2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Startproblemen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1234
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Za 30 Sep, 2017 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

of er zit ergens een slecht kontakt in de voeding vand e 123:

even aparte draad van de plus van de accu naar de plus van de 123.
als je start op het lampje van de 123 kijken. als die aan blijft 9knippert erg snel, maar lijkt aan) dan is die niet verdacht.

Gr Rob
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maarten v R
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 4-10-2013
Berichten: 23
Woonplaats: Spijkenisse

BerichtGeplaatst: Za 30 Sep, 2017 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Probleem is gevonden:

Bij Leen APK in Gouda is de 123 ontsteking getest, de 123 ontsteking bleek kapot. Mooi is dat je daar ook een nieuwe kunt kopen.

Vandaag of morgen bouw ik de nieuwe 123 ontsteking in, ik laat jullie nog weten of alles weer naar behoren werkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 10-3-2003
Berichten: 1258
Woonplaats: Omgeving Rotjeknor...

BerichtGeplaatst: Za 30 Sep, 2017 19:32    Onderwerp: Re: Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven Reageer met quote

Maarten v R schreef:
2CV6 met 123 ontsteking startprobleem.

Feiten:

1, motor ging steeds slechter draaien, sloeg alleen af bij lage toerentallen
2, motor start slecht maar slaat weer af (alsof het contact wordt uitgezet)
3, ploft op de uitlaat zo nu en dan (na langer doorstarten)

Genomen maatregelen

1, Benzine filter in de carburateur vervangen
2, Alle sproeiers in de carburateur schoon gemaakt met perslucht
3, Benzinepomp vervangen (had ik nog liggen)
4, Vlotternaald vervangen (had ik nog liggen) en vlotterhoogte afgesteld
4, 123 ontsteking opnieuw afgesteld
5, Bougies vervangen
6, Contactslot doorgemeten, functioneert naar behoren
7, Klepspelling gecontroleerd (staat goed)

Resultaat

Geen resultaat, start soms maar slaat na kort lopen af alsof het contact wordt uitgezet

Vraag is wat kan de oorzaak zijn: Bobine, Spanningsregelaar of 123 ontsteking? Hoe de diagnose te trekken van het probleem


Gelukkig heb je nu heeeeel veeeeel controle uitgevoerd en dingen gechecked.
De 123 kan inderdaad dus ook gewoon kapot.

Fijn dat je het gevonden hebt!
_________________
Echte mannen eten geen honing maar kauwen bijen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Maarten v R
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 4-10-2013
Berichten: 23
Woonplaats: Spijkenisse

BerichtGeplaatst: Za 30 Sep, 2017 20:40    Onderwerp: Re: Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven Reageer met quote

deusjevo schreef:
Maarten v R schreef:
2CV6 met 123 ontsteking startprobleem.

Feiten:

1, motor ging steeds slechter draaien, sloeg alleen af bij lage toerentallen
2, motor start slecht maar slaat weer af (alsof het contact wordt uitgezet)
3, ploft op de uitlaat zo nu en dan (na langer doorstarten)

Genomen maatregelen

1, Benzine filter in de carburateur vervangen
2, Alle sproeiers in de carburateur schoon gemaakt met perslucht
3, Benzinepomp vervangen (had ik nog liggen)
4, Vlotternaald vervangen (had ik nog liggen) en vlotterhoogte afgesteld
4, 123 ontsteking opnieuw afgesteld
5, Bougies vervangen
6, Contactslot doorgemeten, functioneert naar behoren
7, Klepspelling gecontroleerd (staat goed)

Resultaat

Geen resultaat, start soms maar slaat na kort lopen af alsof het contact wordt uitgezet

Vraag is wat kan de oorzaak zijn: Bobine, Spanningsregelaar of 123 ontsteking? Hoe de diagnose te trekken van het probleem


Gelukkig heb je nu heeeeel veeeeel controle uitgevoerd en dingen gechecked.
De 123 kan inderdaad dus ook gewoon kapot.

Fijn dat je het gevonden hebt!



Ja, blijkbaar zat er in mijn eend volgens Leen APK (die je fantastisch helpt) een van de eerste gemaakte 123 ontstekingen in.

Na het open schroeven bleek dat de transistor 9940 los in het huis lag (echt kapot dus).

De oorzaak waarom zo'n ding kapot is gegaan is vooralsnog onbekend, kan zijn veroudering, maar ook te hoge temperatuur waarbij de transistor los gekomen is van de print. Ik zal dus de accuspanning en de spanningsregelaar direct na installatie van de nieuwe 123 ontsteking nog wat metingen verrichten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maarten v R
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 4-10-2013
Berichten: 23
Woonplaats: Spijkenisse

BerichtGeplaatst: Zo 1 Okt, 2017 19:01    Onderwerp: Re: Startproblemen 2cv6, wie kan me advies geven Reageer met quote

Maarten v R schreef:
deusjevo schreef:
Maarten v R schreef:
2CV6 met 123 ontsteking startprobleem.

Feiten:

1, motor ging steeds slechter draaien, sloeg alleen af bij lage toerentallen
2, motor start slecht maar slaat weer af (alsof het contact wordt uitgezet)
3, ploft op de uitlaat zo nu en dan (na langer doorstarten)

Genomen maatregelen

1, Benzine filter in de carburateur vervangen
2, Alle sproeiers in de carburateur schoon gemaakt met perslucht
3, Benzinepomp vervangen (had ik nog liggen)
4, Vlotternaald vervangen (had ik nog liggen) en vlotterhoogte afgesteld
4, 123 ontsteking opnieuw afgesteld
5, Bougies vervangen
6, Contactslot doorgemeten, functioneert naar behoren
7, Klepspelling gecontroleerd (staat goed)

Resultaat

Geen resultaat, start soms maar slaat na kort lopen af alsof het contact wordt uitgezet

Vraag is wat kan de oorzaak zijn: Bobine, Spanningsregelaar of 123 ontsteking? Hoe de diagnose te trekken van het probleem


Gelukkig heb je nu heeeeel veeeeel controle uitgevoerd en dingen gechecked.
De 123 kan inderdaad dus ook gewoon kapot.

Fijn dat je het gevonden hebt!



Ja, blijkbaar zat er in mijn eend volgens Leen APK (die je fantastisch helpt) een van de eerste gemaakte 123 ontstekingen in.

Na het open schroeven bleek dat de transistor 9940 los in het huis lag (echt kapot dus).

De oorzaak waarom zo'n ding kapot is gegaan is vooralsnog onbekend, kan zijn veroudering, maar ook te hoge temperatuur waarbij de transistor los gekomen is van de print. Ik zal dus de accuspanning en de spanningsregelaar direct na installatie van de nieuwe 123 ontsteking nog wat metingen verrichten


Resultaat (van de metingen) na installatie van de nieuwe 123 ontsteking:

1, Auto start bij de eerste klik / poging en draait zeer regelmatig
2, Meting van de spanning op de accu: 13,07 Volt (motor uit)
3, Meting van de spanning op de accu: 13,40 Volt (stationair draaien/licht uit / onbelast)
4, Meting van de spanning op de accu: 13,00 Volt (station draaien / groot licht aan / belast)
5, Meting van de spanning op de accu: 14,50 Volt (bij ca. 300o rpm / licht uit / onbelast)
6, Meting van de spanning op de accu: 14,80 Volt (bij ca. 300o rpm / groot licht aan / belast)
7, Meting van de spanning op de bobine: 14,75 Volt bij ca. 3000 rmp / licht uit / onbelast)
8, Meting van de spanning op de bobine: 14,40 Volt bij ca. 3000 rmp / groot licht aan / belast)

De gemeten waarden lijken redelijk overeenkomstig de gegevens die ik ter beschikking heb (Vraagbaak, Haynes manual en de Installation Manual 123 Ignition).

In de Installation manual van de 123 ontsteking staat beschreven dat de operation voltage moet liggen tussen de 4 en de 18 Volt.

Voorlopige conclusie
Het lijkt dat de oorzaak van het defect raken van de oude 123 ontsteking ligt in veroudering en niet door een te hoge spanning.

Natuurlijk zijn reacties welkom, bij deze wil ik iedereen bedanken voor de medewerking.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 4-1-2007
Berichten: 501
Woonplaats: Overpelt, BelgiŽ

BerichtGeplaatst: Ma 9 Okt, 2017 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

Oude 123 niet in de kliko werpen.
Deze kan je naar 123 opsturen voor 50 euro krijg je dan een nieuwe printplaat
_________________
Dyane 6 1969
Ami 6 1967
http://www.timvs.be
http://flickr.com/photos/vansamang/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 7-9-2010
Berichten: 1234
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Ma 9 Okt, 2017 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, en dan is ie weer als nieuw.

Gr Rob
_________________
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maarten v R
Beginner
Beginner


Geregistreerd op: 4-10-2013
Berichten: 23
Woonplaats: Spijkenisse

BerichtGeplaatst: Za 14 Okt, 2017 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

TimVS schreef:
Oude 123 niet in de kliko werpen.
Deze kan je naar 123 opsturen voor 50 euro krijg je dan een nieuwe printplaat


Dat had ik eerder moeten weten, ik denk dat veel mensen dat niet weten. Zag naderhand ook dat er 123 ontstekingen verkrijgbaar zijn met een bluetooth koppeling.

Overigens mijn eend start en rijdt weer prima Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 4-1-2007
Berichten: 501
Woonplaats: Overpelt, BelgiŽ

BerichtGeplaatst: Ma 16 Okt, 2017 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

De speciale 123 zijn allemaal leuk en aardig, maar de standaard blijft het beste werken. Die curve is geoptimaliseerd. verschillende tuners zijn afsgestapt van de tune/evo
_________________
Dyane 6 1969
Ami 6 1967
http://www.timvs.be
http://flickr.com/photos/vansamang/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Startproblemen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group