt die supernetjes en heb ik nog steeds nauwelijks olieverbruik. Wanneer ik op de snelweg gas los laat ook geen pluim of olielucht, dus zuigerveren lijken in orde.
Nu dacht ik in eerste instantie aan mijn schraapveer, dat de olie terug loopt de cilinders in en dat dat wordt verbrand met de start, maar dit lijkt mij niet het geval aangezien hij eerst eventjes normaal loopt zonder te roken. Wanneer ik met gas bij wat toeren opbouw dan begint de ellende pas, dus wanneer de oliepomp op druk lijkt te komen... heeft iemand een idee wat dan de boosdoener kan zijn?
Wanneer ik de auto na een aantal uur start lijkt er niks aan de hand maar na een nacht of een aantal dagen komt dit dus voor, de auto staat gewoon recht geparkeerd, er loopt ergens dus olie m'n cilinders in denk ik.
Kan er gewoon mee rijden, maar beetje genant is 't wel met starten.
Iemand een idee?
Vraag, heb een 2CV6 met zo'n 90k ervaring.
Blokje loopt goed, snel en soepel voorzien van grote sproeiers, Powertube, 123, y-pijp, nieuwe bougies, oliefilter, oliekoeler, kleppen gesteld, gereviseerde vulpijp met goede onderdruk etc etc.
Wordt altijd flink mee doorgereden, maar wel wanneer die op temperatuur is uiteraard.
Nooit problemen met starten en de afgelopen 40 000km in 3 jaar nooit last gehad van olieverbruik of iets dergelijks.
Nu heb ik de laatste tijd het voorval dat wanneer ik de auto start na een hele nacht of na een aantal dagen stilstaan dat die wel meteen aanslaat... dan loopt die eventjes, niet heel soepel, beetje bokkerig zoals altijd met korte start, dan geef ik wat gas bij.. vervolgens een enorme walm blauwe rook verbrande olie en staat de hele straat blauw en daarna loopt die supernetjes en heb ik nog steeds nauwelijks olieverbruik. Wanneer ik op de snelweg gas los laat ook geen pluim of olielucht, dus zuigerveren lijken in orde.
Nu dacht ik in eerste instantie aan mijn schraapveer, dat de olie terug loopt de cilinders in en dat dat wordt verbrand met de start, maar dit lijkt mij niet het geval aangezien hij eerst eventjes normaal loopt zonder te roken. Wanneer ik met gas bij wat toeren opbouw dan begint de ellende pas, dus wanneer de oliepomp op druk lijkt te komen... heeft iemand een idee wat dan de boosdoener kan zijn?
Wanneer ik de auto na een aantal uur start lijkt er niks aan de hand maar na een nacht of een aantal dagen komt dit dus voor, de auto staat gewoon recht geparkeerd, er loopt ergens dus olie m'n cilinders in denk ik.
Kan er gewoon mee rijden, maar beetje genant is 't wel met starten.
Iemand een idee?
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
-
- Beginner
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 13 nov, 2012 19:51
- Locatie: Zutphen
- Contacteer:
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
"Wanneer ik op de snelweg gas los laat ook geen pluim of olielucht, dus zuigerveren lijken in orde. "
Dit zegt niks over de zuigerveren, als hij zou pluimen bij gas los en daarna weer gas geven, dan zouden het je klepseals kunnen zijn.
Wat ik raar vind is dat ie bij de koude start wat bokkerig loopt, terwijl je een 123 hebt, dit zou met 123 niet meer zo moeten zijn (is mijn ervaring).
Niet teveel olie in het carter?
Lijkt er toch op dat er wat olie in een cilinder terecht komt, kun je dat ook uitsluiten door de auto wat scheef te parkeren zodat je 1 cilinder uitsluit? En dan later de auto andersom scheef parkeren!?
Wat 2cvmaarten zegt, eerst de juiste diagnose stellen, niet lukraak de boel uit elkaar sleutelen. Is er al een compressietest gedaan?
Dit zegt niks over de zuigerveren, als hij zou pluimen bij gas los en daarna weer gas geven, dan zouden het je klepseals kunnen zijn.
Wat ik raar vind is dat ie bij de koude start wat bokkerig loopt, terwijl je een 123 hebt, dit zou met 123 niet meer zo moeten zijn (is mijn ervaring).
Niet teveel olie in het carter?
Lijkt er toch op dat er wat olie in een cilinder terecht komt, kun je dat ook uitsluiten door de auto wat scheef te parkeren zodat je 1 cilinder uitsluit? En dan later de auto andersom scheef parkeren!?
Wat 2cvmaarten zegt, eerst de juiste diagnose stellen, niet lukraak de boel uit elkaar sleutelen. Is er al een compressietest gedaan?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
na montage van mijn 123 liep in het begin ook niet lekker bij de start. Naderhand kwam ik erachter dat een van bougiestekkers niet goed klemde. Nadat ie even had gelopen werd de bougie natuurlijk warm en daardoor iets dikker en de stekker klemde weer goed. De rest van de dag geen problemen meer..
diverse Citroens, wat anders.