ontsteking

Plaats reactie
Benjamin1975
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 jun, 2018 07:46
Locatie: heppen

ontsteking

Bericht door Benjamin1975 » zo 10 jun, 2018 07:54

Ik heb een jaar geleden een nieuwe Dyna bobijn geinstalleerd op mijn 2CV, echter na een jaar heeft die het al begeven.... Heb er nog een gewone ontsteking op staan, men vertelde me dat dit met een electronische ontsteking beter zou zijn. Bij Le Patron raden ze me hun eigen le patron electronische ontsteking aan, iemand daar ervaringen mee? Welke bobijn zouden jullie aanbevelen om erbij te instaleren? De Dyna was geen succes...

Dirk D
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 67
Lid geworden op: di 2 mar, 2010 20:46
Locatie: Delfgauw ZH

Bericht door Dirk D » zo 10 jun, 2018 11:09

Ik heb sinds een maand een accel bobine op de versnellingsbak van mijn Acadiane. Dit icm een 123 ontsteking en een Visablok. Bobine komt bij le patron vandaan.
Bevalt prima.

Ik hoop dat dit voor een lange tijd werkt. De originele bobines gaven altijd ellende zeker bij warm weer en lange ritten. Dat is op vakantie niet fijn.
Ak350 1969
Acadiane 1981
Acadiane 1987 (in restauratie)
2cv6 1983

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2260
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 10 jun, 2018 11:29

Ik heb in alle rijdende auto's de Dynatec bobine met de DGnition ontsteking.
Dit werkt al jaren prima, ook met grote hitte.en lange ritten.
Op de snelweg rijd ik regelmatig 150km achter elkaar plankgas met LPG en dan na een pauze van een kwartiertje start hij gewoon weer als een zonnetje.
(en dan weer 150km plankgas terug....)

Aan de zwarte 'originele' bobines ga ik geen geld meer uitgeven en ook aan de zogenaamde droge imitaties niet.. .. Weggegooid geld....

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 724
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Voorburg

Bericht door Kulio » zo 10 jun, 2018 14:33

De bobine wordt te heet als de puntjes te krap staan. Dan loopt er te lang stroom door de bobine. Met een elektronische ontsteking wordt dat probleem opgelost.

Toen ik 10 jaar geleden een 123 ontsteking installeerde heb ik meteen een nieuwe Dyna bobine geïnstalleerd en nooit meer een ontstekingsprobleem gehad. Volgens mij maakt het niet veel uit welke bobine je neemt, als hij maar niet te warm wordt.
Geen injectie
Geen elektronica
Geen turbo
Geen problemen

verkuilm
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 338
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 10 jun, 2018 21:25

Je het gekke is, rijd al tig jaar met dat 2cv spul. Eigenlijk nooit kapotte bobine gehad.
Vaker aan gewtijfeld, maar uit eindelijk was het wat anders.
Met een electronische ontsteking kan de bobine niet te heet worden.
Met contact punten had je dat probleem wel als jeje contact aan liet.
Deed ie het mooi niet meer. Maar was een truck de stekkertje omdraaien.

Neem aan dat je nog terug kan met die bbobine? Ander wel slecht, zo snel defect.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1617
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 11:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 11 jun, 2018 09:56

Thijs schreef:Ik heb in alle rijdende auto's de Dynatec bobine met de DGnition ontsteking.
Dit werkt al jaren prima, ook met grote hitte.en lange ritten.
Op de snelweg rijd ik regelmatig 150km achter elkaar plankgas met LPG en dan na een pauze van een kwartiertje start hij gewoon weer als een zonnetje.
(en dan weer 150km plankgas terug....)

Aan de zwarte 'originele' bobines ga ik geen geld meer uitgeven en ook aan de zogenaamde droge imitaties niet.. .. Weggegooid geld....
Welke moet je wel hebben dan? Ik heb er in het verleden ook heel wat versleten. En inderdaad niet meer sinds ik 123 heb.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2260
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 11 jun, 2018 16:15

Ik heb in alle rijdende auto's de Dynatec bobine met de DGnition ontsteking.

Benjamin1975
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 jun, 2018 07:46
Locatie: heppen

Bericht door Benjamin1975 » ma 11 jun, 2018 20:40

Dan zal ik er maar een electronische opzetten, ga die van Le Patron kopen, hopelijk gaat het dan beter.
Had gevraagd naar garantie maar dat zou waarschijnlijk niks gaan worden....

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2260
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 11 jun, 2018 20:55

Vraag gewoon of jouw ontsteking met de te kopen bobine een juiste combinatie is en dan zul je vast wel wat garanties krijgen van Le Patron.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3949
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 26 jun, 2018 06:57

Ik heb nog steeds de zelfde bobine als 35 jaar geleden. Sinds 5 jaar 123 erbij. Maar nooit enig probleem gehad met welke ontsteking dan ook.
diverse Citroens, wat anders.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 724
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Voorburg

Bericht door Kulio » di 26 jun, 2018 18:01

AZL57 schreef: Ik heb nog steeds de zelfde bobine als 35 jaar geleden. Sinds 5 jaar 123 erbij. Maar nooit enig probleem gehad met welke ontsteking dan ook.

Voila!
Geen injectie
Geen elektronica
Geen turbo
Geen problemen

Gebruikersavatar
IVARIO
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 22:04

Bericht door IVARIO » wo 27 jun, 2018 05:40

Bij mij zit er ook een ontsteking in van DGnition. Op de allereerste rit (na aankoop via snelweg naar huis) deed ze het 10 km voor thuiskomst niet meer. Bleek dat de - originele - bobine te warm werd, ook al zat er een elektronische ontsteking op. Heb sindsdien een bobine van Valeo en nooit meer het probleem gehad en dat is nu drie jaar.
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 724
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Voorburg

Bericht door Kulio » do 28 jun, 2018 06:51

IVARIO had ook het probleem met een DGnition.

Het is heel goed mogelijk dat die bobine al gammel was toen de elektronische ontsteking gemonteerd werd. Mijn advies is als je een elektronische ontsteking plaatst je ook gelijk een nieuwe bobine moet plaatsen.
Geen injectie
Geen elektronica
Geen turbo
Geen problemen

Plaats reactie