Zeer groot onderhoud aan Rode Eend
-
- Heavy user
- Berichten: 3027
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Zeer groot onderhoud aan Rode Eend
Al ongeveer 20 jaar heb ik een Vallelunga Rouge Eend uit de jaren 80.
Nadat de laatste APK niet meer lukte wegens roest aan het chassis is zij in een loods komen te staan waar zij een aantal jaren verbleef (ca. 5 jaar). Nadat de loods verkocht moest worden is zij achter in de tuin komen te staan tussen twee schuren in, wel met een goede hoes er overheen. Daar heeft ze ook een jaar of 5 gestaan.
Toen Rob naar een winterprojectje zocht heb ik gereageerd omdat hij alleen maar verstand heeft van Rode Eenden en deze Eend wel wat aandacht kon gebruiken.
Na wat heen en weer mailen en bellen werd afgesproken dat Rob de Eend uit elkaar zou halen en dan zou worden bekeken hoe we verder zouden.
Dus begin december de kar uit de stalling gehaald en ging de eend op transport:
Inmiddels heeft Rob de Eend uit elkaar gesloopt en blijkt het mogelijk om het chassis te lassen.
Het motorblok heb ik weer opgehaald en ga ik zelf weer draaiend maken.
Helaas heb ik op het moment een kleine handicap aan mijn been en kan ik niet zo goed lopen maar ik ga kijken wat ik kan doen.
Nadat de laatste APK niet meer lukte wegens roest aan het chassis is zij in een loods komen te staan waar zij een aantal jaren verbleef (ca. 5 jaar). Nadat de loods verkocht moest worden is zij achter in de tuin komen te staan tussen twee schuren in, wel met een goede hoes er overheen. Daar heeft ze ook een jaar of 5 gestaan.
Toen Rob naar een winterprojectje zocht heb ik gereageerd omdat hij alleen maar verstand heeft van Rode Eenden en deze Eend wel wat aandacht kon gebruiken.
Na wat heen en weer mailen en bellen werd afgesproken dat Rob de Eend uit elkaar zou halen en dan zou worden bekeken hoe we verder zouden.
Dus begin december de kar uit de stalling gehaald en ging de eend op transport:
Inmiddels heeft Rob de Eend uit elkaar gesloopt en blijkt het mogelijk om het chassis te lassen.
Het motorblok heb ik weer opgehaald en ga ik zelf weer draaiend maken.
Helaas heb ik op het moment een kleine handicap aan mijn been en kan ik niet zo goed lopen maar ik ga kijken wat ik kan doen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Die wordt natuurlijk gewoon mee gespoten.
En inderdaad, de kleur is al bekend.
Eend is gedemonteerd tot en met het onderstel. Er gaat groot laswerk plaatsvinden aan chassis en koets. Dat doet duckknutsel dan weer. En wel komende week. Ik heb de remmen dan gedaan, en de assen nagekeken. Als het chassis klaar is bouw ik de boel weer op.
De motor wordt in de tussentijd door thijs zelf gedaan.
Moeten we toch een eind komen in vier maanden
Gr Rob
En inderdaad, de kleur is al bekend.
Eend is gedemonteerd tot en met het onderstel. Er gaat groot laswerk plaatsvinden aan chassis en koets. Dat doet duckknutsel dan weer. En wel komende week. Ik heb de remmen dan gedaan, en de assen nagekeken. Als het chassis klaar is bouw ik de boel weer op.
De motor wordt in de tussentijd door thijs zelf gedaan.
Moeten we toch een eind komen in vier maanden
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
- Metdefranseslag
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: wo 6 nov, 2013 22:06
- Locatie: coevorden
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
u kent de plaatjes, maar het blijft leuk
pers voor zeer vastzittende remcylindertjes
had nogal een poosje buiten gestaan, dan is het demonteren wel een hele uitdaging.
Morgen eens kijken hoe ver het chassis al af is. Dan nog 1 draagarmlager vervangen en de remleiding monteren en kan de boel weer in elkaar.
De deuren maar eens voor de dag halen...
Gr Rob
pers voor zeer vastzittende remcylindertjes
had nogal een poosje buiten gestaan, dan is het demonteren wel een hele uitdaging.
Morgen eens kijken hoe ver het chassis al af is. Dan nog 1 draagarmlager vervangen en de remleiding monteren en kan de boel weer in elkaar.
De deuren maar eens voor de dag halen...
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
nou, het chassis valt reuze tegen. Er moeten zelfs delen van de interne versteviging vervangen worden. Wát een lasklus.
maar het komt allemaal weer goed; vanaf komend weekend weer monteren. Alles ligt nagekeken en gangbaar gemaakt op het chassis te wachten. Als de spullen dan nog terug zijn van de straler gaat het natuurlijk hard.
Even een vraag, staat ook al op de markt: heeft iemand nog een paar van die revisiesetjes voor buitenspiegels liggen? En dan de ouderwetse; met alleen een kartonnetje en een rubber randje. Die spiegeltjes in de nieuwe setjes vervormen na monteren en geven dan vervorming in het beeld.
Gr Rob
maar het komt allemaal weer goed; vanaf komend weekend weer monteren. Alles ligt nagekeken en gangbaar gemaakt op het chassis te wachten. Als de spullen dan nog terug zijn van de straler gaat het natuurlijk hard.
Even een vraag, staat ook al op de markt: heeft iemand nog een paar van die revisiesetjes voor buitenspiegels liggen? En dan de ouderwetse; met alleen een kartonnetje en een rubber randje. Die spiegeltjes in de nieuwe setjes vervormen na monteren en geven dan vervorming in het beeld.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
http://www.retrospecparts.com/citroen-p ... 5-438.htmlThijs schreef:Die spiegelrenovatiesetjes verkoopt een Engelsman vaak op meetings.
Deze man heeft ook een website. Retrospec heet zijn toko.
Hij is ook de enige die spiegelarmpjes voor de Dyane, rechter zijde verkoopt.
-
- Heavy user
- Berichten: 3027
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Ja, een nieuw chassis was misschien beter geweest maar op het eerste gezicht zag het er nog wel redelijk uit.
Nu kan ik er weer een paar jaartjes tegenaan (en meteen sparen voor een verzinkt chassis ).
Het blok heb ik inmiddels op de slachtbank en gesplitst.
Eigenlijk was ik van plan de motor alleen wat op te frissen maar bij demontage heb ik toch maar besloten om de motor compleet te reviseren.
De nokkenas blijkt nog in perfecte conditie en de krukas ook.
Het lijkt er op dat dit blok niet heel veel kilometers heeft gedraaid.
Inmiddels heb ik het carter schoongespoten bij de wasstraat.
Eén cilinderkop heb ik inmiddels voorzien van nieuwe klepseals en de kleppen lichtjes ingeslepen.
De zuiger is voorzien van nieuwe zuigerveren.
Nu moet de andere cilinder nog maar ik krijg even de kop niet van de cilinder gescheiden.... (tips??)
In de setjes motorafdichtingen met het gele kartonnetje er achter zitten 4 klepseals. Vroeger zaten er 4 van die plastieken in (in 2 maten). Nu zitten er 2 witte en 2 groene in.
De groene zijn veel soepeler en voorzien van een mooi verende krans voor de afdichting.
Nu ben ik zo eigenwijs geweest om voor beide kleppen de groene soepeler seals te gebruiken. Zou dit kwaad kunnen? (Ja, ik heb 2 setjes...)
Vanavond ga ik de andere kop bewerken.
Vanmiddag heb ik ook nog een origineel rood dakje gescoord voor weinig.
Deze is nog helemaal heel en rood, zoals het origineel hoort te zijn.
Nu ben ik nog op zoek naar bekleding....
Nu kan ik er weer een paar jaartjes tegenaan (en meteen sparen voor een verzinkt chassis ).
Het blok heb ik inmiddels op de slachtbank en gesplitst.
Eigenlijk was ik van plan de motor alleen wat op te frissen maar bij demontage heb ik toch maar besloten om de motor compleet te reviseren.
De nokkenas blijkt nog in perfecte conditie en de krukas ook.
Het lijkt er op dat dit blok niet heel veel kilometers heeft gedraaid.
Inmiddels heb ik het carter schoongespoten bij de wasstraat.
Eén cilinderkop heb ik inmiddels voorzien van nieuwe klepseals en de kleppen lichtjes ingeslepen.
De zuiger is voorzien van nieuwe zuigerveren.
Nu moet de andere cilinder nog maar ik krijg even de kop niet van de cilinder gescheiden.... (tips??)
In de setjes motorafdichtingen met het gele kartonnetje er achter zitten 4 klepseals. Vroeger zaten er 4 van die plastieken in (in 2 maten). Nu zitten er 2 witte en 2 groene in.
De groene zijn veel soepeler en voorzien van een mooi verende krans voor de afdichting.
Nu ben ik zo eigenwijs geweest om voor beide kleppen de groene soepeler seals te gebruiken. Zou dit kwaad kunnen? (Ja, ik heb 2 setjes...)
Vanavond ga ik de andere kop bewerken.
Vanmiddag heb ik ook nog een origineel rood dakje gescoord voor weinig.
Deze is nog helemaal heel en rood, zoals het origineel hoort te zijn.
Nu ben ik nog op zoek naar bekleding....
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
zit er niet zo'n plaatje opgeschroefd wat de kop met de cilinder verbind? die zit dan met een paar parkertjes vastThijs schreef: Nu moet de andere cilinder nog maar ik krijg even de kop niet van de cilinder gescheiden.... (tips??)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction