2CV6 - Moeizame start met hoop rook

Plaats reactie
Jerome2CV6
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 nov, 2012 19:51
Locatie: Zutphen
Contacteer:

2CV6 - Moeizame start met hoop rook

Bericht door Jerome2CV6 » vr 25 dec, 2015 16:27

Hoi allemaal,

Vraag, heb een 2CV6 met zo'n 90k ervaring.
Blokje loopt goed, snel en soepel voorzien van grote sproeiers, Powertube, 123, y-pijp, nieuwe bougies, oliefilter, oliekoeler, kleppen gesteld, gereviseerde vulpijp met goede onderdruk etc etc.
Wordt altijd flink mee doorgereden, maar wel wanneer die op temperatuur is uiteraard.

Nooit problemen met starten en de afgelopen 40 000km in 3 jaar nooit last gehad van olieverbruik of iets dergelijks.

Nu heb ik de laatste tijd het voorval dat wanneer ik de auto start na een hele nacht of na een aantal dagen stilstaan dat die wel meteen aanslaat... dan loopt die eventjes, niet heel soepel, beetje bokkerig zoals altijd met korte start, dan geef ik wat gas bij.. vervolgens een enorme walm blauwe rook verbrande olie en staat de hele straat blauw en daarna loopt die supernetjes en heb ik nog steeds nauwelijks olieverbruik. Wanneer ik op de snelweg gas los laat ook geen pluim of olielucht, dus zuigerveren lijken in orde.

Nu dacht ik in eerste instantie aan mijn schraapveer, dat de olie terug loopt de cilinders in en dat dat wordt verbrand met de start, maar dit lijkt mij niet het geval aangezien hij eerst eventjes normaal loopt zonder te roken. Wanneer ik met gas bij wat toeren opbouw dan begint de ellende pas, dus wanneer de oliepomp op druk lijkt te komen... heeft iemand een idee wat dan de boosdoener kan zijn?

Wanneer ik de auto na een aantal uur start lijkt er niks aan de hand maar na een nacht of een aantal dagen komt dit dus voor, de auto staat gewoon recht geparkeerd, er loopt ergens dus olie m'n cilinders in denk ik.

Kan er gewoon mee rijden, maar beetje genant is 't wel met starten.
:lol:

Iemand een idee?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3033
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 25 dec, 2015 22:21

Lekkende klepseals?

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » za 26 dec, 2015 13:11

al eens een compressietest gedaan?
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4987
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 26 dec, 2015 22:27

mijne had ook een rook probleem maar ook niet elke keer? Nadat ik op dikkere olie was over gegaan was het weg net als de lekkages die er soms waren.
diverse Citroens, wat anders.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 510
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » za 26 dec, 2015 23:09

meestal lekke klep seals inderdaad.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Jerome2CV6
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 nov, 2012 19:51
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Jerome2CV6 » ma 28 dec, 2015 10:12

Ah top thanks! Ga die maar eens vervangen voordat ik m'n hele blok uit elkaar ga trekken! :lol:

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 28 dec, 2015 15:34

Ik zou eerst zorgen dat je zeker weet wat het is voordat je ook maar iets gaat vervangen. Dus eerst even goed diagnose stellen.
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 28 dec, 2015 17:09

"Wanneer ik op de snelweg gas los laat ook geen pluim of olielucht, dus zuigerveren lijken in orde. "

Dit zegt niks over de zuigerveren, als hij zou pluimen bij gas los en daarna weer gas geven, dan zouden het je klepseals kunnen zijn.
Wat ik raar vind is dat ie bij de koude start wat bokkerig loopt, terwijl je een 123 hebt, dit zou met 123 niet meer zo moeten zijn (is mijn ervaring).
Niet teveel olie in het carter?
Lijkt er toch op dat er wat olie in een cilinder terecht komt, kun je dat ook uitsluiten door de auto wat scheef te parkeren zodat je 1 cilinder uitsluit? En dan later de auto andersom scheef parkeren!?

Wat 2cvmaarten zegt, eerst de juiste diagnose stellen, niet lukraak de boel uit elkaar sleutelen. Is er al een compressietest gedaan?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 28 dec, 2015 18:21

Naast de compressietest is het wel handig om de onderdruk te meten. Dus kijken of de olievulpijp zijn werk wel goed doet. En dan juist bij de koude start.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4987
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 28 dec, 2015 18:46

na montage van mijn 123 liep in het begin ook niet lekker bij de start. Naderhand kwam ik erachter dat een van bougiestekkers niet goed klemde. Nadat ie even had gelopen werd de bougie natuurlijk warm en daardoor iets dikker en de stekker klemde weer goed. De rest van de dag geen problemen meer..
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 29 dec, 2015 18:08

Wat voor merk olie gebruik je?
Welke viscositeit?

Plaats reactie