snelle en langzame knipperrelais

Gesloten

Ik hou van rustig knipperende clignoteurs

ja, doe mij maar relaxed knipperende lampkes
16
80%
nee, hoe sneller hoe beter
0
Geen stemmen
kan mij niet schelen
4
20%
 
Totaal aantal stemmen: 20

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

snelle en langzame knipperrelais

Bericht door Hanzzl69 » zo 7 mar, 2004 16:27

Dag allemaal,

Mijn vriendin klaagde dat de knipperlichten zo slooooooooooooooooom waren. Dus wat doe je dan, om haar te behagen? Je gaat een nieuw relais monteren. In mijn geval een gloednieuwe Valeo Gold voor 6, 12 en 24 Voltjes, 11 euro's.
Nu is het verschil met het oude relais extreem. Was het oude geval slaapverwekkend sloom, zo sloom dat bij invoegen op de snelweg niemand ruimte voor me maakte, het nieuwe ding is supper nerveus aan het knipperen! Bij invoegen weet de gemiddelde jappenrijder niet hoe snel ze naar de linker baan moeten vluchten om mij er bij te laten. (Goed, ik overdrijf een beetje).
VRAAG: hoe kan het dat het ene relais zo traag en het andere zo rap werkt??

Hanzzl
(die nu helemaal hyper wordt van dat geklik, weg rust, misschien toch maar weer de oude monteren) :?:
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 7 mar, 2004 21:41

Dat heeft te maken met de sterkte en spanning van een veer in het relais. Dat zit zo: De stroom komt her relais binnen en gaat door een schakelaar die door een veer dicht gehouden wordt. Vervolgens gaat de stroom weer door een spoel en daarna gaat de stroom het relais weer uit. Wanneer de stroom door de spoel heen gaat ontstaat er rondom de spoel een magnetisch veld. Dit magnetische veld trekt de schakelaar die door een veer dicht wordt gehouden open, waardoor de stroomkring onderbroken wordt, er geen stroom meer door de spoel loopt en er dus ook geen electrisch veld meer is die de schakelaar open houdt waardoor deze dicht gaat en de stroom weer begint te lopen. De hoeveelheid stroom die door het relais loopt als de schakelaar dicht is staat vast, evenals de kracht van het magneetveld om de spoel wanneer hier stroom doorheen loopt. De enige manier om dus de knipperfrequentie te veranderen is het veranderen van de veerspanning. Oude veren zijn minder sterk waardoor oude knipperlichtrelais de knipperlichten minder snel laten knipperen.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 8 mar, 2004 13:10

Erg leuk om maar weer een poll op te zetten.maar dan niet over iets wat in de wet
geregeld is.Een knipperlicht moet nl.tussen de 60 en 90 keer per minuut knipperen

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » ma 8 mar, 2004 14:00

Gerard Maas schreef:Een knipperlicht moet nl.tussen de 60 en 90 keer per minuut knipperen
Oh, dat wist ik helemaal niet!
En de uitleg van Lelijke Eend kan zelfs ik begrijpen, bedankt! Dus hoe ouder je relais, hoe langzamer de lampen (kunnen) knipperen. dan zal de mijne net zo oud zijn geweest als de auto, 19 jaar inmiddels.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2664
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 8 mar, 2004 15:17

mijn dyane (1971) heeft nog het originele relais, en inderdaad, de knippers gaan niet erg snel, maarja... vind het niet erg, en de keurmeester bij de afgelopen keuring (juli vorig jaar) ook niet dus...

gr. Michiel
Verbruik: Afbeelding

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

Bericht door Christian » ma 15 mar, 2004 18:17

Om het even zeker te weten heb ik een mail naar de RDW gestuurd.
Dit is het letterlijke antwoord:

"Op dit moment is er in de APk regelgeving geen regel voor de snelheid waarmee een knipperlicht moet knipperen."

Bij een auto die origineel is uitgerust met richtingaanwijzers, moeten ze natuurlijk wel werken.
C'est la crème de la crème...

Boetjie
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 11:22

Bericht door Boetjie » di 16 mar, 2004 10:35

Mooi, de knippers van mijn AK gaan ca. 4x/sec (240x/min).

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 16 mar, 2004 10:43

Hallo Boetje.
Controleer eens of alle knipperlichten 21W zijn.Als er lichteren in zitten krijg je ook dit
effect.

Boetjie
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 11:22

Bericht door Boetjie » di 16 mar, 2004 12:16

dank voor de tip

Gesloten